Na železnici dějou se věci…
Lukáš JelínekCestující mezi Prahou a Ostravou se budou mít jako v bavlnce. Ostatní můžou ostrouhat. Bude se na nich šetřit. Cestovat budou v horších vlacích, možná jich bude méně a za kilometr jízdy zaplatí rozhodně více než jejich kolegové na privilegované trati.
O železnici se dá psát romanticky. Třeba o krásně zrenovovaném nádraží na Špičáku u Železné Rudy, které jsem onehdy obdivoval zalité podzimním sluncem. Nemluvě o útulné nádražní restauraci, kde jeden neví, zda si dřív objednat domácí buchty, bábovku nebo štrúdl. Jediné vrásky na čele milé servírky vyvolávali němečtí hosté, s nimiž měla problém se domluvit — a tak v každé volné chvíli šprtala germánská slůvka…
O železnice se dá psát pochvalně. Již léta si všímám rostoucí ochoty a usměvavosti jak vlakového, tak nádražního personálu.
O železnici se dá psát také se zdviženým prstem. Například ve středočeských Senohrabech mají pěkné nové nádraží i s bezbariérovým přístupem. Leč výtah nejezdí, je porouchaný a na nákladnou opravu nejsou prostředky.
Železnice, a nyní se obracím konkrétně na České dráhy, ale umí člověka též jaksepatří vytočit. V posledních týdnech jde spousta věcí, které doposud nešly. Stačí k tomu jediné: ostrá konkurence. Poté, co na trati Praha-Ostrava začala jezdit i společnost RegioJet, mohou se ČD v oslovování klientů přetrhnout. Ve vlacích se rozšířily poskytované služby, počítá se dokonce s klimatizováním vozů.
Jinak je ale železnice univerzální síť, kterou žádný soukromník není s to postavit a udržovat, a žádná konkurence na ni z definice nepatří, jako nepatří třeba do zdravotnictví.
RegioJet, Viamont ad. tedy nemají na kolejích co hledat stejně jako nemá ve zdravotnictví co hledat Agel, a je systémová chyba, že tam tito i další jsou. Politická opozice o tom má hovořit a příští vláda má takto konat.
A mrzí mě, že politická opozice, nyní levicová, dříve pravicová, nechala z ČD vyrůst to, co z nich vyrostlo... Kdyby byli moudřejší, soukromí dravci by neměli šanci.
Nechápu proč by se ČD neměly chovat jako podnik, jenž potřebuje pro komfort cestujících taky něco vydělat a proč by se měli vzdávat konkurenčního souboje na výdělečných tratích?
A cestující do Třebovic si jistě rád koupí ještě obyčejnou jízdenku ze Svinova, tak jako to dělám pro cesty z Prahy přes Brno do BV...
Ostatní nastíněné otázky poměrů v managementu ČD jsou ale, obávám se, až příliš legitimní. Jenže na ty ani konkurence nestačí...