Pohybové nadání D8

Miroslav Hudec

Stát, kraj i Ředitelství silnic a dálnic se tvrdošíjně drží trasy dálnice D8, která zažila další sesuv a která podle všeho není riziková snad jen v době výstavby. Kdo z toho má prospěch?

„Zelené v žádném případě volit nebudu, můžou za to, že pořád není dostavěná dálnice D8,“ měl se vyjádřit student teplického gymnázia navzdory tomu, že tato strana spolu s Piráty patřila v Ústeckém kraji k vítězům letošních studentských voleb. Mládenec sice zjevně nerozlišuje politickou stranu a občanské spolky (zde Děti Země), ale i v tom dost přesně vystihuje převažující přesvědčení veřejnosti.

Když v březnu 2005 prosadil tehdejší ústecký hejtman Jiří Šulc (ODS) v krajském zastupitelstvu i přes varování odborné veřejnosti podporu současnému trasování D8 přes České středohoří, argumentoval cenou a rychlostí dostavby. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tehdy zpracovalo dokument, porovnávající tuto takzvanou stabilizovanou variantu s variantou vedení trasy tunelem Kubačka.

Nevím, zda z vlastní iniciativy, nebo na politickou objednávku — následné politické tlaky na správní orgány, které vedly až k porušování zákona při jednotlivých úředních řízeních ohledně D8 a k následným soudním dohrám, by ukazovaly spíše na druhou možnost.

V dokumentu se ŘSD mimo jiné vyjádřilo k délce stavby obou variant:

„Lhůta realizace stabilizované varianty… při zahájení prací v 11/2006 bude stavba dokončena v 11/2009 s možností uvedení do provozu v 07/2009… Lhůta realizace varianty Kubačka je limitována 3,35 km dlouhým tunelem s délkou výstavby 48-54 měsíců. Nejkratší termín dokončení je 05/2013.“

×
Diskuse
VK
November 15, 2016 v 13.03
Klíčová otázka k politickým ekologům zní - dali by stavbě D8 pokoj, být vedena tunelem a nikoli oblastí ohroženou sesuvy půdy? Cosi mi říká, že ani náhodou, jejich cílem je žádná dálnice. Dálnice do Vídně nestojí po více jak čtvrt století po listopadu 89 a aktivisté podepsali se na tomto tristním stavu rozhodující měrou. A ta žádnou sesuvovou oblastí v žádné ze svých variant nevede. Neexistující dálnicí z Prahy do Hradce Králové, svitavskou radiálou, severní větví pražského okruhu by se dalo pokračovat. A dalšími a dalšími.

Student teplického gymnázia má pravdu. Zelení a jiní ekologičtí aktivisti jsou škodná - jakkoli v případě D8 k tomu přistupuje lobby a diletantské plánování navíc.
IH
November 15, 2016 v 17.32
Pane Klusáčku,
dálniční tunel (přes část CHKO) byl určitě lepším řešením. Dálnice mohla být také vedena oklikou. Kdyby z města s jedním a čtvrt milionem obyvatel nevedlo 8 dálnic, ale třeba jen 6, taky by se nic zvláštního nestalo.

Obstrukce jsou samozřejmě obstrukce. Váhat využít toho mála, co se využít dá, by bylo trestuhodnou liknavostí a zaslouženým důvodem k posměchu. Bylo by slušňáckým počinem, narušujícím už tak narušenou rovnováhu systému. Advokát taky využije jakékoliv příležitosti ve prospěch obžalovaného, pane Klusáčku.

Na současném stavu společnosti shledávám smutným mnohé, nutnost sjet při cestě do Vídně či zpět (u nás i v Rakousku) z dálnice však nikoliv. Ono bývá horší něco ztratit, než něco hned tak nezískat.

P.S.: Názor na škodnou přehodnotili snad už i myslivci