Většina billboardů kolem silnic a dálnic od září končí. Ve městech však zůstanou

Marie Mrázová

V pátek 1. září vstoupí v platnost novela zákona, která zakazuje reklamní plochy u dálnic a silnic první třídy mimo obce. Svaz provozovatelů venkovní reklamy s ní nesouhlasí. O víkendu vylepil na dálničních billboardech české vlajky.

Řidiče v České republice čeká s počátkem nového školního roku změna, která slibuje bezpečnější dopravu. Počínaje zářím se ve vzdálenosti dvě stě padesát metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy nesmí nacházet žádná reklama. Nové billboardy nebude možné stavět, starým vyprší pětiletá lhůta na odstranění. Pravidlo platí pro pozemky státní i soukromé. Billboardy končí proto, že mohou odvádět pozornost řidičů od řízení.

„Silnice má být bezpečná, což znamená také s dobrým rozhledem, a ne zaplavená stovkami reklam, které rozptylují pozornost řidičů. Náraz do billboardů je navíc většinou smrtelný. Jde nám o bezpečnost na našich silnicích, argumenty billboardové lobby odmítáme,“ řekl pro ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. 

Odstranění se vztahuje i na soukromé pozemky. Pokud provozovatelé reklamní plochy neodstraní do uvedeného termínu, dopustí se přestupku, za který jim hrozí pokuta až do výše tři sta tisíc korun. Neodstraní-li billboardy jejich majitelé dobrovolně, musí je k tomu oficiálně vyzvat úřady. Billboardy, které zůstanou, bude odstraňovat Ředitelství silnic a dálnic a náklady pak bude vymáhat po majitelích reklam nebo pozemků, dodal také pro ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Vyklizení billboardů u silnic tak může trvat i měsíce.

Po prvotní výzvě mají majitelé billboardů pětidenní lhůtu na jejich odstranění, jestliže tak neučiní, úřad reklamu do patnácti dnů zakryje a billboard poté zlikviduje. Pokud se nepodaří vypátrat majitele poutače, úřad bude náklady na zničení vymáhat po vlastníkovi pozemku. Množství reklamních poutačů je přitom na pozemcích Ředitelství silnic a dálnic. Náklady na jejich odstranění tak v případě, že se nenajde vlastník billboardu, ponese stát.

Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy by měly od dálnic a silnic první třídy postupně zmizet na tři tisíce billboardů z přibližných pětadvaceti tisíc, které v České republice existují. Zákaz se totiž netýká poutačů v zastavěných územích. Reklamy ve městech a obcích — i ty, jež stojí v okolí komunikací — zůstanou v provozu.

Reklamní agentury na protest vylepily české vlajky

Na dálničních billboardech se během víkendu objevily české vlajky. Svaz provozovatelů venkovní reklamy tímto manévrem protestuje proti likvidaci billboardů.

„Záměr je jednoduchý, ze zákona vyplývá, že se nesmí odstraňovat česká vlajka, protože to je státní symbol. Jestli to vyjde nebo nevyjde, je věc druhá. V legislativě není popsáno, jak soukromý subjekt může, nebo nemůže nakládat se státním symbolem,“ řekl pro server Lidovky.cz Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy k tomu namítá: „Z naší strany to není žádný kalkul, vlajka je tam z toho důvodu, že je symbolem naší země a symbolem, kterého si vážíme. V každém případě je nezaměnitelný s jakoukoliv inzercí, která by tam mohla být. Transparentně je z toho jasné, že jsme se podřídili zákonu a nejsou tam žádné komerční plochy,“ řekl Deníku Referendum mluvčí svazu Lukáš Váňa.

Svaz dále dodává, že legislativa zakazující poutače kolem silnic a dálnic je nesmyslná a navíc protiústavní. „Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním,” tvrdí prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas. Stát podle něj v této věci nikdy neprokázal veřejný zájem a neposkytl žádnou náhradu. „Provozovatelé billboardů s platnými povoleními a platnými nájemními smlouvami se tak stali oběťmi protiústavního znárodnění a budou se mu muset příslušným způsobem bránit,” dodává Pavlas.

„Trh venkovní reklamy je v čistých investicích odhadován na dvě a půl miliardy korun ročně. V mediamixu zadavatelů má na českém trhu asi šestiprocentní podíl. Na tvorbě HDP se má podílet pěti procenty. Z údajů Svazu provozovatelů venkovní reklamy vyplývá, že z pronájmu pozemků činí roční podpora pro obce a města asi sto čtrnáct milionů korun ročně,“ píše server Mediaguru.cz.

Proti rušení billboardům se ústavní stížností ohradilo i sedmnáct senátorů v čele s Václavem Chaloupkem (hnutí Občané patrioti). Senátoři ve své stížnosti navrhují část novely zákona o pozemních komunikacích zrušit.

