Volby 2017: Pravice podporuje soukromé dopravce, levice stanice v regionech

Jan Gruber

Rychlou výstavbu silnic a dálnic a vysokorychlostní železnice slibují před volbami všechny významnější strany. Pravice chce hodlá posilovat soukromou železniční dopravu. Levice chce otevřít cestujícím dnes uzavřené nádražní čekárny.

Urychlení výstavby dopravní infrastruktury a její modernizaci slibují před říjnovými volbami všechny významnější politické stany. Shoda panuje na výstavbě vysokorychlostních železnic. Většina stran se rovněž zavazuje k prosazení zákona o liniových stavbách, od něhož očekávají rychlejší a snadnější stavbu klíčové dopravní infrastruktury.

Sociální demokracie říká, že prosadí jízdné zdarma pro děti a seniory. Politické hnutí ANO a další pravicové strany hovoří o liberalizaci železniční dopravy. Lidovci se oblastí dopravy prakticky nezabývají. A Zelení slibují rozvíjení veřejné dopravy a rozšiřování mýtného systému na všechny nákladní automobily.

„Dlouhodobě prosazujeme dostupnou, rychlou, kvalitní a spolehlivou dopravu,“ uvádí v programu sociální demokracie s tím, že zavede jízdné zdarma ve veřejné železniční i autobusové dopravě pro děti, žáky základních a středních škol a seniory. Strana se chce zaměřit na zásadní modernizaci veřejné dopravy s důrazem na vysokorychlostní železnice. Cesta z Prahy do Brna by podle mínění ČSSD neměla trvat déle než hodinu. Další vysokorychlostní koridor by měl vzniknout i ve směru na Drážďany.

Sociální demokracie rovněž počítá s modernizací vnitrostátní železniční dopravy, opravou chátrajících nádraží a obnovení čekáren v železničních stanicích. Program dále hovoří o nutnosti urychleného rozvoje dálniční sítě, přijetí zákona o liniových stavbách a zrychlení povolovacích řízení v případě budování klíčové dopravní infrastruktury.

Veřejná versus individuální doprava

×