Co čekají lidé od komunistů v kraji
Alena ZemančíkováKarlovarský krajský radní pro školství Václav Sloup předložil plán, ve kterém se počítá se zrušením několika gymnázií a odborných škol. Lidé ale komunisty volili právě proto, že jim mimo jiné záleží na dostupnosti zdravotnictví a škol.
Přišel mi mail z Aše, že už se na kraji zase uvažuje o zrušení zdejšího gymnázia a střední odborné školy. Cituji z něj: „Pohleďme na takovou zprávu v širších souvislostech! Víme, v jakém stavu se nachází tento zapomenutý kout republiky. I nedopusťme proto další krok k jeho postupné vyprahlosti, pozvolnému zpustnutí, ba zničení — vzdělanostnímu, kulturnímu, hmotnému, prostě všeobecně lidskému! Zmizí poslední střední škola, začnou odcházet lidé, úpadek se bude prohlubovat, zbude jen suchá poušť…“ konec citace.
Úmysl rušit další školy v Karlovarském kraji není žádná fáma, radní pro školství Václav Sloup (KSČM), s jehož jmenováním vzhledem k jeho někdejší funkci politruka Pohraniční stráže byla u veřejnosti nespokojenost, která však, možná vzhledem k charakteru pohraničního regionu nenabyla tak velkých rozměrů jako v jižních Čechách, skutečně takový plán vypracoval pro Radu kraje, aniž by svůj postup předem konzultoval s představiteli škol.
Ke zrušení jsou navržené především menší školy, kromě ašského gymnázia i gymnázium v Chodově a odborné školy v Nejdku a Lokti, například. Přitom zrovna tyto školy mají dobré výsledky v různých ohledech(ašské gymnázium například třetí nejlepší výsledky u maturit v celém kraji), a není divu, v malé škole je vzdělávací proces osobnější, žáci se s kantory lépe znají, cítí vůči sobě navzájem závazek.
Studenti malých škol často reprezentují obor v různých soutěžích a olympiádách (nejdečtí například ve strojírenských oborech). Rozhodně se nedá říci, že by malé školy vyráběly nezaměstnané, naopak, jejich absolventi často právě díky osobnímu přístupu bývají kreativní, drží pohromadě, dovedou podnikat i uplatnit se, vyrůstají z nich regionální osobnosti.
Nechci komunistického radního obhajovat, ale skutečnost, že gymnázia dnes absolvuje téměř 100% populace, svědčí o tom, že je gymnazií nadbytek.
A že by nedostatek gymnázií způsobil problém romským dětem - to jsem zřejmě špatně pochopil.
Další problém je v tom, že současná pravicová vláda nechává socialistické (dokonce komunistcké) kraje finančně vykrvácet aby dokázala, jak jsou špatně řízeny. To se bezpochyby týká i školství.
Omlouvám se za laický pohled na věc.
Romské děti se vášnivě hlásí do různých kroužků, je to jedna z šancí, jak mohou vyniknout, uspět . Malá místní škola tohle umožňuje. ( Ale abych nezavdala příčinu k dalšímu nedorozumění - tohle se netýká gymnázií).
Uplatňovat pouze ekonomické nebo technické hledisko na výchovu a vzdělávání je možná organizačně pokročilé, ale málo civilizované. Není přece možné uvěřit tomu, že Česká republika je na tom tak bídně, že si nemůže dovolit gymnázium ( už před lety sloučené se střední odbornou textilní školou, která se stala zbytečnou, protože tu přestal být textilní průmysl, takže se stala v podstatě takovou ekonomkou ) v nejzápadnějším městě svého území.
Německé firmy, které ve zdejších prázdných továrních budovách provozují své výrobní linky, do města ivestovat nebudou, nic jim po něm není. Je to tedy úkol regionální politiky. Ostatně, ašský starosta se velmi brání.
Hanba mu za to! Hanba KSČM, že ODS a TOP 09 nemají důvod se jí bát.
Dále jen stručně:
Obávám se, že "dočasně zavřít ty třídy jednoho oboru na jeden rok" znamená jeho definitivní neotevření i v dalších letech.
Proč se třeba na SOŠ nesnažili otevřít odborný obor, jehož absolventi by našli zaměstnání v oněch německých továrnách, vždyť jsou třeba nejen pracovníci u pásu, ale i seřizovači, opraváři, programátoři? Vím jak je to těžké (stál jsem u zrodu SOŠ s elektrotechnickým oborem v Rokycanech), ale takové školy s odbornými obory mají větší perspektivu nežli "ekonomky," kterých je podobně jako gymnázií na tucty.
