Dál od člověka

Ondřej Vaculík

Na jedné straně stát ruší tratě, protože nejsou peníze na jejich provoz a údržbu. Na druhé straně se bude před Plzní razit tunel za téměř deset miliard korun. Šestikilometrové zkrácení jízdy je pouze záminkou pro velkou zakázku.

O „optimalizaci“ naší železnice, zejména v úseku Zdice — Plzeň, mám další poznatky. A to už jsem o tom psal ledasco. Dokonce se mi ozval nějaký z četných ředitelů podniku Skanska, který je hlavním dodavatelem stavby. Jako novinář jsem ho prý velice zklamal. Sice žádná valná očekávání neměl, ale že budu o jejich znamenitém díle psát tak strašně, to si nemyslel. Ani mu tolik nevadí, že píšu samé nepravdy, na to si u novinářů už zvykl, jako ho rozčiluje má neochota uvést lži na pravou míru. Například, že stará rotundovitá výtopna ve Zdicích se bourat nebude, ale zůstane tamnímu sdružení historické železnice. Dokonce točna před výtopnou bude díky velkorysosti nějakého nejvyššího pána železničáře i nadále propojena kolejí s nádražím, aby z výtopny mohla lokomotiva vyjet na optimalizovanou trať.

A co s výtopnou teď to sdružení bude dělat, ví bůh, mínil jeden z četných ředitelů, vždyť se jim, chudákům, na části výtopny už zřítila střecha. Uvidíte, že to bude jenom pro ostudu, chtěl, abych zaznamenával jeho pravdy. Kdesi také ještě cosi zachovají, o čem já psal, že to zboří. Dále mě zval, abych s ním jel, a že mi ukáže, jaké obtíže musí překonávat, a o tom bych měl psát, protože to je podstatnější než zánik stylového zařízení nádraží či pokácené javory, mínil ten jeden z četných ředitelů podniku Skanska.

×
Diskuse
Pane Vaculíku, držím Vám palce. Ten tunel za miliardy je "kapitální úlovek". Můžu Vám s tím nějak pomoci, aby to nezapadlo?
October 12, 2010 v 10.35
Dobrý den pane Vaculíku,

díky za hezký článek.

Mám pocit že neefektivních investicí je na železnici víc. U nás je to například rychlodráha Praha - Kladno. Investice obrovská a přínos malý. Nyní cesta z Kladna do Prahy Dejvic trvá 27 - 39 minut. Zkrácení bude v řádu minut (max. 10 minut). Už nyní jsou vlaky využity jen ve špičce. Mimo špičku vidíte ve vlaku několik cestujících. Kvůli tomu se budou investovat miliardy, zdvoukolejňovat a elektrifikovat trať, bourat 140 let stará nádraží.
Nejhorší je to, že tuto investici podporovalo nejen minulé vedení kraje (ODS) ale i nové (ČSSD).

Mějte se hezky