Většina billboardů kolem silnic a dálnic od září končí. Ve městech však zůstanou
Marie MrázováV pátek 1. září vstoupí v platnost novela zákona, která zakazuje reklamní plochy u dálnic a silnic první třídy mimo obce. Svaz provozovatelů venkovní reklamy s ní nesouhlasí. O víkendu vylepil na dálničních billboardech české vlajky.
Řidiče v České republice čeká s počátkem nového školního roku změna, která slibuje bezpečnější dopravu. Počínaje zářím se ve vzdálenosti dvě stě padesát metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy nesmí nacházet žádná reklama. Nové billboardy nebude možné stavět, starým vyprší pětiletá lhůta na odstranění. Pravidlo platí pro pozemky státní i soukromé. Billboardy končí proto, že mohou odvádět pozornost řidičů od řízení.
„Silnice má být bezpečná, což znamená také s dobrým rozhledem, a ne zaplavená stovkami reklam, které rozptylují pozornost řidičů. Náraz do billboardů je navíc většinou smrtelný. Jde nám o bezpečnost na našich silnicích, argumenty billboardové lobby odmítáme,“ řekl pro ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Odstranění se vztahuje i na soukromé pozemky. Pokud provozovatelé reklamní plochy neodstraní do uvedeného termínu, dopustí se přestupku, za který jim hrozí pokuta až do výše tři sta tisíc korun. Neodstraní-li billboardy jejich majitelé dobrovolně, musí je k tomu oficiálně vyzvat úřady. Billboardy, které zůstanou, bude odstraňovat Ředitelství silnic a dálnic a náklady pak bude vymáhat po majitelích reklam nebo pozemků, dodal také pro ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Vyklizení billboardů u silnic tak může trvat i měsíce.
Po prvotní výzvě mají majitelé billboardů pětidenní lhůtu na jejich odstranění, jestliže tak neučiní, úřad reklamu do patnácti dnů zakryje a billboard poté zlikviduje. Pokud se nepodaří vypátrat majitele poutače, úřad bude náklady na zničení vymáhat po vlastníkovi pozemku. Množství reklamních poutačů je přitom na pozemcích Ředitelství silnic a dálnic. Náklady na jejich odstranění tak v případě, že se nenajde vlastník billboardu, ponese stát.
Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy by měly od dálnic a silnic první třídy postupně zmizet na tři tisíce billboardů z přibližných pětadvaceti tisíc, které v České republice existují. Zákaz se totiž netýká poutačů v zastavěných územích. Reklamy ve městech a obcích — i ty, jež stojí v okolí komunikací — zůstanou v provozu.
Pro mě je chystané odstranění billboardů kolem komunikací kandidátem na domácí pozitivní zprávu roku. Tedy jestli k němu doopravdy dojde. V internetových anketách (třeba na Novinkách), které dopadají často "progresivně reakčně", se vyslovilo kolem 97 % (!) pro konec reklamy v krajině. Jsem rád, že lidé tak smýšlejí a doufám, že budou ochotni, bylo-li by toho zapotřebí, veřejně trvat na důsledném realizování změny.
Argumentace proti billboardům z hlediska bezpečnosti by měla být bez rozpaků doplněna o podle mne zásadní motiv: právo řidičů a posádek vozů osvobodit se od práva inzerentů "jezdit načerno s nimi". Příležitost vidět aspoň občas normální krajinu je základním lidským právem.
České vlajky se červenají, k čemu je nepracující ziskuchtivci zaveleli použít (a zneužít). Doufám, že 28. října, a ještě lépe už 28. září, budou již zdobit výhradně místa, jež vlajkám náleží. Mimochodem, přikláním se k praxi (nejen třeba v USA), že státní vlajka nemůže být ponechána na opuštěném místě neosvětlená přes noc. A ještě podruhé mimochodem, osvětlování billboardů je propagací plýtvání energií.
Nicméně z toho zákazu mám radost, protože dojde k odstranění neestetických prvků v krajině, které alespoň mě snižují kvalitu života tím, že se na ně musím dívat a klesá mi tím nálada. Estetika krajiny mimo národní parky je ostatně hrubě opomíjený aspekt, namísto kterého se hledají různá pseudozdůvodnění.