Jančurova RegioJet si chce udržovat krajské železnice sama

ČTK

Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency chce převzít spolu s provozem na ohrožených regionálních tratích i správu a údržbu kolejí. Chce také získat vlaky od Českých drah.

V diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce uvedl majitel firmy Student Agency Radim Jančura, že jeho společnost RegioJet chce převzít spolu s provozem na ohrožených regionálních tratích i správu a údržbu kolejí. Firma by podle něj zároveň získala vlaky Českých drah, což ve stejném pořadu připustil generální ředitel ČD Petr Žaluda.

„Udržovali bychom si tratě sami, takže stát by ušetřil," uvedl Jančura. RegioJet prý má zájem o všechny ohrožené tratě, konkrétní jednání zatím vede s Karlovarským krajem. „Tam jsme měli pocit, že se jim naše nabídka líbí," řekl podnikatel. Podle něj je společnost ochotna jednat o převzetí tratí se všemi kraji, ale nikde se zatím nedohodla.

Žaluda naopak odmítl, že by se České dráhy podílely na záchraně tratí jejich převzetím od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Právě SŽDC ve snaze ušetřit za údržbu přišla s nápadem některé koleje zrušit. „České dráhy určitě nechtějí provozovat tratě," řekl ředitel s tím, že podnik ale má zájem na zachování provozu na všech krajských železnicích.

Pokud by kraje a SŽDC přistoupily na Jančurovu nabídku, chce podnikatel koupit nebo pronajmout motorové vlaky Českých drah, které na ohrožených tratích nyní jezdí. „My jsme o případném pronájmu nebo prodeji vozů ochotni diskutovat," řekl Žaluda.

Na seznamu tratí SŽDC, kde by od prosince přestaly jezdit osobní vlaky, je zhruba 25 položek. Pokud si kraje dopravu skutečně neobjednají, pošle správa železnic tratě do správního řízení, ve kterém se rozhodne o jejich fyzickém zániku. Jak ale dnes uvedl Žaluda, tvorba nového jízdního řádu ještě není ukončena, dráhy s provozem na ohrožených tratích zatím počítají.

Zatímco některé lokální tratě čeká příští rok útlum provozu, na nejlukrativnějším dálkovém spojení z Prahy do Ostravy se zvýší konkurence. RegioJet chystá nejpozději do konce června zavedení devíti párů vlaků, které mají odlákat část zákazníků ČD. „Myslím, že cestujících je tu dost pro oba, ale rádi vám necháme ty režijkáře," rýpnul si do Žaludy Jančura.

Žaluda připustil, že České dráhy mohou s nástupem RegioJetu přijít o část cestujících, nepůjde prý ale o „žádná dramatická čísla". Možný úbytek odhadl na řády procent.

RegioJet bude své vlaky na rozdíl od ČD provozovat bez státních dotací, přesto podle Jančury počítá se ziskem. Podle Jančury musí být vlaky minimálně z 60 procent plné, aby se firma dostala alespoň na nulu. Firma chce zároveň dosáhnout toho, aby stát přestal přispívat Českým drahám na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity. „Stát by tak ušetřil 370 milionů korun ročně," uvedl Jančura.

Ministr dopravy Vít Bárta serveru iDnes.cz sdělil, že chce o případném ukončení podpory „lepších" vlaků rozhodnout do tří týdnů. „Zatím nepovažujeme celou věc za uzavřenou, neboť nás ještě čeká komplexní diskuse o všech dotacích Českých drah a Správy železniční dopravní cesty pro příští rok," uvedl ministr. Žaluda už o tématu s ministrem jednal.

Stát a kraje letos zaplatí Českým drahám jako úhradu takzvané prokazatelné ztráty u objednaných vlaků zhruba 12 miliard korun. Podle Žaludy budou muset dráhy příští rok výrazně šetřit, neboť nedojde k inflačnímu navýšení částky. Vedení ČD chce proto pro příští rok vyjednat s odbory snížení mezd o desetinu.