Brněnské nádraží je především tématem sociálním
Jakub PatočkaSpor o brněnské nádraží je učebnicovou studií ztráty kompetence veřejné politiky analyzovat a hájit veřejné zájmy. Modernizace nádraží ve stávající poloze je především zájmem lidí odkázaných na veřejnou dopravu: typických voličů ČSSD.
Před nadcházejícím referendem o brněnském nádraží vedu desítky různých debat s lidmi na ulicích. Někomu je to jasné hned a někdo se udiveně ptá: proč vám vlastně na tom brněnském nádraží tak strašně moc záleží? Odpověď je jednoduchá: je to jedna z nejlepších věcí na Brně, a to zejména díky své poloze na okraji historického centra města. Na život ve městě má zásadní příznivý vliv, že nádraží prorostlé s velice slušným systémem městské veřejné dopravy tvoří přirozené, nejen dopravní, ohnisko.
Na nádraží dojíždí každý den asi třicet tisíc lidí, další desetitisíce studentů jej využívají několikrát do měsíce a součástí života je i pro spoustu dalších lidí, pro něž zůstala veřejná doprava hlavním prostředkem pohybu. Co si budeme povídat, i pro většinu z nich je motivace k využití veřejné dopravy primárně sociální, anebo třeba jako mnozí penzisté automobilem jezdit zkrátka už nemohou.
Pro všechny tyto lidi by přesun nádraží znamenal zásadní ztrátu komfortu. Předpokládá se, že přesun nádraží by cestování prodloužil v průměru o patnáct minut na jedné cestě.
Dopad by přesun měl ale i na lidi, kteří primárně jezdí automobily, anebo jen po Brně veřejnou dopravou. Nutnost řešit obslužnost nového nádraží by se promítla do celkového snížení kvality veřejné dopravy v Brně. A očekává se, že snížení kvality veřejné dopravy, jak městské, tak příměstské by vedlo k dramatickému nárůstu dojíždějících či po městě pojíždějících automobilů.
Je tu i hledisko účelného vynakládání zdrojů. Podle řady expertů jsou argumenty o nedostatečné kapacitě současného nádraží smyšlené. Za minulého režimu, v době plného výkonu brněnského průmyslu na nádraží denně dojíždělo více než dvakrát tolik lidí v porovnání s dneškem. Nádraží se navíc snadno dá rozšířit o další koleje, technická řešení jsou známa.