2) prohlášení Ašská iniciativa odmítající rušení ašského gymnasia přijali představitelé měst a obcí z Ašska napříč stranami.- jak řešit finační otázky ovšem neříkají.
3) "Ke zrušení ašského Gymnázia a střední odborné školy nedojde" prohlásil pro média Václav Sloup, který tlačí školy k posílení .výuky technického oboru po kterých je mezi zamstnavateli regionu hlad. Zamětsnavatelé jsou samozřejmě ti kteří mohou reálně k rozvoji přispět.
Zdá se že jako vždy jde o konkrétní fakta a konkrétní řešení. kecy nemají moc cenu a rivalita opozice a koalice v krajském zastupitelstvu je věc jiná. Ostatně jakou cestu k optimalizaci školství by zvolili lidé z TOP a ODS ,
A nyní k tomu, co by se mohlo a mělo v regionu vyučovat. Zrovna dnes jsem v ranních zprávách v rozhlase slyšela, že německý i rakouský velvyslanec pzaštítili program, podporující výuku němčiny v Česku. Rakouský velvyslanec Trautmannsdorf se do vysílání vyjádřil,. že rakouské firmy, kterých působí v ČR řada, mají zájem, aby se s jejich vedením zaměstnanci domluvili i německy. A také německé a rakouské firmy že mají zájem o české kvalifikované zaměstnance. To je zrovna jedna kompetence, kterou gymnázia, zvlášť, když jsou podpořena různými výměnnými programy, mohou dobře rozvíjet. Ovšem za předpokladu, že budou mít dost učitelů a také dostatek hodin němčiny ( kupodivu hodin cizích jazyků na našich středních školách proti minulému režimu nepřibylo, byť jsme to považovali v 90. letech za samozřejmost, dokonce dělené hodiny se z "ekonomických důvodů" mnohdy zase spojily).
A na konec k té ašské odborné textilce. Charakteristiku její současné podoby kopíruji z internetových stránek školy:
K 1.7.2002 došlo k administrativnímu sloučení Gymnázia se Střední průmyslovou školou textilní. SOŠ se může pochlubit dlouhou, více než stoletou historií. V současné době nabízí nový studijní obor Informatika v ekonomice. Připravuje žáky pro činnost kvalifikovaných odborníků v oblasti řešení ekonomické problematiky s aktivním využitím výpočetní techniky a prací spojených s komunikační technikou. Absolventi najdou uplatnění ve vedení firem malého a středního podnikání a mají také předpoklady pro vysokoškolské studium ekonomických i technických oborů.
Vůbec - naši žáci s cizími jazyky zápasí, proto se většina z nich hlásí k maturitě z matematiky (ač i s ní mají mnozí z nich problémy - přitom o úrovni nároků státní maturity víme své). Pokud jsme si mysleli, že po převratu bude u mladých převažovat touha po profesním cestování po Evropě, tak jsme se hrubě mýlili.
Angličtina vládne, avšak na gymnáziích se učí žáci dva jazyky a tam by se mohla němčina udržet. Přiznejme si však, že dnes umět jen jazyk je málo.
Učit studenty ( ale i učně) němčinu je v západních Čechách důležitý a zajímavý úkol, jde také o to, jakou metodikou ( jistě to v učňovské třídě bude vypadat jinak než na gymnáziu) a kolik na to bude ve školách času. Zde je prostor pro politiku.
Ale zpátky k úvahám o rušení malých středních škol a regionální vzdělávací politice. Čekala bych od krajského radního, že bude s řediteli škol hledat takové učební programy, které mají v regionu smysl, ne že navrhne školy zrušit.
Jenomže tady je možná právě problém s někdejší profesí radního Václava Sloupa a s jeho obsazením do resortu školství. Tuhle politiku měl spíš dělat někdo, kdo je otevřený Evropan a kdo bude region otevírat nejen Rusům, kterým se tam velice líbí, ale také na západ, kde například v bývalé NDR řeší podobné problémy. Václav Sloup je člověkem minulosti , nejen proto, že je členem KSČM, ale zejména proto, jaké podobě Evropy věnoval většinu svého profesního života.