Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce na koleje pustit soukromé dopravce od roku 2013. Zájem soukromých dopravců se ale bude soustřeďovat na ziskové, hojně užívané tratě. Českým drahám pak zbude provoz prodělečných tratí a každoroční ztráta.
Loni na podzim uzavřely kraje se státním dopravcem desetileté smlouvy, které zaručují Českým drahám velkou část jejich smluvního provozu v řadě případů až do roku 2019.
Konkurence bude. Ale k čemu povede?
Podmínky pro České dráhy a soukromé železniční dopravce by se podle představ ministra měly začít měnit o něco dříve, než se dosud předpokládalo. Vstup soukromých dopravců na železnici by měl započít nejpozději od 1. července 2013. V diskusním pořadu televize Prima Partie to prohlásil ministr dopravy Vít Bárta. Podle dosavadních informací se měli alternativní dopravci na tuzemských tratích objevit od jízdního řádu 2013/2014, tedy od prosince, případně o rok později.
„Jsem přesvědčen, že 1. července 2013 nejpozději konkurence na železnici bude,“ řekl Bárta. Počítá přitom s tím, že se objeví daleko dříve. Nechává si však určitou rezervu pro nepředvídané komplikace.
Už za dva roky
První kroky k uvedení konkurence na tuzemskou železnici ministerstvo dopravy (MD) podniklo v říjnu, kdy požádalo o zveřejnění záměru v úředním věstníku Evropské unie. Součástí záměru je plán, podle kterého by se mělo za rok soutěžit o tratě Ostrava — Opava — Krnov — Olomouc, Praha — Ústí nad Labem — Karlovy Vary — Cheb a Praha — Roudnice nad Labem — Ústí nad Labem — Děčín. Bárta při zveřejnění záměru tisku sdělil, že na zmíněných spojích by se mohli alternativní dopravci objevit od jízdního řádu 2013/2014, případně o rok později.
Konkurence by pro České dráhy, do kterých stát investoval nemalé finance, mohla znamenat značné ohrožení existence. Bude tedy zřejmě nutno přijmout nějaká legislativní opatření.
Miroslav Vyka si však myslí, že „nehrozí zničení Českých drah a půjde především o zachování minimálních standardů dopravní obslužnosti pro občany. V první řadě se musí zachovat stejný tarif. Tedy jízdné by mělo být stejné jak s ČD, tak s konkurenčními dopravci. Také je potřeba zajistit, že si tito dopravci budou navzájem uznávat i jízdenky od konkurence. Důležité také bude propojení jejich informačních systémů, aby v provozu nedocházelo k nepřehlednostem a zmatkům a cestující měli kvalitní a včasné informace," říká Vyka.
Rychlíky provozují nyní výhradně České dráhy, které mají od loňska s ministerstvem desetiletou smlouvu. Předchozí ministr Gustav Slamečka do ní ale prosadil klauzuli, podle které lze každý rok ze smlouvy vyjmout patnáct procent výkonů, do deseti let by se tak mělo soutěžit až o sedmdesát pět procent výkonů dálkové osobní dopravy. MD jako objednatel platí za rychlíky Českým drahám čtyři miliardy korun ročně.
Soukromníci ale bez dotací
První soukromé rychlíky by se ovšem měly bez ohledu na časový harmonogram ministerstva objevit na české železnici už příští rok. Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency chce začít jezdit do konce června na trati Praha — Ostrava. Rychlíky na stejné trati chce podle informací tisku od prosince 2012 provozovat také společnost Rapid Expres. Vlaky RegioJetu a Rapid Expresu nebudou ale jezdit ve „veřejném závazku", nedostanou proto žádné dotace.
„Soukromé firmy mají samozřejmě zájem o ty atraktivnější spoje. V situaci, ve které je česká železnice, by otevírání trhu měly předcházet masivnější investice do železniční infrastruktury," říká Vyka a k otázce dotací pro soukromé provozovatele dodává: „Předpokládám, že dotace se budou udělovat na základě výběrových řízení. Kdo splní požadavky na četnost spojů a kvalitu vlaků za nejnižší cenu na zajištění této služby.“