Aerolinky nezachraňovat, letiště nerozšiřovat. Využijme šance na změnu

Vít Masare

Koronavirová krize přinesla masivní snížení objemu letecké dopravy. Čistší ovzduší prodlužuje životy statisícům lidí. A létat budeme muset kvůli klimatické krizi tak jako tak méně. Využijme nabídnuté příležitosti k transformaci.

Jednou z věcí, které by státy rozhodně zachraňovat neměly, jsou letecké společnosti. Foto Smartwings

Letecká doprava v Evropě klesla během dubna o osmdesát až devadesát procent. S výjimkou evakuačních letů od počátku pandemie prakticky zmizela osobní letecká doprava a vzduchem se tak přepravuje hlavně zdravotnický materiál.

Vlivem podstatně nižšího znečištění ovzduší bylo zároveň během dubna zaznamenáno jen v Evropě o jedenáct tisíc předčasných úmrtí méně, než jiný měsíc před zavedením nouzových opatření. Tato situace je obdobná po celém světě. Objevuje se čím dál víc důkazů, že kromě mnoha úmrtí, která šla na vrub znečištěnému ovzduší již teď, je tu také velmi pravděpodobně souvislost mezi čistotou ovzduší a šířením viru COVID-19.

Souvislost znečištění ovzduší s leteckou dopravou je zřejmá. Vedle emisí skleníkových plynů z provozu letadel a letišť se skrz leteckou dopravu doposud realizovala velká část rychle narůstajícího mezinárodního masového turismu. Na turismus je navázán další významný objem emisí ze související dopravy pozemní, největšího zdroje znečištění ve městech, a z dalších spotřebních služeb.

×