Většina billboardů kolem silnic a dálnic od září končí. Ve městech však zůstanou

Marie Mrázová

V pátek 1. září vstoupí v platnost novela zákona, která zakazuje reklamní plochy u dálnic a silnic první třídy mimo obce. Svaz provozovatelů venkovní reklamy s ní nesouhlasí. O víkendu vylepil na dálničních billboardech české vlajky.

Řidiče v České republice čeká s počátkem nového školního roku změna, která slibuje bezpečnější dopravu. Počínaje zářím se ve vzdálenosti dvě stě padesát metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy nesmí nacházet žádná reklama. Nové billboardy nebude možné stavět, starým vyprší pětiletá lhůta na odstranění. Pravidlo platí pro pozemky státní i soukromé. Billboardy končí proto, že mohou odvádět pozornost řidičů od řízení.

„Silnice má být bezpečná, což znamená také s dobrým rozhledem, a ne zaplavená stovkami reklam, které rozptylují pozornost řidičů. Náraz do billboardů je navíc většinou smrtelný. Jde nám o bezpečnost na našich silnicích, argumenty billboardové lobby odmítáme,“ řekl pro ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. 

Odstranění se vztahuje i na soukromé pozemky. Pokud provozovatelé reklamní plochy neodstraní do uvedeného termínu, dopustí se přestupku, za který jim hrozí pokuta až do výše tři sta tisíc korun. Neodstraní-li billboardy jejich majitelé dobrovolně, musí je k tomu oficiálně vyzvat úřady. Billboardy, které zůstanou, bude odstraňovat Ředitelství silnic a dálnic a náklady pak bude vymáhat po majitelích reklam nebo pozemků, dodal také pro ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Vyklizení billboardů u silnic tak může trvat i měsíce.

Po prvotní výzvě mají majitelé billboardů pětidenní lhůtu na jejich odstranění, jestliže tak neučiní, úřad reklamu do patnácti dnů zakryje a billboard poté zlikviduje. Pokud se nepodaří vypátrat majitele poutače, úřad bude náklady na zničení vymáhat po vlastníkovi pozemku. Množství reklamních poutačů je přitom na pozemcích Ředitelství silnic a dálnic. Náklady na jejich odstranění tak v případě, že se nenajde vlastník billboardu, ponese stát.

Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy by měly od dálnic a silnic první třídy postupně zmizet na tři tisíce billboardů z přibližných pětadvaceti tisíc, které v České republice existují. Zákaz se totiž netýká poutačů v zastavěných územích. Reklamy ve městech a obcích — i ty, jež stojí v okolí komunikací — zůstanou v provozu.

×
Diskuse
IH
August 29, 2017 v 20.31
Potěšující novinka
Billboardy podél komunikací skutečně zvýšené riziko nehody představují, neboť při rychlosti 120, neřku-li nikoliv neběžných 150 km/hod. není vhodné místě dočítat chytlavý nápis nebo o něm přemýšlet. Na druhou stranu je ovšem bezpečná jízda zájmem a povinností řidiče, neboť upoutat jeho pozornost může vskutku leccos, třeba nový stožár elektrického vedení nebo káně na něm.

Pro mě je chystané odstranění billboardů kolem komunikací kandidátem na domácí pozitivní zprávu roku. Tedy jestli k němu doopravdy dojde. V internetových anketách (třeba na Novinkách), které dopadají často "progresivně reakčně", se vyslovilo kolem 97 % (!) pro konec reklamy v krajině. Jsem rád, že lidé tak smýšlejí a doufám, že budou ochotni, bylo-li by toho zapotřebí, veřejně trvat na důsledném realizování změny.

Argumentace proti billboardům z hlediska bezpečnosti by měla být bez rozpaků doplněna o podle mne zásadní motiv: právo řidičů a posádek vozů osvobodit se od práva inzerentů "jezdit načerno s nimi". Příležitost vidět aspoň občas normální krajinu je základním lidským právem.

České vlajky se červenají, k čemu je nepracující ziskuchtivci zaveleli použít (a zneužít). Doufám, že 28. října, a ještě lépe už 28. září, budou již zdobit výhradně místa, jež vlajkám náleží. Mimochodem, přikláním se k praxi (nejen třeba v USA), že státní vlajka nemůže být ponechána na opuštěném místě neosvětlená přes noc. A ještě podruhé mimochodem, osvětlování billboardů je propagací plýtvání energií.
FT
August 29, 2017 v 21.51
Moc mě nedojímá, že se zákazem billboardů ročně zachrání jednotky životů. Zákazem chlastu by se jich zachránilo mnohem víc. A co takhle zakázat zbrojařské firmy?
Nicméně z toho zákazu mám radost, protože dojde k odstranění neestetických prvků v krajině, které alespoň mě snižují kvalitu života tím, že se na ně musím dívat a klesá mi tím nálada. Estetika krajiny mimo národní parky je ostatně hrubě opomíjený aspekt, namísto kterého se hledají různá pseudozdůvodnění.
JP
August 30, 2017 v 12.36
F. Trampota: zajímavý pohled, ale zcela oprávněný. Vždycky když se jen přejedou hranice z Německa do ČR, okamžitě přímo udeří do očí ta až vysloveně uřvanost vlezlé, stupidní reklamy podél dálnic. Jako by se během několika set metrů z kultivované krajiny vjelo do buše - ovšem do buše vyrostlého z oněch slabomyslných reklamních monster, která zasviňují tu kdysi líbeznou českou krajinu.
PM
August 30, 2017 v 15.05
Podobný pocit mám také pane Poláčku
Vždycky když se jen přejedou hranice z Německa do ČR, okamžitě přímo udeří do očí ta až vyslovená uřvanost vlezlé, stupidní reklamy podél dálnic a do ucha chvástavá trhovecká dikce a agresivní nazvučení linoucí se z radia ......... i.veřejnoprávního bych si postěžoval.