Soud zrušil druhé stavební povolení pro dálnici D8 u Vchynic
Vratislav DostálKrajský soud v Ústí nad Labem zrušil stavební povolení pro pět stavebních objektů, včetně nových šaten pro FC Vchynice, na dálnici D8 Lovosice — Řehlovice, které vydal stavení úřad v Lovosicích a potvrdil krajský úřad v Ústí nad Labem.
Na základě žaloby Dětí Země z května 2010 zrušil Krajský soud v Ústí nad Labem stavební povolení pro pět stavebních objektů, včetně nových šaten pro FC Vchynice, na dálnici D8 Lovosice — Řehlovice, které vydal stavení úřad v Lovosicích a potvrdil krajský úřad v Ústí nad Labem.
Oba úřady rozhodly nezákonně, neboť řádně nezdůvodnily nezahrnutí některých podmínek stanoviska EIA a nevyčkaly na výjimku k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů. Rozsudek nemá vliv na termín dostavby D8, neboť vše je již postavené, takže se nové povolení vydá znovu jen formálně.
„Jde o další důkaz, že pro některé úředníky v Lovosicích a na krajském úřadě je výhodnější rozhodovat nezákonným způsobem a nejlépe opakovaně, neboť krajský soud již v červnu 2010 za stejnou absenci výjimek k zásahu do biotopů zrušil územní rozhodnutí pro celou dálnici,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Viníkem nezákonného stavebního povolení je vedoucí stavebního úřadu na městského úřadu v Lovosicích Petr Soldon, který ho v září 2009 vydal, aniž podle zákona řádně odůvodnil, proč některé podmínky stanoviska EIA nebyly převzaty, a aniž vyčkal na výsledek řízení o povolení výjimky k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů.
Druhým viníkem je vedoucí oddělení stavebního řádu na krajském úřadě v Ústí nad Labem Hana Bergmannová, která toto rozhodnutí v únoru 2010 potvrdila jen s nepatrnou změnou.
Nyní zřejmě stavební úřad v Lovosicích zahájí řízení o odstranění stavby, jehož výsledkem bude dodatečně vydané stavební povolení, což by ale nemělo ohrozit plánovaný termín dokončení dálnice D8 v prosinci 2014, neboť všechny stavební objekt, tj. přeložky dvou kabelů a dvou plynovodů a šatna fotbalistů, jsou již postavené.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 miliard korun (bez DPH) se zvýšila na přibližně 12,3 miliard korun (bez DPH), tedy o čtyřiadvacet procent, a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na prosinec 2014.