Děti Země napadly stavební povolení pro úsek D11
Petra DvořákováÚsek budoucí dálnice mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je jednou ze staveb, které Evropská komise udělila výjimku z posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Proti tomu se vymezily Děti Země.
Organizace Děti Země zpochybnila stavební povolení pro úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. V rozkladu organizace napadla všechna závazná stanoviska a jejich podmínky a požaduje, aby je potvrdily nadřízené orgány. Podle organizace by některé podmínky měly být změněny. Děti Země požadují například výjimku pro kácení stromů, které by se nemělo dít v době hnízdění ptáků, ale pouze v období vegetačního klidu. Zpochybňují i výjimku udělenou úseku dálnice Evropskou komisí, která umožňuje zahájení stavby bez zopakování procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Spolu s Dětmi Země napadly stavební povolení dvě majitelky dotčených pozemků, s kterými ministerstvo dopravy o stavbě nejednalo.
Nadřízené orgány by měly vydaná stanoviska přezkoumat a vyjádřit se k nim do třiceti, maximálně šedesáti dnů. Následně ministerstvo dopravy vyhlásí termín, v němž se bude moci veřejnost k rozhodnutí vyjádřit. Rozkladová komise by pak měla rozhodnout v září či říjnu, načež ministerstvo dopravy případně změněné podmínky uzná či neuzná.
„Měl by proběhnout standardní proces, který bude moct připomínkovat veřejnost. Teď totiž vydali závazné stanovisko úředníci, aniž by znali podklady a názory,“ komentoval pro Deník Referendum Miroslav Patrik z Dětí Země. Dodal, že co se týče zpochybnění této výjimky, napadají Děti Země de facto zákon, a rozhodnout tak může jedině soud.
Na dotčené části budoucí dálnice v současnosti probíhá archeologický výzkum, stavba za přibližně šest a půl miliardy měla podle optimistických odhadů začít v září a trvat asi patnáct měsíců. D11 nyní končí před Hradcem Králové. V budoucnosti má vést přes Jaroměř a Trutnov až do Polska, kompletně hotová by mohla být mezi lety 2025 a 2026.
Stavební povolení získal patnáctikilometrový úsek Hradec Králové — Smiřice v červnu. Tehdy Evropská komise po téměř ročním vyjednávání s českou vládou souhlasila s výjimkami pro deset dopravních staveb, které spolufinancují evropské fondy a které ministerstvo dopravy označuje za prioritní. Kromě úseku D11 šlo například o obchvat u Českých Budějovic nebo u Frýdku-Místku. U těch bude k zahájení stavby stačit ověřovací stanovisko.
Dálnice je jen zástupný problém
Rozklad Dětí Země zahájení stavby oddálí, což kritizuje ministr dopravy Daniel Ťok. „Rozklad podaný spolkem, který údajně chrání přírodu, je účelový. Zavalí úřady několikaměsíčním papírováním místo toho, aby mohla stavba co nejdřív sloužit lidem a chránit je před těžkou nákladní dopravou,“ uvedl ministr na tiskové konferenci s tím, že připomínky Dětí Země nemají nic společného s ekologií.
„Těžko bych v rozkladu argumentoval něčím jiným než ochranou přírody. Pořád se to opakuje, a to obzvlášť před volbami. Politici slíbí veřejnosti, že se něco dostaví, jenže tu jsou zákony. Spolky si podle zákona mohou dělat, co chtějí a ministerstvo dopravy má pouze shromáždit podklady. Ťok má ale o zapojení spolků jinou představu, než jakou máme my. Dálnice je v tomhle případě jen zástupný problém,“ reagoval pro Deník Referendum Patrik.
V červenci vrátil Senát do Sněmovny novelu o posuzování vlivu na životní prostředí, která podle kritiků omezuje práva občanů vyjadřovat se k dopadům staveb plánovaných v jejich okolí. Připomínky Senátu se však týkají pouze legislativně-technického řešení novely, nikoliv kritizovaného zúžení staveb, jež lze připomínkovat. Pokud novela projde, Děti Země budou moct podávat rozklady vůči stavbám dálnic nadále. „Dálnice jsou jedny z mála výjimek, které zůstaly, vlastně mě nenapadají žádné další,“ řek pro Deník Referendum Jan Piňos z hnutí DUHA. Ke stavbě obaloven, parkovišť nebo benzinových pump bude v případě schválení novely stačit zjišťovací řízení, které účast na rozhodování o stavbě lidem či obcím neumožňuje.