Bezplatná veřejná městská doprava
Jiří DolejšJedním z témat letošních komunálních voleb se stala myšlenka bezplatné hromadné dopravy. Ta by mohla tlumit silniční dopravu a zlepšit životní prostředí, její zavádění ale záleží na rozpočtových možnostech jednotlivých měst.
Jedním z hitů nadcházejících komunálních voleb v hlavním městě Praze se stala myšlenka bezplatné hromadné dopravy. Tuto myšlenku má ve svém programu KSČM. V případě volebního úspěchu by prosazovala bezplatnou veřejnou dopravu v Praze i strana Patrioti - Volba pro Prahu a také hnutí Řešení pro Prahu. Co tato myšlenka znamená reálně?
Nejde o myšlenku novou, úvahy o bezplatné MHD s cílem tlumit silniční dopravu a zlepšit životní prostředí se objevovaly už v 80. letech 20. století. Je jasné, že přeprava zdarma přitahuje zájem cestujících a uleví se tak jiným, méně ekologickým formám dopravy. MHD zdarma neuvěřitelně zrychlí dopravu v centru města a automobilový provoz poklesne. Vést rozumnou diskusi na toto téma ale předpokládá zpracovat reálnou dopadovou studii a vyhodnotit zkušenosti odjinud.
Za dopravu neplatí např. od loňska v půlmilionovém estonském Talinu. Z menších měst mají MHD zadarmo například v Hasseltu v Belgii, Kiruně ve Švédsku nebo Châteauroux ve Francii. I u nás některá města testovala na vybraných linkách či v celé síti bezplatný provoz hromadné dopravy. Například Frýdek — Místek či Třeboň a Valašské Meziříčí.
V Českých Budějovicích se jezdilo zdarma první školní den. V Ostravě se neplatilo za jízdenky v době smogu. Ve volebních programech se tato otázka letos objevuje kromě Prahy také v Plzni, Mostě, Litvínově či Bruntále.