V sobotu se otevře dálnice D8. Ekologové: není hotová. Věcně a ani právně
Vratislav DostálPodle ministra dopravy Dana Ťoka je vůči řidičům férové dálnici otevřít, pokud je bezpečná a může jim už nyní sloužit. Stát si prosadil, sám si schválil a nechal postavit zpackanou stavbu, tvrdí ale ekologická organizace Děti Země.
Děti Země považují předčasné užívání dálnice D8 z Bílinky do Řehlovic v Českém středohoří od soboty za bizarní populistické gesto českých politiků a státního investora Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR). Ministr dopravy Dan Ťok je ale přesvědčený, že dálnice bude bezpečná. „I kdyby v budoucnu byla nějaká dopravní omezení, je vůči řidičům férové dálnici otevřít, pokud je bezpečná a může jim už nyní sloužit,“ řekl Ťok v rozhovoru pro server Seznam.cz.
Ekologové namítají, že stavba není zcela dokončená. „Stále se staví různé přeložky silnic, a také chybí pravomocné stavební povolení, které před třemi lety zrušil soud. Navíc nelze věřit tvrzení ŘSD ČR a ministerstva dopravy, že všechna rizika, která představuje úsek délky dvou kilometrů přes sesuvné území, budou efektivně vyřešena,“ vypočítávají Děti Země.
„Od roku 1996 jsme investora, úředníky a politiky opakovaně upozorňovali na nezákonný výběr koridoru a trasy dálnice D8 přes sesuvné území, která navíc poškozuje krajinný ráz chráněného území Českého středohoří se vzácnými organismy, a také že procesně a finančně jde o velmi rizikovou stavbu. Ovšem tyto odborné názory nebyly brány vážně, takže stát si dálnici D8 musel prosadit švindlem, jak dokládá řada nezávislých stanovisek a rozsudků,“ připomíná předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se stavbou zabývá dvacet dva let.
Nezákonný výběr koridoru a trasy dálnice D8 potvrdila stanoviska ministerstva životního prostředí z roku 1999 a 2012, Nejvyššího kontrolního úřadu z roku 2000 a veřejného ochránce práv z roku 2003. „A také tři rozsudky z roku 2012, které zrušily dílčí územní rozhodnutí. V roce 2015 pak Ústavní soud uvedl, že zákony porušoval a chyboval i Krajský soud v Ústí nad Labem, který až na potřetí zrušil v roce 2010 územní rozhodnutí.“
Dětem Země se také nelíbí, že někdo z ŘSD ČR či z ministerstva dopravy nebo z hnutí ANO dopředu rozhodl o tomto termínu předčasného zprovoznění dálnice, aniž by již existovaly potřebné souhlasy vydané úřady.
„Za velký mýtus považujeme tvrzení, že Děti Země novou dálnici do Německa odmítaly, neboť naopak jsme vždy navrhovaly různé alternativy. V lednu 1998 jsme předložili studii s dálnicí z Prahy přes Louny a na Most a pak jsme do roku 2005 pro dálnici D8 prosazovaly různě dlouhé tunely, včetně tunelu Kubačka, který ale ministr Miloš Kužvart neschválil v únoru 2001 a zastupitelé Ústecké kraje pak v březnu 2005,“ připomíná Patrik.
Podle něj je navíc mýtem, že by přípravu a výstavbu dálnice D8 blokovala nějaká z dvaceti šesti podaných žalob. „Když bylo v červnu 2010 zrušeno územní rozhodnutí, bylo již vydáno devadesát procent všech dílčích stavebních povolení a dálnice se tři roky stavěla. Navíc soudy žalobám nepřiznávaly odkladné účinky, kromě jednoho případu, který stavbu také neovlivnil. Spolky nakonec v letech 2005 až 2013 vyhrály třináct sporů,“ vypočítává Patrik.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem Eurovia CS a Metrostav. Původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 miliardy korun (bez DPH) se zvýšila na asi patnáct miliard (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se posunul na přelom let 2017 a 2018. Předčasné zprovoznění dálnice je plánováno na tuto sobotu.