Co stihnu napravit?

Ondřej Vaculík

Efektivita, modernizace, optimalizace — zaklínadla dnešní doby mohou železnici připravit o její přitažlivost. Cestování pak už nebude příjemné, bude jen rychlejší.

Připravuji rozhlasový pořad o té tak zvané optimalizaci železnice. Ta dolezla až do našeho městyse, řekl bych „se všemi důsledky“. Myslel jsem si, že kus ubouraného původního nádraží a pokácené úplně zdravé jasany patří k těm horším, a naopak tak zvaná prezentace celého projektu bude snesitelnější. Mně to však přineslo možná ještě větší rozčilení než pohled na sedmnáct zdravých pařezů.

Dostavili se zástupce investora, ředitel stavby od firmy Skanska, koordinátor činností a další. Od nich jsme se jako veřejnost dozvěděli, že „náš“ třetí optimalizovaný úsek trati z Berouna do Zbiroha měří 24 kilometry a je na něm 8 836 metrů protihlukových betonových stěn. Jsme součástí velkého železničního tahu ze západu na východ, který končí ve Lvově. Vyšší dopravní rychlosti — pro klasické soupravy 120 km/h, pro soupravy s naklápěcí technikou až 160 km/h — vyžadují na mnoha místech zvětšení poloměru oblouků, a tím i změnu trasy s novými mosty, propustky, popřípadě tunely.

×
Diskuse
TF
March 30, 2010 v 18.17
Myslím, že v celé této obludnosti jde už pouze o zisky jednotlivých hráčů. O lidi a krajinu vůbec ne. Zabránit jim v jejich ničivé činnosti je hodně těžké, ale občas se něco podaří. Jen to stojí nesmírné úsilí občanské společnosti.

Táňa Fischerová