Letiště Václava Havla ustrnulo ve futuristickém optimismu sedmdesátých let

Martina Valášková

Plány na rozšíření Letiště Václava Havla o paralelní ranvej jsou v naší době naprosto nesmyslné. Leteckou dopravu nesmíme podporovat. Naopak je nutné ji výrazně redukovat a adekvátně zdanit.

Nepodléhejme iluzi, že letecká doprava může dále růst a stačí pouze stávající letadla nahradit „ekologičtějšími“. Foto Hynek Moravec, WmC

Koncem února Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti Letiště Václava Havla a zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Praze o vyškrtnutí projektu paralelní dráhy ze Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Paralelní dráha tak zůstává nadále v platných Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje a letiště pokračuje v přípravných pracích na projektu.

S rozšířením letiště se výhledově počítá už víc než padesát let, neboť do územně plánovací dokumentace byla druhá dráha zapracována počátkem sedmdesátých let. Jenže tehdy klimatickou změnu ještě téměř nikdo nereflektoval. Rozšíření o paralelní ranvej by umožnilo minimálně zdvojnásobení provozu pražského letiště. Dnes však rozšiřování letiště, jehož primárním důvodem je navýšení kapacity odbavených letadel, odporuje klimatickým závazkům České republiky a je přímo v rozporu se snahou snížit emise skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030. Něco takového stát nesmí podporovat.

×