Osud regionálních drah závisí i na občanské společnosti

Marek Tomek

Zatímco Uganda se chystá své železnice obnovovat, u nás hrozí, že český stát napáchá nenapravitelné škody zrušením a rozparcelováním svých tratí regionálních.

Uvažovali jste někdy, že byste začali provozovat hospodu? Tohle je návod:

  • Začněte točit pod míru piva
  • Zdražte pivo
  • Zmenšete porce jídla
  • Zdražte jídlo
  • Až konečně přestanou chodit lidi na oběd, přestaňte vařit
  • A až odejde i zbytek zákazníků, zavřete hospodu

Možná si říkáte, proč by někdo takhle provozoval hospodu? Odpověď se nabízí: protože tímhle způsobem stát provozuje regionální železnice.

Návod na likvidaci dobře fungující regionální trati je tento:

  • Neinvestuje a šetří
  • Omezuje služby, uzavírá nádraží
  • Nechává zdevastovat drážní majetek, který nikdo nehlídá
  • Provozuje zastaralé, nespolehlivé a nepohodlné vlaky
  • Zavádí dražší tarify oproti autobusům
  • Při odlivu cestujících, omezuje počty vlaků z důvodu nevyužití
  • Po dalším odlivu cestujících kvůli mizernému jízdnímu řádu se chystá úplně zastavit dopravu
  • A nakonec trať zruší

Výstavba místních drah na území nynější České republiky souvisí se schválením protikrizových zákonů v letech 1873-1875, které stavitelům místních drah přinesly řadu technických i hospodářských úlev. Po vydání prováděcího nařízení byly do roku 1879 vybudovány první tři lokální dráhy.

×