Evropský týden mobility dá zažít město jinak

Jiří Guth

V Evropském týdnu mobility se můžete dobře pobavit a objevit nebo se dozvědět leccos nového. Původní smysl je ovšem nechat co nejčastěji auto doma. Přijďte v sobotu odpoledne na pražské Vinohrady Zažít město jinak.

Původní „Den bez aut" se od své premiéry v roce 1991 k letošní podobě „Evropského týdne mobility" velmi proměnil. Tehdy bylo zaměření ostřejší: proti individuální automobilové dopravě, a pořadateli byla evropská aktivistická síť EYFA (European Youth Forest Action) a Děti Země. V posledních letech je Den bez aut především pozitivní propagace „udržitelné dopravy" — ač problematický anglicismus mobilita znamená doslova pohyblivost — podporovaná Evropskou komisí, ministerstvy a velkými korporacemi.

Pražská občanská iniciativa Auto*Mat se přesto snaží, aby byla akce víc než jen nějaký lifestylový event. Kromě jiného tím, že tuto dočasnou a relativně dílčí kampaň zasadila do rámce předvolebního boje před komunálními a v Praze fakticky i před krajskými volbami. „Každý z nás denně volí, zda pojede autem, na kole, tramvají nebo půjde pěšky. Část problému máme ve svých rukou. Jednou za pár let volíme politiky, kteří by nám měli vytvářet podmínky pro příjemný život. Právě k zamyšlení nad oběma těmito volbami chceme návštěvníky našich akcí inspirovat,“ vysvětlil Michal Křivohlávek, koordinátor projektů Auto*Matu.

Praha se Dne bez aut neúčastní, tak Auto*Mat udělal akce na celý týden

První ze série čtyř tematických předvolebních debat o dopravě v Praze se konala právě na zahájení Evropského týdne mobility, tedy ve čtvrtek 16. září. Sliby všech přítomných politiků stran nejbližší budoucnosti veřejné dopravy byly v naprosté většině sympatické, i když někdy trochu naivní. Zdůrazněme, že přítomných, protože debaty se nezúčastnil žádný kandidát z ODS.

V neděli 19. 9. byly připravené dvě akce určené pro „cílové skupiny", kterým tento den v týdnu tak trochu patří. Po pražských cyklostezkách a cyklotrasách se z různých směrů sjelo asi tisíc lidí na Císařskou louku v Praze 5, kde byl odpoledne připraven pestrý program zejména pro rodiny s dětmi. Namátkou jmenujme poradnu pro jízdu do práce nebo do školy na kole, dětské dopravní hřiště s půjčovnou kol a přileb, výtvarné dílny, projížďku na dračích lodích po Vltavě, předvedení hasičské techniky nebo farmářské tržiště.

Spolupracující křesťanské organizace vyzvaly věřící, aby se zamysleli nad svými způsoby dopravy a zvolili alespoň výjimečně, ale raději pravidelně pro svou nedělní cestu do kostela kolo.

Hotel Adria, držitel ekoznačky EU „Květina“, uspořádal ve dnech 16.—22. 9. soutěž, v níž měli účastníci navrhnout a doložit fotografií způsob cestování nezatěžující přírodu. Vítěz, vylosovaný ve čtvrtek z autorů nejlepších, nejzajímavějších, nejoriginálnějších a zároveň ekologických dopravních prostředků na vlastní pohon, vyhrál víkendový pobyt pro dvě osoby v pořádajícím hotelu na Václavském náměstí v Praze.

Nekuřácká tvůrčí kavárna Vypálené koťátko v Dejvicích podává ještě v sobotu 25. 9. 2010 zdarma kávu nebo čaj a nějakou tu koblihu všem, kteří tam přijedou mezi osmou a dvanáctou dopoledne na kole.

Vodafone, mj. generální partner slavnosti Zažít město jinak, nabízí celý tento týden ve svých značkových prodejnách ruční dynamo nabíječku mobilních telefonů. „Nabíječku máme připravenu pro všechny naše zákazníky, kteří přijdou do našich obchodů v cyklistickém nebo předloží platnou MHD jízdenku a zároveň od nás využívají služby alespoň v hodnotě 350 korun měsíčně nebo se rozhodnou navýšit svou útratu na tuto hodnotu,“ upřesňuje podmínky Přemysl Filip, tzv. senior manažer společenské odpovědnosti Vodafone.

V pondělí 20. září večer se v kině Světozor promítal dokument Města pro lidi. Režisér Lars Oxfeldt Mortensen zachytil svého druhu experiment v přímém přenosu, kdy architekt Jan Gehl pomohl a dosud pomáhá Kodani stát se jednou z nejpříjemnějších a nejudržitelnějších metropolí na světě. Následovala živá debata s filosofem, architektem a urbanistou Petrem Kratochvílem.

×