Kritici billboardů: podávat ústavní stížnost je podle mě šaráda

Proti billboardům od roku 2009 vystupuje organizace Kverulant. „Billboardy nám vadí také proto, že generují korupci. Podle původního zákona ještě před novelou nebylo možné z hlediska bezpečnosti povolit billboard téměř nikde. Podávání ústavní stížnosti dva dny před vstoupením platnosti novely mi přijde jako absurdní divadlo. Svaz provozovatelů venkovní reklamy vydírá tím, že polepil českou vlajkou billboardy,“ řekl Deníku Referendum ředitel Kverulantu Vojtěch Razima.

Novela by se podle něj však neměla týkat jen dálnic a silnic první třídy, ale i komunikací nižší kategorie. „Osobně věřím, že billboardy dříve nebo později zmizí úplně,“ zamýšlí se Razima. Obává se však, že senátoři požádají ústavní nebo jiný soud o to, aby se billboardy do doby rozhodnutí nemusely odstraňovat. Podle Razimy je to hlavní smysl celé ústavní stížnosti.

„Billboardy jsou u komunikací proto, aby upoutaly pozornost reklamním sdělením. Jenom v České republice existuje dvaadvacet studií, které prokazují, že billboardy škodí. V Rakousku a Německu už billboardy nejsou a mají tam nižší nehodovost. Vysvětluji si to tím, že naše kultura veřejného prostoru ještě není tak vyspělá. Na druhou stranu z hlediska postkomunistických zemí jsme na tom dobře,“ uzavřel Razima.

Zákaz reklamních poutačů v ochranném pásmu u dálnic a silnic první třídy vyplývá z novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. Poslanci tehdy kvůli obavě z případných sporů s provozovateli venkovní reklamy ponechali pětileté období, během něhož mohly billboardy u českých silnic zůstat.

    Diskuse
    IH
    August 29, 2017 v 20.31
    Potěšující novinka
    Billboardy podél komunikací skutečně zvýšené riziko nehody představují, neboť při rychlosti 120, neřku-li nikoliv neběžných 150 km/hod. není vhodné místě dočítat chytlavý nápis nebo o něm přemýšlet. Na druhou stranu je ovšem bezpečná jízda zájmem a povinností řidiče, neboť upoutat jeho pozornost může vskutku leccos, třeba nový stožár elektrického vedení nebo káně na něm.

    Pro mě je chystané odstranění billboardů kolem komunikací kandidátem na domácí pozitivní zprávu roku. Tedy jestli k němu doopravdy dojde. V internetových anketách (třeba na Novinkách), které dopadají často "progresivně reakčně", se vyslovilo kolem 97 % (!) pro konec reklamy v krajině. Jsem rád, že lidé tak smýšlejí a doufám, že budou ochotni, bylo-li by toho zapotřebí, veřejně trvat na důsledném realizování změny.

    Argumentace proti billboardům z hlediska bezpečnosti by měla být bez rozpaků doplněna o podle mne zásadní motiv: právo řidičů a posádek vozů osvobodit se od práva inzerentů "jezdit načerno s nimi". Příležitost vidět aspoň občas normální krajinu je základním lidským právem.

    České vlajky se červenají, k čemu je nepracující ziskuchtivci zaveleli použít (a zneužít). Doufám, že 28. října, a ještě lépe už 28. září, budou již zdobit výhradně místa, jež vlajkám náleží. Mimochodem, přikláním se k praxi (nejen třeba v USA), že státní vlajka nemůže být ponechána na opuštěném místě neosvětlená přes noc. A ještě podruhé mimochodem, osvětlování billboardů je propagací plýtvání energií.
    FT
    August 29, 2017 v 21.51
    Moc mě nedojímá, že se zákazem billboardů ročně zachrání jednotky životů. Zákazem chlastu by se jich zachránilo mnohem víc. A co takhle zakázat zbrojařské firmy?
    Nicméně z toho zákazu mám radost, protože dojde k odstranění neestetických prvků v krajině, které alespoň mě snižují kvalitu života tím, že se na ně musím dívat a klesá mi tím nálada. Estetika krajiny mimo národní parky je ostatně hrubě opomíjený aspekt, namísto kterého se hledají různá pseudozdůvodnění.
    JP
    August 30, 2017 v 12.36
    F. Trampota: zajímavý pohled, ale zcela oprávněný. Vždycky když se jen přejedou hranice z Německa do ČR, okamžitě přímo udeří do očí ta až vysloveně uřvanost vlezlé, stupidní reklamy podél dálnic. Jako by se během několika set metrů z kultivované krajiny vjelo do buše - ovšem do buše vyrostlého z oněch slabomyslných reklamních monster, která zasviňují tu kdysi líbeznou českou krajinu.
    PM
    August 30, 2017 v 15.05
    Podobný pocit mám také pane Poláčku
    Vždycky když se jen přejedou hranice z Německa do ČR, okamžitě přímo udeří do očí ta až vyslovená uřvanost vlezlé, stupidní reklamy podél dálnic a do ucha chvástavá trhovecká dikce a agresivní nazvučení linoucí se z radia ......... i.veřejnoprávního bych si postěžoval.