Světové metropole po koronaviru ozelení ulice. Česká města nového nechystají nic

Radek Kubala

Světové metropole jako Milán nebo Barcelona se rozhodly využít pandemie jako příležitost k vyčištění ovzduší a zlepšení kvality života. K jejich iniciativě se přidávají města z celého světa. Česká města se k tomu nechystají.

Milán před koronoavirovou krizí patřil k městům s nejhorší průjezdností i ovzduším. Tamní radnice se k tomu nechce vracet. Foto WantedInMilano

Zákazy pro auta, úspornější budovy či lepší infrastruktura pro cyklisty. Světové metropole z Evropy, Spojených státu, Jižní Ameriky i Afriky plánují využít opatření proti koronaviru a investovat do ekologických opatření pro zkvalitnění městského života. Plány měst koordinuje iniciativa C40, kam patří například kolumbijská Bogota, kanadský Montreal, španělská Barcelona nebo jihoafrické Kapské město. Česká republika mezi městy svého zástupce nemá.

Představitelé zapojených měst zároveň sepsali doporučení na zelenou a spravedlivou transformaci měst pro dobu po pandemii. Patří mezi ně již zmíněné zákazy pro auta, rozšiřování chodníků a cyklopruhů, rekonstrukce a zateplování budov, podpora městského a komunitního zahradničení, výsadba stromů a investice do městských obnovitelných zdrojů.

Největší plány má italský Milán, který plánuje v rámci revitalizačního programu nazvaného Otevřené ulice zbavit pětatřicet kilometrů ulic automobilů a motorových vozidel. V dalších částech města pak bude povolená rychlost maximálně třicet kilometrů za hodinu.

Město tím chce bojovat hlavně proti smogu a znečištění ovzduší, které je podle místních hodně velké. „Samozřejmě že chceme nastartovat ekonomiku. Myslíme si ale, že bychom jí měli postavit na jiném základu než předtím,“ řekl médiím náměstek starosty Milána Marco Granelli.

×