MHD v Praze zdarma? Dobrá, ale ne jako podraz na Středočechy
Jan KulišDo voleb na pražský Magistrát jde ČSSD pod heslem veřejné dopravy zdarma pro obyvatele Prahy. Jenže plán je nesolidární, zaměřený proti Středočechům.
Kandidátem na post pražského primátora se za ČSSD nečekaně stal Jakub Landovský, který v současné době zastává post odborného náměstka na ministerstvu obrany. Že sociální demokraté vybrali ze svých řad vcelku neznámou tvář, ale syna populárního herce, je od nich jistě strategickým krokem, zvláště v Praze. Nevalnou pověst pražské ČSSD totiž rozhodně nevylepšil současný pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek, proslulý tím, že mu padají mosty.
Landovský se jakožto lídr ČSSD se svými oponenty od středu doleva vzácně shoduje, co má být prioritou Prahy pro následující volební období. Vcelku neznámý lídr Pirátů Zdeněk Hřib, jednička Zelených Ondřej Mirovský, který v tajné volbě porazil i předsedu strany Petra Štěpánka, i vrchní člen občanské kandidátky Praha sobě Jan Čižinský jsou s Landovským zajedno, že prioritou je krize bydlení a téma dopravy. Jedině Landovský by však v Praze chtěl prosadit veřejnou dopravu zdarma po celý rok.
Vypadá to jako skvělý nápad. Pokud by skutečně díky němu více lidí začalo využívat veřejnou dopravu namísto aut a ve městě by se netvořily kolony a tolik tepla a smogu. To by však nesmělo zůstat u populistického předvolebního slibu a zrovna u pražské ČSSD existuje důvod ke skepticismu.
„Když jsme se v Radě hlavního města Prahy několikrát snažili prohlasovat, aby MHD zdarma bylo alespoň ve dnech, kdy je smogová situace, nepovedlo se to, ačkoli bychom se sociální demokracií na to hlasy měli,“ zkritizovala nekonzistentnost pražské ČSSD na debatě spolku Idealisté nynější náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Sociální demokraté pro dopravu zdarma, byť jen v krizové situaci, ruku opakovaně nezvedli.
Na očekávatelnou otázku, kde by Landovský na výpadek financování veřejné dopravy vzal, má jasnou odpověď. Myslí si, že cestováním zdarma naláká občany k přihlášení svého trvalého bydliště v Praze, čímž hlavní město získá dostatek financí. Například v Talinu to zafungovalo, upozorňoval též na debatě Idealistů. Dle jeho odhadů žije v Praze až dvě stě tisíc lidí trvale přihlášených jinde.
Pokud by se nově přihlásili v Praze, hlavní město by za každého z nich získalo šestatřicet tisíc korun. Díru po financování veřejné dopravy, která by činila čtyři miliardy, by nově nahlášení zcela zaplnili, a pokud by se přihlásili úplně všichni, Praze by ještě téměř stejná částka zbyla navrch.
Jenže o stejnou sumu by přišly kraje, odkud by se spoluobčané přeregistrovali do Prahy, ponejvíce by tratil nejspíš Středočeský kraj. Sociálnědemokratická solidarita v akci.
To ale není vše. Kolínská navíc namítá, že MHD zdarma výhradně pro obyvatele Prahy by zamezila postupující integraci dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. Zatímco se pracuje na tom, aby spojení mezi kraji bylo co nejefektivnější, a cestující díky tomu ušetřili čas i peníze, podle Landovského ideje by si jízdenky museli pravidelně kupovat předně lidé ze Středočeského kraje dojíždějící do hlavního města třeba za prací.
Přitom je otázka, zda právě kvalitnější integrace pražské dopravy do středních Čech, není nutnou podmínkou omezení automobilů. Od začátku března lze konečně kupovat jízdenky Pražské integrované dopravy (PID) na každé pokladně Českých drah v rámci tohoto regionu, což umožňuje na jednu jízdenku snadno využívat jak příměstské autobusy, integrované spoje drah, Pražskou hromadnou dopravu a vhodně je kombinovat. Těžko říci, kdo by na projekt integrace dbal, pokud by se Pražanů přestal týkat.
Už současný systém je co do jízdenek a pásem velmi nepřehledný až zmatečný, chybí plná integrace okrajových vlakových zastávek a také dostatečná informovanost obyvatel o možnostech využívání integrované dopravy. V současné době z neuvěřitelně složitého a nepraktického webu Dopravního podniku nemůže téměř nikdo žádné informace získat. Nutné je také nebát se prosazovat krizový scénář v dopravě ve dnech zvýšeného smogu.
Také se nejeví jako rozumný nápad poštvat proti sobě celý Středočeský kraj tím, že se jeho miliardy za rezidenty přesunou do bohatší Prahy i tím, že si jako bonus ve vlacích, autobusech, tramvajích a metru Středočeši na rozdíl od obyvatel Prahy zaplatí. Jak dlouho by asi trvalo, než by se středočeští poslanci domluvili s dalšími regiony na příslušné úpravě zákona o rozpočtovém určení daní?
Jak se ostatní debatující Čižinský, Kolínská a Hřib na akci Idealistů shodli, téma MHD zdarma bude lepší otevřít až v dalších komunálních volbách. Zatím bychom měli dbát spíše na její zlevňování a zkvalitňování. Příští návrh na MHD v Praze zdarma snad už bude více koncepční a hlavně pro všechny bez rozdílu. Přestože si Landovský myslí, že revizoři zatraktivňují prostředí veřejné dopravy, tak aby se ušetřilo ostatně i za ně.
Samozřejmě rozumné řešení je třeba v ramci celé integrované dopravy a nejrozumnější by spočívalo ve spojení Prahy s těmi částmi pražské aglomerace, které jsou dnes mimo její obvod a ve zrušení nesmyslného kraje, který musí stejně mít své hejtmanství v Praze a u kterého z kterékoli obce jezdíte do minimálně sedmdesáti procent ostatních obcí téhož kraje zase jen přes Prahu.
Prostě výmluva, aby se neudělalo nic, co by umožnilo rozbít korupční strukturu kolem Dopravního podniku. Pochopitelné u pražských socánů, kteří jsou na ní tradičně přisáti, směšné u Pirátů.
Mimochodem Středočeský kraj není jediný nesmyslný, vím ještě tak alespoň o pěti dalších.
Nikde nekončí Středočech a nezačíná Pražan...