Rath: Za rušením dotací pro železnici může být snaha prodat ČD

ČTK, Vratislav Dostál

Za omezením dotací pro regionální železnice může být podle Davida Ratha snaha zprivatizovat České dráhy. Michal Hašek si pak myslí, že Kalouskův záměr je odvetou za to, že ČSSD u Ústavního soudu namítla postup a chybný obsah zákona o stavebním spoření.

Za zrušením nebo výrazným omezením dotací pro regionální železniční dopravu, které plánuje ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09, může být snaha zprivatizovat České dráhy. Novinářům to v pondělí řekl sociálnědemokratický středočeský hejtman David Rath.

Opatření totiž podle jeho názoru negativně dopadne na hospodaření ČD, které se propadnou do dluhů, a stát jim bude muset za rok buď ekonomicky vypomoci, nebo je prodat.

Kalousek v nedělním diskusním pořadu Partie televize Prima uvedl, že stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná.

Tehdejší memorandum mezi kraji a kabinetem, které má platit do roku 2019, nyní posoudí odborníci, a pokud jeho neplatnost potvrdí, tak stát tyto dotace podle Kalouska zruší nebo výrazně omezí.

×
Diskuse
May 3, 2011 v 19.26
ozdravenie
Jakkoliv mají kraje své chyby, je to pořád lepší než na Slovensku, kde jsou výkony žel. dopravy objednávány centrálně. Právě tam probíhá proces, kterému se říká "ozdravenie železníc".
Zatím to vypadá tak, že se především propouští zaměstnanci a ruší spoje, a to mnohem masivněji než u nás (a to jich i předtím jezdilo mnohem méně). Zle to odnáší třeba Trenčnísko (Myjava, Bánovce, dokonce i unikátní úzkorozchodka do Trenč. Teplé) nebo přeshraniční vlaky: Slovensko s Polskem bude nově spojovat 1--2 vlaky denně (sic!), od Čadce na východ překročíte hranici až v Čierné nad Tisou.

Stálo by to za samostatný článek, zde nějaké odkazy:
http://spravy.pravda.sk/zeleznice-skrtaju-spoje-overte-si-ci-vas-vlak-este-pojde-pkc-/sk_domace.asp?c=A110429_182800_sk_domace_p01
http://www.webnoviny.sk/ekonomika/peticia-proti-zmenam-na-zelezniciach/335278-clanok.html
SH
May 4, 2011 v 20.30
Snaha nemůže být, protože ona je.
Již dlouhé roky se nebývale masivně investuje do železničních tratí. Staví se celé nové nádražní budovy, zkvalitňují tratě pro vyšší rychlost, budují podchody na nádražích, zkvalitňuje zabezpečovací zařízení. Nikdo nemusí pochybovat o tom, že jakmile se v hrubých rysech tento proces dokončí, budou železnice privatizovány. Budoucí majitel nebude muset tak čtvrt století do tratí a budov investovat, ale jenom vydírat zisk. Až se ta čas všechno „vyžije“, tak se jako prodělečné odevzdá státu, jako se to děje dneska v Británii.