Socialismus pro auta místo socialismu pro lidi. Úvaha nad obřími dopravními stavbami

Martin Švec

Dálnice, obchvaty, nadjezdy, mosty a tunely — svět monstrózních dopravních staveb dusících přírodu i společnost žije a roste z vnitřní logiky kapitalismu, kterou není snadné prolomit.

Jakékoliv úspory v individuální spotřebě jsou rychle převýšeny celospolečenskou nadspotřebou, kterou jako jednotlivci nemůžeme ovlivnit. Můžeme se snažit jezdit autem co nejméně. Ale monstrózní objemy veřejných investic do dopravních staveb tím nijak neovlivníme. Foto Meganesia, WmC

Vnímat město z pohledu chodce a z pohledu řidiče auta je velice rozdílné. Druhé jmenované nám může odhalit to, co jinak nevidíme: například kde v našem městě skončí většina betonu a značná část peněz z našich daní, které pak chybí ve veřejných službách a v pečujícím sektoru.

Brno se chystá na stavbu další velké etapy takzvaného Velkého městského okruhu. Jeho už zrealizované části, například na mimoúrovňové křižovatce Hlinky či tunely Dobrovského, nám dobře ukážou, co se zdá být jasné. Ve městech existují dva světy, pro lidi a pro auta. Svět pro auta, nehostinný pěšímu či jinak „nekapotovanému“ člověku, vydá hmotností materiálu, celospolečenskými investičními náklady a především klimatickou stopou za tolik co svět lidí, ve kterém bydlíme.

Pohyb ve světě pro auta, na výpadovkách, přivaděčích, nájezdech, sjezdech, podjezdech, nadjezdech, estákádách a tunelech, je značně kontraintuitivní. Potřebujete doleva? Dokonce vidíte pár metrů od vás ten dům či benzínku, kam máte namířeno? Kdepak, musíte doprava, a ještě k tomu přes to, to, to, tohle a támhleto. Přímá cesta není možná, ledaže by vaše auto umělo létat jako vrtulník.

Spletli jste si odbočku? Tak to bude zajížďka tři kilometry navíc, z toho půl cesty nejméně osmdesátkou. Zpomalit nebo dokonce zastavit se a zapřemýšlet o chybě není možné. Komplexita dopravního organismu nabývá dokonalosti zejména na zmíněném Velkém městském okruhu.

Jakás takás orientace je možná díky propletenému systému obřího modrého a zeleného dopravního značení. Přesto pokud nejste místní a nemáte správnou cestu v malíčku, bude vám za volantem pěkně horko.

Technokraté, experti a selský rozum

Nemám čas ani náladu zjišťovat u zhotovitelů zmíněných dopravních staveb, kolik milionů kubíků betonu se na jejich stavbu spotřebovalo — a následně provést populární přepočty na fotbalová hřiště nebo ne tak populární přepočty na celá sídliště s tisíci nových dostupných bytů. Proto mi dovolte operovat s hodně hrubými odhady až dojmy, které se do dnešní doby poznání založeného na přesných číslech a exaktních datech poněkud nehodí. K podobným pocitovým závěrům ale dochází značná část lidí žijících ve městech.

×