Za omezením dotací pro regionální železnice může být podle Davida Ratha snaha zprivatizovat České dráhy. Michal Hašek si pak myslí, že Kalouskův záměr je odvetou za to, že ČSSD u Ústavního soudu namítla postup a chybný obsah zákona o stavebním spoření.
Za zrušením nebo výrazným omezením dotací pro regionální železniční dopravu, které plánuje ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09, může být snaha zprivatizovat České dráhy. Novinářům to v pondělí řekl sociálnědemokratický středočeský hejtman David Rath.
Opatření totiž podle jeho názoru negativně dopadne na hospodaření ČD, které se propadnou do dluhů, a stát jim bude muset za rok buď ekonomicky vypomoci, nebo je prodat.
Kalousek v nedělním diskusním pořadu Partie televize Prima uvedl, že stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná.
Tehdejší memorandum mezi kraji a kabinetem, které má platit do roku 2019, nyní posoudí odborníci, a pokud jeho neplatnost potvrdí, tak stát tyto dotace podle Kalouska zruší nebo výrazně omezí.
Zatím to vypadá tak, že se především propouští zaměstnanci a ruší spoje, a to mnohem masivněji než u nás (a to jich i předtím jezdilo mnohem méně). Zle to odnáší třeba Trenčnísko (Myjava, Bánovce, dokonce i unikátní úzkorozchodka do Trenč. Teplé) nebo přeshraniční vlaky: Slovensko s Polskem bude nově spojovat 1--2 vlaky denně (sic!), od Čadce na východ překročíte hranici až v Čierné nad Tisou.
Stálo by to za samostatný článek, zde nějaké odkazy:
http://spravy.pravda.sk/zeleznice-skrtaju-spoje-overte-si-ci-vas-vlak-este-pojde-pkc-/sk_domace.asp?c=A110429_182800_sk_domace_p01
http://www.webnoviny.sk/ekonomika/peticia-proti-zmenam-na-zelezniciach/335278-clanok.html