Dobeš bude škrtat střední školy. Zůstanou jen ty ideální

Jana Ridvanova

Ministr školství Josef Dobeš (VV) chce slučovat a rušit školy s podlimitním počtem žáků. Zachovány zůstanou jen tzv. ideální školy se správným počtem žáků, učitelů a nákladů. Sociolog Holubec ale upozorňuje, že nižší počty žáků zkvalitňují výuku.

Ministr školství Josef Dobeš přišel s dalším plánem, jak ušetřit. Svoji vizi pro střední školy ministr nazval „Ideální škola“. V rámci Dobešova plánu u nás existenci obhájí jen „ideální školy s ideálním počtem dětí, učitelů, nepedagogických pracovníků, ale i tříd“. Projekt, který ve středu ministr představil hejtmanům, počítá se slučováním a rušením škol, kde mají nedostatek žáků.

Za minimální počet dětí ve třídě ministerstvo považuje sedmnáct žáků.

Dětí ubylo, prospělo to výuce?

„Jestliže máme informace, že máme střední školy naplněny z šedesáti procent, tak je to velmi špatné. Ministerstvo tam platí zaměstnance, kraje tam platí provoz. Obě strany krvácejí a pro obě strany je to neefektivní,“ vysvětlil Dobeš.

Vysokoškolský učitel a sociolog Stanislav Holubec však pro Deník Referendum řekl, že demografický propad je sice problém, dětí je ve školách o polovinu méně než před dvaceti lety, ale to podle Holubce není fatální.

„Vezměme si, že ve školách ve městech před dvaceti lety bylo ve třídě třicet až třicet pět žáků a dnes by to mohlo být patnáct, což je daleko lepší počet pro fungování výuky,“ říká sociolog a dodává, že děti jsou dnes navíc stále nezvladatelnější, a tak je pro učitele stejně obtížné zvládnout patnáct dětí jako třicet před dvaceti lety.

Na tuto námitku Dobeš Deníku Referendum řekl, že střední školy nejsou instituce na výchovu sociologicko-patologických dětí.

„Mám plán, aby studenti o místo na střední škole bojovali, nepřizpůsobivé nebo nezvladatelné děti se díky špatnému prospěchu na střední školu asi nedostanou,“ dodal k tomu Dobeš.

Hejtmani jsou spíše pro

Slučováním či rušením škol navíc učitelé přijdou o práci. Navzdory tomu hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler (ČSSD) sdělil Radiožurnálu, že plán ministerstva vítá.

„Pokud to získá celostátní platformu, tak si nemyslím, že by to byl špatný nápad. Díky špatnému demografickému vývoji máme spoustu škol, které jsou využity třeba na pouhých třicet čtyřicet procent, v tom lepším případě na sedmdesát procent. Na prstech jedné ruky bychom nasčítali školy, které jsou využity ze sta procent co do obsazenosti žáků. Myslím si, že to je cesta správným směrem,“ řekl Eichler.

Eichler není sám, i další hejtmani proti návrhu Dobeše vesměs nemají námitek. Co by jim ale mohlo vadit je, aby po zrušení nebo sloučení škol ministerstvo dovolilo založení soukromé školy s podobnými obory. To se ovšem s požehnáním ministra děje. Nově vznikají především soukromé a církevní školy.

Kraje, které jsou zřizovateli středních škol, také varují, že stanovit jednu ideální školu na všechny typy institucí není možné. Brát v úvahu je podle nich nutné i specifika regionu. Konkrétní kontury Dobešova „ideálu“ pro střední školy však nikdo ještě nezná.

„Parametry se prý teprve stanovují. Ani ministerstvo v tom nemá jasno,“ řekl Lidovým novinám radní pro školství v Ústeckém kraji Petr Jakubec.

Na otázku Deníku Referendum, jestli má ministerstvo konkrétní analýzy o počtu žáků v jednotlivých školách, ministr Dobeš řekl, že projekt pro ministerstvo vypracovali odborníci z VŠE a nejedná se o jednu šablonu. Ministr má prý plán pro každý kraj jiný, přesně vypočítaný na míru.

Na otázku, zda počítá s tím, že jeho postup povede k zániku řady venkovských škol, Dobeš řekl, že to hodlá respektovat a jednat o tom s hejtmany. Ministr s hejtmany bude teprve jednat i o konkrétních kritériích, které pro školy budou znamenat zrušení, či sloučení.

Sociolog Holubec si naopak myslí, že by si malé venkovské školy zasloužily zvláštní sponzoring, který dnes plyne soukromým školám.

    Diskuse
    December 1, 2010 v 17.52
    státní a soukromé školy vs státní maturity
    Na jedné straně stát prosazuje státní maturity, čímž se mj. říká: garance kvality vzdělání musí zůstat v rukou státu. Je nelogické, jestliže má stát možnost této garanance i v celém procesu výuky (tedy na státních školách, které mají místně většinou dlouhou tradici) a přesto raději vyklidí pole na úkor soukromých škol. O nic jiného se zde nejedná: jak budou klesat populační ročníky (obrovský propad začne už 2013), začnou mít problém hlavně soukromé školy. Do té doby je zřejmě třeba jim zajistit dostatek klientů - viz toto opatření.
    December 2, 2010 v 9.03
    Na to, že jde především o prosazení zájmů soukromého sektoru, poukázal také Jan Keller v přednášce o školném
    (http://www.denikreferendum.cz/clanek/7318-keller-skolne-prospeje-pouze-bankam-a-soukromym-skolam).

    Ve školství probíhají naprosto stejné procesy jako v útoku na zdravotnictví a na systém důchodového zabezpečení. Loupežné tažení se zaměřuje na poslední nevydrancované sféry.

    *Jsou to důležité kroky na cestě k likvidaci (kolonizaci) zbytků státu a k přeměně ústavy v cár papíru.
    ("Radikální liberálové" se ale, jak to vypadá, pořád ještě domnívají, že jde o zastavitelný proces "zlého" neoliberalismu.)
    December 2, 2010 v 9.07
    Z praxe vím, jak je pedagogicky náročné zařadit a udržet nepřizpůsobivé děti či studenty v kolektivu ostatních, t.j. jaké to často přináší zásadní potíže (které se někdy musí řešit po vyčerpání ostatních pedagogických prostředků až vyloučením). Otázkou je, kde a jak učit a vychovávat pak nepřizpůsobivé mladistvé alespoň do jejich zletilosti, pokud na středních školách nebudou mít šanci? Budou od 15-ti let jako nezaměstnaní na ulici?
    December 2, 2010 v 9.43
    paní Hyldebrantové
    nechci malovat čerta na zeď, ale třeba se dnešní ministr školství vrátí ke své profesi vězeňského psychologa a Pavel Zelený ho tam doprovodí a pomůže mu realizovat nějaký podobně logisticky velkolepý projekt.
    KL
    December 2, 2010 v 14.17
    vzdělání a falešné mýty
    Oblast vzdělání a vzdělávání je opředena řadou falešných mýtů. Jeden z nich se začal šířit přibližně před patnácti lety a byl založen na absurdním názoru, že je-li učitel dobrý, může mít ve třídě třeba 40 žáků. Pokud někomu jde o skutečnou kvalitu vzdělání, měl by pokles počtu žáků ve třídách uvítat. Jenže očekávat něco takového od pana ministra Dobeše by bylo velice naivní.