Konzum a estetika dálničních billboardů
Jan KulišReklamní poutače nám sdělují mnoho o nás samých. Ty podél dálnic by od září měly zmizet, i když proti zákonu za jejich odstranění lobbují někteří poslanci.
Billboardy jsou projevem konzumu a vizuálního smogu. Okolíkovali jsme si jimi dálnice a teď se divíme, proč jsou lidé v dopravě naštvaní. Například ti, kteří jezdí mnoho kilometrů do práce, aby dostávali alespoň mizerný plat. Reklamních plakátů potkají tolik, že z nich v hlavě mají koláž. Už tak jsou dost mrzutí, ale do toho všeho ještě musí zírat na reklamy, které podle uměleckého kritika Johna Bergera obecně mají za cíl „vyvolat v divákovi nepatrnou nespokojenost s jeho způsobem života“.
Ale český člověk nepotřebuje být ještě více nespokojený — vykazuje v této oblasti nadměrné hodnoty. Zákaz billboardů by pro něj měl být aspoň malým osvěžením. Až pojede z práce domů, kde dělal něco, co ho nebaví, navíc za mizivé peníze, nebude aspoň muset koukat na hromadu výrobků, které si nemůže dovolit.