„Vytvořit novou Dubaj.“ Už samy plány na rozšíření letiště nesou slušný byznys
Vít MasareNová ranvej na pražském letišti je v čase klimatické a energetické krize čiročirý nesmysl. Přesto neuskutečnitelný plán stále žije svým životem, už proto, že sama jeho existence mnoha lidem přihrává zakázky.
Rozšiřování letiště Václava Havla v pražské Ruzyni o další ranvej se odkládá do další dekády. „Letiště Praha aktuálně pracuje s termíny po roce 2030,“ sdělila mluvčí letiště Klára Divíšková serveru Zdopravy na konci října. Sotva bychom vymysleli lepší repliku, která by vyjádřila nepotřebnost a neaktuálnost dlouhodobě kritizovaných plánů rozšiřovat jakákoli letiště.
Přesto vláda v projektu pokračuje — klíčová ministerstva financí, dopravy a životního prostředí drží aliance ODS, KDU-ČSL a TOP09. V době klimatické a energetické krize, války na Ukrajině a rostoucí inflace by se měla česká vláda zabývat skutečnými prioritami, a nikoli mrhat prostředky plánováním a obhajováním vzdušných zámků.
O co jde ve skutečnosti
Je zajímavé, že v diskuzích zainteresovaných politiků, vyjma zástupců Zelených, chybí jeden zásadní rozměr problému. Navzdory grafice vytvořené samotným Letištěm se prakticky nehovoří o souvislosti rozšiřování letiště s letitými sny developerů.