Ještě trochu jinak k modernizaci D1

Jiří Paroubek

Jiří Paroubek popisuje problematiku modernice dálnice D1. Jedná se o předražený projekt, jehož jediným cílem je čerpat peníze z evropských fondů v situaci, kdy nejsou připraveny žádné nové projekty například na výstavbu dalších dálničních úseků.

Podstatou modernizace D1 je to, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce obnovit svrchní i spodní betonovou vrstvu do hloubky půl metru a rozšířit dálnici po obou jejích stranách o sedmdesát pět centimetrů, což mimo jiné vyžaduje stržení všech příčných mostů přes dálnici. Původní rozpočet této modernizace je dvacet dva miliard korun, termín dokončení sedm let, což do značné míry komplikuje dopravu v celé zemi.

Na začátku neexistovala ekonomická studie (feasibility study) o celkových nákladech i pro uživatele (cena omezené dopravy a ztraceného času a souhrnné náklady po dobu životnosti stavby), jak to vyžadují podmínky pro evropské dotace.

Oproti postupu ŘSD zcela obnovit betonovou desku (vrstvu) a rozšířit vozovku se objevují návrhy beton ponechat, jen rozčlenit na zhruba metrové úseky a překrýt asfaltovým souvrstvím, jak s tím počítal už původní projekt dálnice. To je běžný postup při modernizace dálnic všude ve světě a bylo úspěšně praktikováno před dvanácti lety na úseku u Mirošovic, což je nyní nejkvalitnější úsek. Náklady by pak byly poloviční a délka rekonstrukce třetinová.

Je také možné mikrofrézování dálničního tělesa, které srovná povrch a dá nám pět až sedm let času na přípravu rozumnějšího řešení. Náklady by pak byly dvacetinové (pět procent), délka trvání takové akce by byla jeden rok.

Vývoj stavebních cen na dálnicích u nás a v Německu ukazuje zajímavá studie Cenové porovnání dálnic D8 a A17 (pokračování na německé straně). Je z toho zřejmé, že nabídkové ceny u nás klesají směrem k německým — ale tím není postižena také klesající kvalita a vznik potenciálních dlouhodobých dodatečných nákladů.

Zdrojem problémů bylo hlavně ŘSD, které možná bylo odborně na úrovni, ale jako příspěvková organizace platilo lidi podstatně hůř než soukromý sektor, takže se stalo zajatcem firemních zájmů.

Podstata „modernizace“

Modernizace“ D1 je předražený nesmysl, jehož jediným cílem je čerpat peníze z evropských fondů v situaci, ať to stojí, co to stojí v době, kdy nejsou připraveny žádné nové projekty například na výstavbu dalších dálničních úseků. Otvírá to otázku, proč ty projekty nejsou.

×