Praha potřebuje novou dopravní koncepci, upozorňuje iniciativa Auto*Mat
Vratislav DostálDopravní zácpy, nedostatek míst k parkování, bariéry pro chodce v ulicích, nekoncepční změny MHD. Praha se potýká s celou řadou dopravních problémů. Podle iniciativy Auto*Mat je příčinou zastaralá dopravní koncepce.
Česká metropole se potýká s celou řadou dopravních problémů. Podle iniciativy Auto*Mat je příčinou zastaralá dopravní koncepce. Příprava nového územního plánu je šancí na její zásadní revizi.
To, jak by se měla doprava v Praze proměnit, mělo být tématem úterního společného zasedání výboru pro dopravu a výboru pro územní rozvoj magistrátu. Iniciativa Auto*Mat ale upozorňuje, že se politikové tématu nejspíš zalekli a mění program.
„Nejde o žádné maličkosti. Neregulovaná automobilová doprava enormně znečišťuje ovzduší, což se v zimě projevuje smogovými situacemi ohrožujícími zdraví lidí. Ulice města nejsou příliš vlídné vůči chodcům, rodičům s kočárky, seniorům a hendikepovaným,“ vysvětlil dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.
V současnosti uplatňovaná dopravní koncepce přitom vznikla před padesáti lety, kdy byly zcela jiné podmínky. „Sázelo se na monstrózní dálnice pro auta, které vystavovaly na odiv ekonomickou sílu státu a schopnosti inženýrů,“ uvedl Filler.
„Vidíme, kam nás taková cesta dovedla. Praha je zadlužená kvůli stavbě tunelu Blanka a na nic nejsou peníze. Dopravní problémy se přitom zhoršily. Zácpy jsou horší než dříve, není kde parkovat, veřejný prostor kolem hlavních silnic je odpudivý a lidé na špatně řízenou dopravu doplácejí zdravím,“ doplnil Filler.
V úterý měl na téma dopravní koncepce Prahy mimořádně zasedat dopravní výbor spolu s výborem pro územní rozvoj. Dopravní koncepce je totiž klíčovým podkladem pro tvorbu nového územního plánu. V programu jednání, který byl zveřejněn, nicméně projednání koncepce chybí.
„Nechápu, kdo a proč na poslední chvíli změnil program jednání, ale věřím, že se nakonec výbory dopravní koncepcí budou zabývat. Jinak by bylo jejich společné zasedání zbytečné. Je přitom nejvyšší čas. Pokud město nedefinuje své dopravní priority, prakticky není možné začít pracovat na novém územním plánu,“ komentuje úterní jednání Filler.
Podle něj je navíc problém, že Praha nerespektuje ani dílčí strategie, které již byly schváleny. Zejména integrovaný krajský program snižování emisí či Koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020.