Praha se postavila Babišovu plánu rozšířit ruzyňské letiště. Po roce a půl
Vít MasareSpolečné úsilí pestré občanské aliance vedené pražskou Stranou zelených dosáhlo toho, že se město Praha nakonec postavilo Babišovu plánu rozšiřovat ruzyňské letiště tak, aby bylo „srovnatelné se světovými obrovskými letišti“.
Kampaň Zelených a široké aliance podporovatelů „55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?“ alias „Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat!“ po dlouhých devatenácti měsících dosáhla svého prvního dílčího cíle: vedení Prahy tvořené převážně představiteli sněmovní opozice, tedy Piráty, TOP09, Starosty a také uskupením Praha sobě, podpořilo úsilí kampaně společným usnesením Rady hl. m. Prahy.
Na tiskové konferenci v listopadu 2019 prezentoval Andrej Babiš s ministryní financí Schillerovou (nestr. za ANO) svůj záměr vybudovat v Praze letiště „srovnatelné se světovými obrovskými letišti“ s tím, že půjde o investice ve výši až 55 miliard Kč do zdvojnásobení kapacity odbavených cestujících na 30 milionů ročně. Nyní tak Babišovi a jeho spojencům stojí v cestě o velký problém navíc.
Výsledky krajských voleb ve Středočeském kraji, pro letiště rovněž stěžejním, blížící se sněmovní volby i fakt, že si čím dál víc představitelů byznysu uvědomuje, jaké bude mít pandemie dlouhodobé následky, plánům na rozvoj letecké dopravy rovněž nenapomáhají. I rok 2030, který je milníkem na cestě k řešení klimatické krize, je z hlediska investičních plánů nebezpečně blízko a času není nazbyt.
Apel na vedení Prahy, aby se vymezilo vůči letištnímu projektu, vznikl jako jeden z bodů výzvy 15 změn pro budoucnost: Na mrtvé planetě nebude žádná Praha! Tou v dubnu 2019 vybídli Zelení vedení Prahy, aby v kontrastu s negativním působením české vlády město uskutečňovalo ambiciózní klimatickou politiku odpovídající vážnosti situace.
To, že návrh usnesení náměstku primátora Petru Hlubučkovi, předsedovi pražského STANu nakonec nyní prošel, je přitom svým způsobem zázrak. A to navzdory rozšiřujícímu se zástupu spojenců proti bobtnání letiště.
Vedení Prahy, podobně jako Andrej Babiš, totiž není přílišným příznivcem otevřené diskuze o ekologii a klimatu. Postoj většiny Rady k rozšiřování letiště se rodil velmi složitě a někteří z dnešních významných odpůrců museli během uplynulých dvou let otočit o 180 stupňů.