Všichni vyjma ODS se shodli na podpoře pražské veřejné dopravy
Jiří GuthKandidáti do zastupitelstva hlavního města z řad TOP 09, Věcí veřejných, sociální demokracie a zelených říkali na předvolební debatě skoro přesně to, co pořádající iniciativa Auto*mat chtěla slyšet. Všichni, kromě zástupce ODS — který se nedostavil.
Všichni přítomní kandidáti do magistrátního zastupitelstva (Jiří Dientsbier ml. z ČSSD, Pavel Dobeš za Věci veřejné, Tomáš Hudeček z TOP 09 a Petra Kolínská za Stranu zelených) budou dělat maximum pro větší rychlost MHD, její konkurenceschopnost a pohodlnost. Alespoň to tedy uvedli na besedě pořádané iniciativou Auto*mat.
Auto*mat: Všichni pro MHD, to je posun
Chtějí zahájit stavbu linky metra D, rozšířili by preferenci tramvají na křižovatkách a zřizovali vyhrazené pruhy pro autobusy. Shodují se také v tom, že veřejná doprava musí být bezbariérová a že se v následujícím volebním období nebude zdražovat. Nástroje používané k dosažení uvedených cílů se ovšem liší. Některé návrhy jsou podle organizátorů besedy a dopravních odborníků z Auto*matu obtížně uskutečnitelné — buď jsou příliš velkorysé, nebo neberou v úvahu důležité souvislosti.
„Vzhledem k vysoké popularitě MHD mezi Pražany nemůže žádný člověk, který chce být zvolen zastupitelem, odmítnout její podporu. Proto je důležité sledovat konkrétní sliby kandidátů a posuzovat, nakolik jsou splnitelné,“ říká Michal Křivohlávek z Auto*Matu. „Debata ukázala, že ať už zasedne na radnici kterákoliv z těchto čtyř politických stran, veřejná doprava bude mít vysokou míru priority a město se jí bude věnovat, což je oproti dnešku dobrá zpráva,“ dodal.
Všichni přítomní kandidáti se shodli na postupném odstraňování bariér ve veřejné dopravě. Petra Kolínská (SZ) mluvila o přestavbě deseti stanic metra během čtyř let na bezbariérové. Pavel Dobeš (VV) chce upravovat tramvajové zastávky a nakupovat nízkopodlažní modely tramvají a autobusů. Tomáš Hudeček (TOP 09) by zvážil, zda má smysl renovovat stará vozidla MHD, a raději by pokračoval v nákupu nových, bezbariérových. Jiří Dientsbier ml. (ČSSD) klade důraz na levné nájezdové rampy pro vozíčkáře a rodiče s kočárky do souprav metra.
Podobně širokou podporu má nastavování preference MHD na semaforech, ale například na křižovatkách s magistrálou u náměstí I.P.Pavlova (námět J. Dienstbiera ml.) to není možné. Pokud by dostaly tramvaje za nynějšího provozu preferenci, silniční průtah zkolabuje. Podle Petry Kolínské má být taxislužba zapojena do systému MHD, podle J. Dienstbiera ml. by taxíky a auta s více pasažéry měly mít dovoleno využívat jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy.
Nejdřív okruhy, nebo veřejná doprava?
Financování trasy metra D a významnějších úprav železnice ale bude mimo možnosti města. Dopravní expert Michal Šubrt předpokládá, že klíčová bude výstavba nových linek povrchové MHD a oprava existujících tramvajových kolejí. Zásadně odmítá názor Pavla Dobeše (VV), že pro odlehčení veřejné dopravě musí město nejprve dostavět dálniční obchvat a městský okruh a zavést mýtné.
„Okruhy jsou rozestavěné již desítky let a dopravní situace v Praze se neustále zhoršuje, takže konkrétní kroky je potřeba podnikat okamžitě,“ říká Michal Šubrt. Naopak souhlasí s kritikou budování podzemních parkovišť v centru ze strany TOP 09, zejména pokud není doprovázeno rušením parkovacích míst na povrchu. „Tento trend je nutné zastavit, jinak bude v centru zatížení automobily neustále narůstat a uvolnit cestu tramvajím a autobusům bude stále větším problémem. Také je nutné účinně zabránit vjíždění aut na koleje, což brzdí tramvaje,“ doplnil.
Odpovědi na ekonomické otázky byly vůbec nejpestřejší. Například Tomáš Hudeček (TOP 09) si netroufá bez podrobné znalosti rozpočtu Dopravního podniku rozhodnout o případném zvýšení jízdného. Jiří Dientsbier ml. (ČSSD) rovnou odmítá cenu zvyšovat, zejména předplatních kupónů. Myslí si, že když město zruší Opencard a projekt turniketů do metra, může být veřejná doprava zdarma.
Podle Petry Kolínské (SZ) se v Dopravním podniku plýtvá, proto je možné srazit objem dotací, aniž by se snížila výkonnost veřejné dopravy. Kolínská je proti zvyšování jízdného, naopak by zavedla rodinné slevy a umožnila hradit předplatné MHD ve splátkách. Pavel Dobeš (VV) si myslí, že by Dopravní podnik měl za stejné peníze nabízet o třetinu více služeb nebo služby kvalitnější.
Další předvolební debata iniciativy Auto*Mat, tentokrát na téma veřejný prostor se koná v sobotu 25. září od jedné hodiny v základní škole Londýnská na Vinohradech.