Osud regionálních drah závisí i na občanské společnosti
Marek TomekZatímco Uganda se chystá své železnice obnovovat, u nás hrozí, že český stát napáchá nenapravitelné škody zrušením a rozparcelováním svých tratí regionálních.
Uvažovali jste někdy, že byste začali provozovat hospodu? Tohle je návod:
- Začněte točit pod míru piva
- Zdražte pivo
- Zmenšete porce jídla
- Zdražte jídlo
- Až konečně přestanou chodit lidi na oběd, přestaňte vařit
- A až odejde i zbytek zákazníků, zavřete hospodu
Možná si říkáte, proč by někdo takhle provozoval hospodu? Odpověď se nabízí: protože tímhle způsobem stát provozuje regionální železnice.
Návod na likvidaci dobře fungující regionální trati je tento:
- Neinvestuje a šetří
- Omezuje služby, uzavírá nádraží
- Nechává zdevastovat drážní majetek, který nikdo nehlídá
- Provozuje zastaralé, nespolehlivé a nepohodlné vlaky
- Zavádí dražší tarify oproti autobusům
- Při odlivu cestujících, omezuje počty vlaků z důvodu nevyužití
- Po dalším odlivu cestujících kvůli mizernému jízdnímu řádu se chystá úplně zastavit dopravu
- A nakonec trať zruší
Výstavba místních drah na území nynější České republiky souvisí se schválením protikrizových zákonů v letech 1873-1875, které stavitelům místních drah přinesly řadu technických i hospodářských úlev. Po vydání prováděcího nařízení byly do roku 1879 vybudovány první tři lokální dráhy.