Začíná týden evropské mobility, Praha se zapojí jen na oko

ČTK, Dušan Radovanovič

Do kampaní za udržitelnou dopravu, zlepšení životního prostředí a bezpečnost na silnicích se zapojí na osmdesát českých měst. I přes veřejné proklamace však některá z nich problematiku udržitelné dopravy stále ignorují. Ukázkovým příkladem je podle iniciativy Auto*Mat pražský magistrát.

Jak ovlivňuje způsob dopravy život a zda jej dokáže prodloužit, je hlavním tématem letošního Evropského týdne mobility. Akce na podporu veřejné hromadné dopravy, bezpečnosti na silnicích a zlepšení životního prostředí ve městech začínají v Evropě i v Česku dnes. Týden mobility pak vyvrcholí příští středu Evropským dnem bez aut.

„Pod heslem Prodluž si život — buď aktivní! chce kampaň propagovat aktivní způsob života. Proto se letos organizátoři zaměří na zlepšení fyzické i duševní pohody občanů, vždyť pravidelná fyzická a duševní aktivita je pro lidské zdraví klíčová a pravidelný pohyb zmírňuje stres," řekla ČTK Eva Veverková z tiskového odboru ministerstva životního prostředí.

Kampaň má i letos upozornit na problémy se stále sílící automobilovou dopravou ve městech a propagovat cestování pěšky, na kole, tramvají, autobusem či vlakem. Hromadnou dopravu nabídne 22. září zdarma sedmnáct českých měst.

Česká republika patří mezi státy EU, které se do kampaně zapojují pravidelně. Letos se hlásí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku přes osmdesát měst, čímž se země řadí — pokud jde o počet aktivních obcí — na šesté místo v unii.

Podle Martina Skalského z iniciativy Auto*Mat je to povzbudivé číslo. Stala se z toho určitá tradice, pozitivní roli zde v minulých letech sehrálo ministerstvo životního prostředí, jemuž se podařilo řadu měst do projektu nalákat,“ řekl Deníku Referendum Skalský.

Podle Skalského však zároveň záleží na tom, zda se města hlásí ke kampani vážně, či zda je to pouze propagandistický krok. „Ukázkovým případem je Praha, která se k akci sice oficiálně přihlásila také, ale reálně pro udržitelnou dopravu nedělá vůbec nic,“ upozorňuje Skalský.

Prahu čeká kampaň Zažít město jinak, kterou zorganizoval Auto*Mat spolu s dalšími nevládními organizacemi. Magistrát podle Skalského odmítl s akcí spolupracovat. Pomoc však nabídla alespoň Praha 2, která se potýká s komplikovanou dopravní situací především kvůli magistrále.

V sobotu 25. září se tak z části Vinohrad stane pěší zóna. Automobily tu nebudou projíždět ani parkovat. Prostor mezi náměstím Míru a náměstím I. P. Pavlova se promění v korzo plné pouličních kaváren, restaurací a improvizovaných pódií. Už v neděli 19. září vyrazí z několika míst Prahy cyklistické pelotony, které budou společně směřovat na Císařskou louku.

Na projížďku po pražských cyklotrasách naváže odpolední program pro děti i dospělé. Zajímavostí je pokus o překonání rekordu ve zvonění na cyklistické zvonky. Návštěvníky překvapí také přehlídka netradičních a unikátních jízdních kol Bike Parade,

Pouliční slavnost podporuje také kajakář a čerstvý držitel stříbrné medaile z mistrovství světa ve vodním slalomu Vavřinec Hradilek. „Bydlím za hranicemi Prahy a vždy raději beru koloběžku, dojedu na metro či vlak a pak se vesele proplétám ulicemi. Jsem sám svým pánem a dopravím se kamkoliv. Kdybych byl v Amsterdamu, nemusel bych se ani moc ohlížet na nervní řidiče. Dali by mi totiž přednost. Kéž bych se takhle mohl jednou projet po Praze, protože toto město by si to zasloužilo. Vždyť přeci: méně aut, méně smogu, méně stresu. Větší krása,“ řekl Hradilek.

Programy jednotlivých měst shrnuje webová stránka ministerstva. Zájemci na ní mohou hledat podle krajů, dnů i podle abecedy. Na evropské webové stránky kampaně se zatím přihlásilo 37 zemí, především z Evropy, ale kampaň zajímá i státy jiných kontinentů, jako jsou Argentina, Kanada, Ekvádor nebo Japonsko. Z evropských hlavních měst se zapojí například Vídeň, Helsinky, Dublin, Riga, Oslo a Lisabon. Celkem se zatím přihlásilo přes 1500 měst.