Stát zrušil další rychlíky. Na Vysočině se lidé brání peticí

Jakub Patočka

Opatření, o kterém ministerstvo dopravy informovalo v polovině května, vstoupilo v platnost na počátku prázdnin. Lidé v nejvíce postiženém kraji Vysočina se brání peticí a doufají v obnovu některých spojů.

Od 1. července zrušilo, nebo omezilo ministerstvo dopravy celkem 24 rychlíků. Nejvíce tento krok dopadl právě na Kraj Vysočina. Zatímco celostátně se jednalo o 0,67 procenta všech rychlíků, na Vysočině ubylo třináct procent rychlíků.

Zrušen byl první ranní rychlík z Havlíčkova Brodu do Brna, v 5.03, a poslední v opačném směru, v 19.21. Provoz dalších osmi pak byl omezen pouze na některé dny v týdnu.

Deník Rovnost citoval studentku Ivonu Královou ze Žďáru nad Sázavou: „Jedním ze zrušených rychlíků jsem jezdívala domů skoro každý čtvrtek. Prakticky po celé dva roky, co přechodně bydlím v Brně. Když ho teď zrušili, budu tam muset zůstávat až do pátku, což se mi nehodí, protože to mívám doučování z němčiny. Studuji na dvou vysokých školách, takže nejsem jednoduše s to dřívější vlaky stihnout.“

Proti omezování počtu vlaků redukování jejich počtu se postavil Kraj Vysočina, protestoval i jihočeský hejtman Zimola. V Havlíčkově Brodě lidé zorganizovali petici, pod kterou zatím shromáždili přes dva tisíce podpisů, mezi nimi starosta Třebíče, hejtmani Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina a několik členů Poslanecké sněmovny.

Specializovaný web občanského sdružení ŽelPage k rušení spojů napsal: „Ačkoliv výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.“

Radní Kraje Vysočina pro dopravu Libor Joukl řekl České televizi: „Ministr a jeho úřad rezignovali na jakoukoli slušnost a férové chování a změny nejenže neprojednali s kraji, ale ani se svými krajskými centry osobní dopravy.“

Podle Joukla je omezení rychlíků předehra k dalším škrtům, tentokrát rukou samotného kraje. Na rušené rychlíky totiž navazují krajem placené regionální vlakové a autobusové spoje. „To budou vlaky, které v časové poloze budou jezdit odnikud nikam. Dá se předpokládat, že budou nevytížené a příští rok budou navržené na zrušení," uvedl Joukl.

Jakou částku mělo opatření uspořit, Ministerstvo dopravy odmítlo Deníku Referendum sdělit s tím, že se podle smlouvy mezi Českými drahami a Ministerstvem dopravy z roku 2009 uzavřené ministrem Gustavem Slamečkou jedná o obchodní tajemství.

Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah ovšem informaci poskytl ochotně. Ministerstvo dopravy jako objednavatel dálkových spojů podle něj hodlá opatřením uspořit dvacet milionů korun, přičemž dalších až osmdesát milionů navíc musí uspořit České dráhy, zejména kvůli rostoucí ceně elektrické energie. České dráhy jsou jejím největším tuzemským odběratelem.

Je přitom jasné, že rozsah železniční dopravy zůstává otázkou politických priorit. Podle aktualizovaného ceníku ministerstva dopravy z letošního března stojí po snížení ceny o pětadvacet procent kilometr dálnice 126 milionů korun.  Rozhodnutím o zrušení či omezení daných rychlíkových spojů ministerstvo dopravy ušetří částku odpovídající výstavbě asi 150 metrů nové dálnice.

Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy k 1. červenci 2013

  • R 1484 Třinec 15:44 — Praha hl. n. 20:27 (jezdil v neděli, bude zrušen)
  • R 1485 Praha hl. n. 15:07 — Třinec 19:49 (jezdil v pátek, bude zrušen)
  • R 750 Plzeň hl. n. 6:07 — Cheb 7:28 (jezdil denně, bude jezdit v pracovní dny a v sobotu)
  • R 766 Plzeň hl. n. 22:07 — Cheb 23:28 (jezdil v pracovní dny a v neděli, bude zrušen)
  • R 767 Cheb 20:33 — Plzeň hl. n. 21:55 (jezdil denně, bude zrušen)
  • R 1168 Liberec 18:28 — Ústí nad Labem hl. n. 20:32 (jezdil denně, bude jezdit v letním období denně, v zimním období ve čtvrtek, pátek a v neděli)
  • R 1167 Ústí nad Labem hl. n. 19:28 — Liberec 21:37 (jezdil denně, bude jezdit v letním období denně, v zimním období ve čtvrtek, pátek a v neděli)
  • R 671 Havlíčkův Brod 5:03 — Brno hl. n. 6:41 (jezdil v pracovní dny, bude zrušen)
  • R 690 Brno hl. n. 19:21 — Havlíčkův Brod 20:56 (jezdil v pracovní dny a v neděli, bude zrušen)
  • R 691 Havlíčkův Brod 21:02 — Brno hl. n. 22:29 (jezdil v pátek a v neděli, bude jezdit v pátek)
  • R 894 Kolín 21:14 — Ústí nad Labem západ 23:05 (jezdil v pracovní dny a v neděli, bude jezdit ve čtvrtek, pátek a neděli)
  • R 895 Ústí nad Labem západ 18:47 — Kolín 20:40 (jezdil v pracovní dny a v neděli, bude jezdit ve čtvrtek, pátek a neděli)
  • R 865 Praha hl. n. 5:47 — Pardubice hl. n. 7:00 (jezdil v pracovní dny a v sobotu, bude jezdit v pondělí)
  • R 876 Pardubice hl. n. 21:00 — Praha hl. n. 22:15 (jezdil denně, bude jezdit v sobotu a neděli)
  • R 922 Jihlava 5:25 — Jindřichův Hradec 6:41 (jezdil v pracovní dny, bude jezdit v pondělí)
  • R 924 Havlíčkův Brod 7:00 — Jihlava 7:23 (jezdil denně, bude jezdit v pondělí a v sobotu)
  • R 925 České Budějovice 18:10 — Jindřichův Hradec 19:14 (jezdil denně, bude jezdit v pracovních dny a v neděli)
  • R 925 Jindřichův Hradec 19:14 — Havlíčkův Brod 20:58 (jezdil denně, bude jezdit v pátek a v neděli)
  • R 927 České Budějovice 4:10 — Jihlava 6:33 (jezdil v pracovní dny, bude jezdit v pondělí)
  • R 926 Jihlava 19:34 — České Budějovice 22:01 (jezdil denně, bude jezdit v pátek a neděli)
  • R 830 Bohumín 5:35 — Brno hl. n. 7:57 (jezdil v pracovní dny a v sobotu, bude jezdit v pracovní dny)
  • R 831 Brno hl. n. 6:02 — Bohumín 8:30 (jezdil v pracovní dny a v sobotu, bude jezdit v pracovní dny)
  • R 661 Jihlava 18:39 — Brno 20:36 (jezdil denně, bude jezdit ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli)
  • R 928 Brno hl. n. 19:20 — Jihlava 21:19 (jezdil v pracovní dny a v neděli, bude jezdit ve čtvrtek, pátek a neděli)