Vláda chce odblokovat deset dopravních staveb, ekologové její postup kritizují
Jaroslav BicanNa svém středečním jednání vláda odsouhlasila novelu o posuzování vlivů na životní prostředí. Cílem je odblokovat deset dopravních staveb, které by jinak musely znovu absolvovat posudky EIA. Ekologické organizace s postupem nesouhlasí.
Vláda ve středu schválila novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), kterou předložil ministr životního Richard Brabec. Bod původně nebyl na programu, zařazen byl až přímo na místě. Novela má vést k tomu, že u některých staveb, které zákon definuje a následně je vyjmenuje nařízení vlády, je automaticky zpětně potvrzena platnost dříve udělaných starých posudků EIA. Posudek tak nebude muset být opakován.
„Pokračujeme v řešení EIA. Vláda dnes schválila a posílá do Sněmovny novelu zákona o EIA, která odblokuje významné dopravní stavby v České republice,“ uvedl ve středu na Twitteru předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Celkem se má jednat o deset staveb, které zahrnují například obchvat Českých Budějovic, pokračování královéhradecké dálnice D11 či obchvat Frýdku-Místku.
Snahu vlády posudky EIA obejít už dříve kritizovaly ekologické organizace. „Důvodem není, že by zde byla nějaká výjimečná situace, ale že to vláda chce a politicky to vyjednává, protože tyto stavby chce zainvenstovat v letošním roce, aby to bylo co nejrychleji schválené a chce na ně evropské peníze,“ uvedl pro Deník Referendum Daniel Vondrouš z asociace ekologických organizací Zelený kruh.
Zákony mají platit obecně, ne pro vybrané stavby, tvrdí ekolog
Hlavní výhrada proti novele podle Vondrouše spočívá v tom, že tento postup je v rozporu s naším právním systémem, kdy zákony mají platit obecně pro široké skupiny obyvatel a nikoli pro několik vybraných staveb jednoho či dvou investorů.
„Základní výhrada je, že se dělá zákon, který se vztahuje sice zprostředkovaně, ale na deset staveb a dokonce přiznaně na deset konkrétních staveb, kvůli nimž se dělá speciální zákon, zatímco na zbývajících devadesát staveb se uvedený zákon nevztahuje,“ vysvětluje Daniel Vondrouš.
Problémy s posudky EIA má totiž celkem 98 dopravních staveb za 130 miliard korun, které vznikly ještě podle zákona z roku 1992. V současné době je nutné, aby stavby prošly celým procesem EIA podle evropské legislativy. U některých staveb chce však vláda tento proces urychlit. Dalším problémem, na který ekologové upozorňují, je, že vláda tímto postupem u takto významných staveb, které zatím nemají stavební povolení, vyřazuje z rozhodování veřejnost.
„Podle pravidel právního rozhodování musí být každé správní rozhodnutí vedeno se znalostí aktuálního stavu projektu, tedy všechna povolení musí odpovídat aktuálnímu stavu a dvacet let staré povolení mu z principu odpovídat nemůže, protože se mezitím několikrát změnily zákony, byla jiná dopravní situace atd.“ popisuje Daniel Vondrouš další výhradu proti postupu, který vláda zvolila.
Podle něho by správným řešením bylo, kdyby Ministerstvo dopravy začalo posudky o vlivu na životní prostředí chystat alespoň nyní, protože kdyby tak ministr učinil hned při svém nástupu před rokem a půl, dnes už by posudky byly hotové, ale i kdyby se začalo teď, podle Vondrouše by je bylo možné udělat relativně rychle.
Novelu zákona má Poslanecká sněmovna projednávat ve zrychleném režimu. Ve chvíli, kdy ji Parlament schválí, bude uzákoněn výjimečný proces pro konkrétně nadefinované stavby a až vláda odsouhlasí jejich přesný výběr, bude pro ně automaticky platný posudek EIA, který by schválen původně třeba před dvaceti lety.