Letecká doprava už teď ničí planetu. Do roku 2050 se má ztrojnásobit

Adam Rektor-Polánek

Jeden delší let škodí klimatu podstatně víc, než životní styl lidí ze zemí globálního Jihu. Pandemii covidu navzdory má do budoucna letecké dopravy — a tedy i emisí — jen přibývat. Podle odborníků je možných řešení hned několik.

Využití zpáteční letenky na lince Londýn — New York (dohromady asi patnáct hodin cesty) vypustí do ovzduší víc oxidu uhličitého, než kolik vyprodukuje člověk z chudší země za rok. 900hp, flickr.com

Nová zpráva Mezivládního panelu OSN pro změny klimatu (IPCC) opět rozproudila debatu o tom, jak nejlépe snížit globální emise. Odborníci napříč obory se shodují, že k odvrácení environmentálního kolapsu jsou zapotřebí systémová řešení — především co nejrychlejší přechod na obnovitelné zdroje energie.

Nutná je ale i změna koncepce dopravy, a to nejen pozemní. Při zpátečním letu z Londýna do New Yorku totiž jednotlivec vyprodukuje 986 kilogramů oxidu uhličitého. Jde o víc emisí, než kolik vypustí obyvatel jedné z šestapadesáti chudších zemí, například Ghany či Nikaragui, za celý rok. Navíc se má frekvence letecké dopravy do roku 2050 ztrojnásobit. Závěry vyplývají z nedávné zprávy Světového fondu na ochranu přírody (WWF).

„Letecká doprava je neuvěřitelně uhlíkově náročná. Jde o dost možná uhlíkově nejnáročnější způsob trávení času,“ komentoval létání na Twitteru expert na dopravu při Technické univerzitě v Dortmundu, Giulio Mattioli.

Momentálně letecká doprava tvoří asi dva a půl procenta všech světových emisí oxidu uhličitého. Po přičtení dalších ničivých dopadů létání zodpovídá za změny klimatu ze tří a půl procent.

Jde o zdánlivě malou cifru, hlavní hrozba letecké dopravy však tkví právě v jejím budoucím vývoji. Zatímco v jiných sektorech dochází k postupné dekarbonizaci, letecká doprava roste bez regulací — a s ní i množství vypuštěných skleníkových plynů. Podle odborných předpovědí se může do roku 2050 rozrůst až trojnásobně, a stát se tak jedním z nejšpinavějších sektorů vůbec.

Zatímco emise z vnitrostátních letů se příliš nemění, emise z mezinárodních letů výrazně rostou — mezi roky 1990 a 2018 o více něž sto čtyřicet procent. Covidu navzdory bude podle odborníků rostoucí trend pokračovat. Graf Twitter Giulio Mattioli

Jak emisím z létání čelit

I když je možných opatření mnoho, odborníci varují před kosmetickými úpravami a lakováním nazeleno. Lobbisti leteckých společností často zmiňují potřebu zefektivnění samotného provozu letadel. Nahrazení starých modelů novými či přeprava co nejvíc pasažérů najednou by však vedly ke snížení emisí z letadel o zanedbatelná dvě a půl procenta.

×