Spory o stavební povolení pro dálnici D8 u Řehlovic pokračují
Vratislav DostálPlatnost posledního vydaného stavebního povolení pro část dálnice D8 u Řehlovic je stále předmětem sporu mezi Dětmi Země a krajským úřadem v Ústí nad Labem. Krajský úřad zamítl žádost o obnovu stavebního řízení, Děti Země podají odvolání.
Platnost posledního vydaného stavebního povolení pro 4,8 km trasy dálnice D8 u Řehlovic je stále předmětem sporu mezi Dětmi Země a krajským úřadem v Ústí nad Labem. To nyní po prokázané nečinnosti ministerstvem pro místní rozvoj vydalo po čtyřech měsících od podání žádosti rozhodnutí, v němž obnovení stavebního řízení pro tento úsek zamítlo. Podle Dětí Země se tento postup dal očekávat, a proto proti němu podají odvolání. Na stavební práce tyto spory zatím nemají žádný vliv.
„Výsledek jsme předpokládali, neboť krajskému úřadu dělá od počátku schvalování dálnice D8 velké potíže dodržovat zákony, takže jeho vinou chybí pravomocné územní rozhodnutí pro téměř celou trasu. Stát tak nemá nárok získat potřebných osm miliard korun z evropských peněz,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Děti Země se podle něj odvolají a vyčkají, jak rozhodne ministerstvo pro místní rozvoj. Výsledek žádosti bude podle Patrika cenný v každém případě, neboť bude použit pro jednání s Evropskou komisí a pro zbývající soudní spory před Nejvyšším správním soudem o zákonnosti tří stavebních povolení, včetně tohoto úseku.
„Soudy zatím zrušily tři stavební povolení, takže už několik měsíců čekáme až Ředitelství silnic a dálnic doplní spis o nové podklady, aby mohla proběhnout řízení o dodatečném povolení,“ vysvětlil Patrik.
Děti Země se také domnívají, že místo velmi drahé a rizikové sanace svahu se sesuvem by bylo možná vhodnější pod rozsáhlým sesuvným územím postavit tunel Litochovice délky 1,2 km za přibližně 1,6 miliardy korun.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 miliard korun (bez DPH) se zvýšila na 14,5 miliard korun (bez DPH), tzn. o šestačtyřicet procent, a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na prosinec 2015.