Ministerstvo dopravy zruší na železnici na čtyřicet dálkových spojů

Vratislav Dostál

Od ledna příštího roku resort dopravy zruší až osm procent dálkových spojů. Českým drahám dá totiž ministerstvo o 200 milionů korun méně než letos. O které vlaky konkrétně půjde, zatím ministerstvo neoznámilo.

Od roku 2012 přestane jezdit až osm procent dálkových vlaků, jejichž provoz platí ministerstvo dopravy. Českým drahám, které podle dlouhodobé smlouvy se státem provoz na dotovaných rychlíkových a expresních linkách zajišťují, dá totiž ministerstvo napřesrok o 200 milionů korun méně než letos. Výsledkem bude zánik některých spojů. Informaci přinesla Česká televize.

Ministerstvo financí už také dříve oznámilo, že dá pravděpodobně méně peněz také krajům v rámci dotace na regionální spoje. S nižším rozpočtem pak bude hospodařit i Správa železniční dopravní cesty, která proto chystá rušení tratí.

Ročně platí ministerstvo dopravy za zajištění dálkové železniční dopravy asi čtyři miliardy korun. Dráhy využívají tyto peníze k provozu rychlíků, expresů a vybraných vlaků EC, jejichž vedení zajišťují mezinárodní smlouvy.

Už v letošním roce přitom resort dopravy neplatí provoz některých vlaků IC/EC. A od příštího roku podle České televize budou výhradně na náklady dopravce jezdit i expresy mezi Prahou a Ostravou, kde po příchodu druhého dopravce vznikne konkurenční prostředí.

Peníze, které tak stát ušetří, nicméně nestačí. Ministerstvo proto přišlo se zrušením osmi procent dalších vlaků. Nyní jezdí v České republice více než 500 dálkových vlaků, škrty se tak dotknou asi 40 spojů. Cestující mohou očekávat buď jejich zrušení, případně zkrácení trasy.

Kterých vlaků se omezení konkrétně dotkne, resort dopravy doposud neuvedl. „V tuto chvíli redukci zpracováváme a budeme s Českými drahami a Asociací krajů komunikovat tak, abychom dosáhli co nejméně bolestivých problémů, což se týká navázání na regionální dopravu," uvedl pro Českou televizi ministr dopravy Pavel Dobeš.

Vláda přitom už dříve rozhodla, že ušetří i na regionálních vlacích, což kritizovali krajští hejtmani. „Hejtmani budou po vládě požadovat navýšení financí pro resort dopravy," uvedl v úterý jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů Michal Hašek.

Výši rozpočtu pro kapitolu dopravy označil Hašek jako katastrofickou. Podle něj se kraje hodlají i soudit, pokud se vláda rozhodne nedodržet závazky plynoucí z memoranda o finanční podpoře regionální dopravě. Dotaci pro kraje chce od příštího roku ministr financí Miroslav Kalousek snížit o 600 milionů korun.

Méně peněz očekává napřesrok také Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které patří trati a musí je udržovat. Výpadek může být až třímiliardový. Alternativou k rušení pak může být podle České televize prodej lokálek soukromým vlastníkům.

Resort dopravy již zřídil odbornou komisi, která má určit, jak by se železnice vyčíslovala a podle jakých předpisů by k prodeji došlo. „V žádném případě se nemůže při prodeji jednat o symbolickou částku, protože bychom se pak mohli všichni dopustit nedovolené podpory podnikání," vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Kromě prodeje tratí uvažuje podle České televize SŽDC o jejich pronájmu soukromníkům, případně o tom, že by majitelem dráhy zůstal stát, avšak její údržbu by převzal soukromý subjekt.

Další informace:

ČT24 Ministerstvo dopravy zruší desítky rychlíků, možná i několik tratí

    Diskuse
    August 29, 2011 v 17.00
    rušené rychlíky
    Z pozorného čtení seznamu rušených spojů lze vyčíst leccos. Například že nejhůře postiženými regiony mají být ty "ekonomicky slabší":
    - Jesenicko a Krnovsko
    - celá Vysočina
    - Rakovnicko a Žatecko
    - Příbramsko
    - Šluknovský výběžek
    - horní Pojizeří