„Vytvořit novou Dubaj.“ Už samy plány na rozšíření letiště nesou slušný byznys

Vít Masare

Nová ranvej na pražském letišti je v čase klimatické a energetické krize čiročirý nesmysl. Přesto neuskutečnitelný plán stále žije svým životem, už proto, že sama jeho existence mnoha lidem přihrává zakázky.

Kauza rozšíření pražského letiště může leckomu připomenout případ kanálu Dunaj-Odra-Labe: také ho nikdo nikdy neuvidí, ale celá řada politických podnikatelů se jeho projektováním celkem úspěšně živí. Foto Renardo la vulpo, WmC

Rozšiřování letiště Václava Havla v pražské Ruzyni o další ranvej se odkládá do další dekády. „Letiště Praha aktuálně pracuje s termíny po roce 2030,“ sdělila mluvčí letiště Klára Divíšková serveru Zdopravy na konci října. Sotva bychom vymysleli lepší repliku, která by vyjádřila nepotřebnost a neaktuálnost dlouhodobě kritizovaných plánů rozšiřovat jakákoli letiště.

Přesto vláda v projektu pokračuje — klíčová ministerstva financí, dopravy a životního prostředí drží aliance ODS, KDU-ČSL a TOP09. V době klimatické a energetické krize, války na Ukrajině a rostoucí inflace by se měla česká vláda zabývat skutečnými prioritami, a nikoli mrhat prostředky plánováním a obhajováním vzdušných zámků.

O co jde ve skutečnosti

Je zajímavé, že v diskuzích zainteresovaných politiků, vyjma zástupců Zelených, chybí jeden zásadní rozměr problému. Navzdory grafice vytvořené samotným Letištěm se prakticky nehovoří o souvislosti rozšiřování letiště s letitými sny developerů.

×