Modernizace dálnice D1 je zbytečně drahá a komplikovaná, tvrdí Děti Země

Vratislav Dostál

Ekologická organizace Děti Země upozorňuje na závažné nedostatky obrovské investice: chybí posouzení vlivů modernizace na životní prostředí a územní rozhodnutí, za nutné považuje také upřesnění podmínek na ochranu životního prostředí.

Ministerstvo dopravy pro modernizaci dálnice D1 v úseku Mirošovice — Kývalka vydalo dosud osm stavebních povolení z celkových dvaceti jedna. Dvě z nich nejsou ještě pravomocná, neboť ekologická organizace Děti Země proti nim podala v únoru rozklad.

Podle Dětí Země chybí posouzení vlivů modernizace na životní prostředí a územní rozhodnutí a dále je nutné upřesnit podmínky na ochranu životního prostředí. Ekologové navíc namítají, že vybraný způsob modernizace může být až třikrát dražší a řidiči budou obtěžování dvakrát delší dobu, než kdyby se použila metoda fragmentace a frézování povrchu.

„Udivuje nás, že si Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) dovolí při přípravě modernizace dálnice D1 dělat podobné chyby jako u dálnice D8 přes České středohoří, jejíž výstavba je nyní ve slepé uličce. Je také šílené, pokud se má z veřejných rozpočtů utratit asi dvaadvacet miliard korun a řidiči budou uzavírkami obtěžování asi sedm let," tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něj by přitom práce mohly stát jen asi osm miliard korun a trvat by mohly nanejvýš čtyři roky. Připomněl, že Děti Země ve svých rozkladech nového ministra dopravy Antonína Prachaře upozorňují, že by se mělo mluvit spíše o rekonstrukci dálnice D1, neboť výsledkem složitých a drahých stavebních prací budou opět jen čtyři pruhy.

Zároveň Patrik připomíná, že je podle mnohých odborníků možné zopakovat úspěšnou rekonstrukci dálnice D1 v úseku Praha — Mirošovice a silnice I/3 v úseku Mirošovice — Benešov, kde se použila právě metoda fragmentace a frézování povrchu. Pod povrchem dálnice D1 se totiž nachází zcela kvalitní podloží.

„Řada odborníků doporučuje metodu fragmentace a frézování jako vhodnou k použití pro další úseky dálnice D1 i dnes, jak také vyplývá z pořadu Přesolená dálnice, který bude v rámci cyklu Nedej se! vysílat Česká televize v neděli 9. března,“ upozorňuje dále Patrik.

Odmítá přitom názory, že by Děti Země svými rozklady proti dvěma stavebním povolením významně zdržely přípravné práce. Z analýzy průběhu osmi stavebních řízení totiž vyplývá, že viníkem zdržení modernizace D1 o několik měsíců je buď ŘSD ČR nebo ministerstvo.

Navíc úsek 21 exit 153 Lhotka — exit 162 Velká Bíteš měl být hotový již před dvěma měsíci, aniž by do přípravy a výstavby Dětí Země nějak zasáhly.