O konkurenci a o mašinkách
Patrik EichlerKonkurence na železnici nepatří. Konkurence nepatří k žádné univerzální službě a na žádnou unikátní síť. Zákaz konkurence se v řadě případů nevylučuje s podporou pestrosti.
Vlaky na železniční trať z Trutnova do Svobody nad Úpou vypravuje soukromý přepravce již čtrnáct let. Začínal s hranatým červeným „hurvínkem“, kde se dveře zavíraly na dvě kliky a zvláštní kličku stejnou jako na starých oknech. Pokračoval běžným motoráčkem se zvláštní lokomotivou, takže jste občas mohli vidět vlak bez strojvůdce. Prázdnou lokomotivu, pokud jsem to tehdy pochopil, řídil si průvodčí z motoráčku sám.
Dnes ten stejný soukromník jezdí už jen s motoráčkem bez lokomotivy. Motoráček má žluto-černé zbarvení a na čumáku černé „ČD“. Pokud to dnes chápu správně, právě od Českých drah si soukromník vozy pronajímá.
Dříve do Svobody nad Úpou jezdily přímé vlaky z Drážďan. Vozily na lyže rekreanty z východního Německa. Potom jezdil rychlík do Prahy a z Prahy anebo alespoň do a z krajského města Hradce Králové. V různých letech za provozování Českých drah měl vlak různé zastávky a na nich buď měl, nebo neměl vlastní budku s prodejnou jízdenek.