V trase obchvatu Frýdku-Místku se má vykácet několik tisíc kusů dřevin
Vratislav DostálÚředníci povolili vykácet čtyři tisíce stromů a keřů v trase uvažované silnice R48 kolem Frýdku-Místku, aniž by investorovi uložili vysadit adekvátní množství nových dřevin. Děti Země proto podaly proti koordinované likvidaci přírody dvě odvolání.
Magistrát města Frýdek-Místek a krajský úřad v Ostravě povolily vykácet přibližně čtyři tisícovky stromů a keřů v trase uvažované silnice R48 kolem Frýdku-Místku, aniž by investorovi Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) uložily vysadit adekvátní množství nových dřevin. Děti Země proto tento postup považují za nezákonný a za podezřele vstřícný, podaly proto dvě odvolání. Požadují, aby se vysadil optimálně pětinásobek kácených dřevin.
„Je neuvěřitelné, jak bezohlednost státních úředníků rozhoduje o tom, že u tak velkého města se znečištěným ovzduším povolí zlikvidovat více než tři hektary dřevin se čtyřmi tisícovkami stromů a keřů, aniž by za tuto obrovskou ekologickou újmu byla uložena výsadba násobného množství dřevin,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který přípravy obchvatu Frýdku-Místku sleduje od roku 1994.
Frýdko-Místecký magistrát již v květnu povolil ŘSD ČR vykácet 712 kusů stromů a keře na ploše 2,45 hektarů. Za tuto likvidaci obrovské zelené plochy uložil vysadit 113 kusů stromů a 1163 kusů keřů, tj. celkem 1276 kusů dřevin. Jinak řečeno, podle úředníků by se mělo vysadit pouhých sedmatřicet procent počtu vykácených dřevin. O odvolání rozhodne krajský úřad v Ostravě.
Krajský úřad Moravskoslezského kraje pak v červenci povolil ŘSD ČR vykácet sedmaosmdesát kusů stromů a dále keře na ploše 0,78 hektarů, tedy odhadem by došlo k odstranění asi 860 kusů dřevin. Současně uložil vysadit 648 kusů keřů, tj. pětasedmdesát procent počtu kácených dřevin. O odvolání rozhodne ministerstvo životního prostředí v Ostravě.
„S takovým pohrdáním estetických, hygienických a rekreačních funkcí zeleně blízko města jsme se ještě nesetkali. Nedovedeme si proto představit, že by šlo o nějaký náhodný omyl ze strany úředníků na magistrátu a na krajském úřadě. Spíše se obáváme, že jde o plánovaný a koordinovaný čin ve prospěch investora, takže úředníci vůbec nehájí zájmy ochrany přírody a krajiny a obyvatel města, ale betonové lobby,“ myslí si Patrik.
Magistrát ve Frýdku-Místku přitom ještě v roce 2012 ve svém povolení vykácet cca 1136 kusů dřevin v jiném úseku obchvatu uložil náhradní výsadbu v počtu 2018 kusů stromů, tzn. vysadit asi 2,6x více, než se kácelo. Děti Země ve svých odvoláních proto žádají, aby bylo vysazeno podobně násobně více kusů dřevin, než je káceno, optimálně pětinásobek. V opačném případě stavbě hrozí soudní spory.
Od února probíhá na ministerstvu dopravy stavební řízení pro část trasy obchvatu Frýdku-Místku přes nejcennější chráněné území s lužním lesem v údolí říčky Morávky. Své námitky Děti Země proti stavbě zaslaly v červenci, takže se nyní čeká na rozhodnutí ministerstva. Dětem Země se společně se spolkem Beskydčan již v roce 2010 podařilo pro obchvat Frýdku-Místku silnicí R48 zrušit územní rozhodnutí.