Na železnici dějou se věci…

Lukáš Jelínek

Cestující mezi Prahou a Ostravou se budou mít jako v bavlnce. Ostatní můžou ostrouhat. Bude se na nich šetřit. Cestovat budou v horších vlacích, možná jich bude méně a za kilometr jízdy zaplatí rozhodně více než jejich kolegové na privilegované trati.

O železnici se dá psát romanticky. Třeba o krásně zrenovovaném nádraží na Špičáku u Železné Rudy, které jsem onehdy obdivoval zalité podzimním sluncem. Nemluvě o útulné nádražní restauraci, kde jeden neví, zda si dřív objednat domácí buchty, bábovku nebo štrúdl. Jediné vrásky na čele milé servírky vyvolávali němečtí hosté, s nimiž měla problém se domluvit — a tak v každé volné chvíli šprtala germánská slůvka…

O železnice se dá psát pochvalně. Již léta si všímám rostoucí ochoty a usměvavosti jak vlakového, tak nádražního personálu.

O železnici se dá psát také se zdviženým prstem. Například ve středočeských Senohrabech mají pěkné nové nádraží i s bezbariérovým přístupem. Leč výtah nejezdí, je porouchaný a na nákladnou opravu nejsou prostředky.

Železnice, a nyní se obracím konkrétně na České dráhy, ale umí člověka též jaksepatří vytočit. V posledních týdnech jde spousta věcí, které doposud nešly. Stačí k tomu jediné: ostrá konkurence. Poté, co na trati Praha-Ostrava začala jezdit i společnost RegioJet, mohou se ČD v oslovování klientů přetrhnout. Ve vlacích se rozšířily poskytované služby, počítá se dokonce s klimatizováním vozů.

×
Diskuse
PE
October 20, 2011 v 11.10
Na České dráhy musí platit vlastní vedení - pokud řídí špatně, tak ho coby majitelé vyměňme. "Klíčová úloha připadá politické reprezentaci (našim voleným zástupcům) a jí řízeným vysokým státním úředníkům. Bohužel na centrální úrovni dnes vládnou ti, pro něž je veřejná služba nemoderní veteší."

Jinak je ale železnice univerzální síť, kterou žádný soukromník není s to postavit a udržovat, a žádná konkurence na ni z definice nepatří, jako nepatří třeba do zdravotnictví.

RegioJet, Viamont ad. tedy nemají na kolejích co hledat stejně jako nemá ve zdravotnictví co hledat Agel, a je systémová chyba, že tam tito i další jsou. Politická opozice o tom má hovořit a příští vláda má takto konat.
LJ
October 20, 2011 v 12.00
Myslím, že nejsi, Patriku, přesný. Něco jiného jsou tratě (koleje, nádraží...), něco jiného přeprava. Infrastrukturu bych přirovnal k těm nemocnicím. Ta musí být státní. Ovšem v nemocnicích najdeš i soukromé ordinace.
A mrzí mě, že politická opozice, nyní levicová, dříve pravicová, nechala z ČD vyrůst to, co z nich vyrostlo... Kdyby byli moudřejší, soukromí dravci by neměli šanci.
MN
October 20, 2011 v 16.15
Souhlasím s p. Eichlerem
V poslední době si všímám, že Lukáš Jelínek by se dobře uplatnil v MF Dnes nebo v ČTv. (No, to se může vyložit také jako poklona.)
PL
October 20, 2011 v 23.47
pozn. cestujícího
Konkurence na lokálních tratích? Živě si představuju, jak třeba z Černého Kříže do Stožce Vančura vypravuje svou hypersuper soupravu s posádkou o 3-4 lidech na vagon a lokomotivu aby toho jednoho cestujícího co tam občas jezdí ČD přetáh.
Nechápu proč by se ČD neměly chovat jako podnik, jenž potřebuje pro komfort cestujících taky něco vydělat a proč by se měli vzdávat konkurenčního souboje na výdělečných tratích?
A cestující do Třebovic si jistě rád koupí ještě obyčejnou jízdenku ze Svinova, tak jako to dělám pro cesty z Prahy přes Brno do BV...
Ostatní nastíněné otázky poměrů v managementu ČD jsou ale, obávám se, až příliš legitimní. Jenže na ty ani konkurence nestačí...
October 21, 2011 v 18.02
Jásání levičáků nad privatizací částí železniční dopravy je taková menší tragedie. Pokud ČD nefungují tak, jak by měli, je třeba se spíše zamyslet nad tím, kdo a proč dosadil neschopné vedení a pokoušet se je změnit, než skočit na lep neoliberálům s jejich mantrou - státní špatné, soukromé vyníkající. Obvzláště u takovýchto služeb. Nemluvě už o tom, že privatizace lukrativních částí tratí a ponechání neziskových na krku státu, by především levice měla zastavit.
October 21, 2011 v 18.57
Samozřejmě ČD - měly.