Jak dál s pražským metrem?

Ivan Lejčar

Výstavba pražského metra má více než padesátiletou historii plnou nemála rozpaků, či přímo koncepčních chyb. O kontextu i výhledech městské veřejné dopravy píše architekt Ivan Lejčar.

Historický vůz pražského metra. Foto Jklamo, WmC

Začátkem února vzešel z pražského Magistrátu námět na zřízení okružní linky metra. Hlavní ideou je posílení kapacitního a ekologického potenciálu veřejné dopravy v kontextu dalšího urbanistického rozvoje Prahy. Po více než třiceti letech samovolného rozšiřování sítě metra se má konečně začít s koncepční prací na dopravně-urbanistické studii.

Novodobá historie pražského metra začíná na sklonku 60. let minulého století, a to po politickém rozhodnutí vlády podpořeném sovětskými poradci. Byl zavržen již rozestavěný systém podpovrchové tramvaje a přetvořil se na klasické metro. Lehké moderní vozy domácí výroby byly nahrazeny ruskými.

×