Ministerstvo dopravy na samém dně
Jiří ParoubekNový ministr dopravy Dan Ťok je vrcholným manažerem v jedné z největších stavebních firem v zemi. Na ministerstvo a Ředitelství silnic a dálnic sice může přivést celu řadu odborníků, kteří tam chybí. Jedná se však o konflikt zájmů.
Ministerstvo dopravy a především největší jím zřizovaná investorská organizace státu — ŘSD — jsou velkými slabinami současné vlády. Problémy tam ovšem nevznikly až za Sobotkovy vlády. Nečasova vládní koalice předhodila ministerstvo dopravy, které je klíčové z hlediska výše vynakládaných veřejných investic, podivnému koaličnímu partnerovi — Věcem veřejným.
Faktický vládce této pastrany — Vít Bárta — se stal dokonce ministrem dopravy. Bez odborné průpravy a zkušeností v odvětví dopravy a bez relevantní manažerské erudice, zato s velkými řečmi. Přece jenom šíbovat vechtry po Praze v rámci rodinné bezpečnostní agentury není totéž, co řídit jedno z nejsložitějších ministerstev.
Podobně neschopná individua z jeho politické líhně následovala ve vedení ministerstva i po skandálním odchodu Víta Bárty z funkce. Z této plejády neschopných se nedokázal vymanit ani ministr za ODS Stanjura a situaci bizarními personálními výměnami zhoršil zemanovský ministr Žák.
Sázka Andreje Babiše na úspěšného šéfa špeditérské firmy Prachaře skončila neúspěšně. Vláda ztratila tři čtvrtě roku času a ministr Prachař prohloubil svými praktickými kroky, především v personální oblasti, krizi v rezortu.
Přitom v příštím roce má ŘSD vyčerpat 47 mld. Kč investic (letos „jenom“ 38 mld. Kč). Nový ministr by si měl nechat zpracovat mj. audit připravenosti jednotlivých investičních akcí. Obávám se, že tu a tam nebyly provedeny výkupy pozemků, bez nichž prostě nelze stavět.
Jindy zase nebylo vysoutěženo zpracování potřebné projektové dokumentace. To a řada dalších neprovedených či nepovedených kroků ministerstva či ŘSD brání zahájení výstavby desítek investičních akcí.
Sázka Andreje Babiše na úspěšného šéfa špeditérské firmy Prachaře skončila neúspěšně. Foto repro Hyde park
Ministerstvo pro místní rozvoj by tedy mělo urychleně zpracovat novelu zákona o veřejných zakázkách a transponovat tak před půlrokem Evropským parlamentem přijaté nové evropské směrnice týkající se těchto oblastí. Jak to vypadá, s ohledem na lhůty v legislativním procesu, nový zákon o veřejných zakázkách může platit až od roku 2016. Vláda tak ztratí dva roky vzácného času ve veřejných investicích.
Dan Ťok, nový ministr dopravy, je vrcholným manažerem v jedné z největších stavebních firem v zemi. Pohříchu však se jedná o firmu, která svá nejlepší léta nezažila pod jeho vedením.
Nicméně tomuto Babišovu kroku rozumím. Ťok jako ministr může na ministerstvo a ŘSD přivést ze Skansky i odjinud celu řadu odborníků, kteří tam chybí. Je to sice konflikt zájmů jak vyšitý, ale Andreji Babišovi nic jiného nezbývá, chce-li vyskočit z bludného kruhu, ve kterém se ministerstvo dopravy nyní nalézá. Tak, aby vůbec bylo schopno plnit své základní úkoly.
Ostatně Ťokův nápad, že by veřejné soutěže mohly probíhat současně na zpracování projektu i realizaci díla není vůbec hloupý. Ušetří mnoho měsíců přešlapováním na místě.
Přejme si, aby ministerstvo dopravy brzo svou krizi překonalo.