Peníze do krajiny, ne do luftu. Aktivisté protestovali proti rozšiřování letiště

Radek Kubala

Proti plánovanému rozšíření pražského Letiště Václava Havla protestovali před budovou ministerstva financí ekologičtí aktivisté spolu s lidmi žijícími v okolí letiště. Stát by podle nich měl bojovat s klimatickou krizí, a ne ji prohlubovat.

Proti plánu rozšiřovat Letiště Václava Havla demonstrovala u ministerstva financí padesátka lidí. Foto Jan Kašpárek, DR

Padesátka lidí ve čtvrtek odpoledne protestovala před budovou ministerstva financí proti záměru rozšíření pražského Letiště Václava Havla. Vadí jim, že v době klimatické krize chce majitel letiště, kterým je stát, zdvojnásobit jeho kapacitu za pětapadesát miliard korun. Projekt může zastavit i pražský magistrát.

Jsme jediné české noviny s pracovní pozicí klimatického reportéra. Podpořte nás a pomozte tak učinit z klimatu společenskou prioritu.
×

Organizátoři demonstrace z hnutí Extinction Rebellion a organizace 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu? v pozvánce požadovali, aby vláda peníze raději investovala do řešení sucha a opravy krajiny, namísto rozšiřování letecké dopravy, která přispívá k ničení klimatu. Jako příklady uvádějí opatření typu rozčleňování velkých polí, budování tůní a odstraňování meliorací.

„Lidi řeší jak přežít pandemii a sucho, zatímco vláda tlačí na vedení Prahy, aby jí dalo v územním řízení zelenou pro nesmyslný půl století starý záměr výstavby nové runwaye na ruzyňském letišti. Stávající kapacita pražského letiště byla a je víc než dostatečná. Tím spíš, pokud chceme čelit klimatické krizi a plnit Pařížskou dohodu,“ řekl Deníku Referendum Vít Masare, iniciátor kampaně 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu? a člen Strany zelených.

Masare dodal, že bychom se vzácnými prostředky měli nakládat ještě zodpovědněji než před hospodářskou krizí. Upozornil také na příklad měst jako Barcelona, Londýn nebo Mnichov, kde se protestujícím rozšiřování tamějších letišť podařilo zabránit.

Proti plánu na rozšíření letiště se bouří také místní, kteří se obávají zvýšení hluku a znečištění. Na demonstraci dorazili i starostové městských částí Nebušice a Suchdol.

„Pevně doufám, že politici vyslyší veřejnost a nebudou o zlepšení životního prostředí jenom mluvit, ale konečně pro to i něco udělají. Nám jde o budoucí generace a aby Praha byla nejen krásná, ale měla i čisté ovzduší a dalo se v ní žít,“ řekl na demonstraci starosta Nebušic Viktor Komárek (STAN).

Majitel letiště firma Letiště Praha se však brání s tím, že musí hlavně investovat do oprav staré infrastruktury. „Z krátkodobého hlediska je potřebné investovat do nutných oprav letiště jako strategické dopravní infrastruktury a důležité vstupní brány do země nejen pro turismus, ale zejména pro obchod. Bez moderního, funkčního a bezpečného mezinárodního letiště a efektivně fungující sítě leteckých spojení se světem se neobejde žádná moderní prosperující ekonomika,“ řekl Deníku Referendum Roman Pacvoň, mluvčí Letiště Praha.

Jediným akcionářem, a tudíž i investorem, je stát zastoupený ministerstvem financí. Vláda již v minulém roce schválila první investici ve výši šestnáct miliard na opravy a rozvoj letiště. Premiér Andrej Babiš tehdy na tiskové konferenci řekl, že stát chce investovat celých pětapadesát miliard. Na dotazy Deníku Referendum zástupci ministerstva financí nedopověděli.

Masare si však myslí, že o strategii státních investic by neměl rozhodovat management letiště pověřený generováním růstu, ale vláda, která má pečovat o bezpečí a blaho všech obyvatel. „Je logické, že management se zadáním generovat růst stůj co stůj, má klapky na očích a podobně jako třeba tabáková lobby neváhá prezentovat svoji aktivitu jako tu nejprospěšnější věc na celém světě. Nepotřebujeme další růst emisí z masivně rostoucího turismu. Potřebujeme emise snižovat,“ uzavřel Masare.

Rozhodnout může i magistrát

Demonstrující se obrátili také na pražský magistrát. Radní mohou záměr rozšíření letiště odmítnout v územním řízení, kterého je Praha součástí. Z jedenáctičlenné magistrátní rady složené z Pirátské strany, hnutí Praha Sobě a TOP 09 a STAN-Spojené síly pro Prahu se však proti záměru rozšířit letiště otevřeně postavil pouze Petr Hlubuček (STAN).

„Soustředit veškerou leteckou dopravu jen na jedno letiště nám nepřijde rozumné. Stát by obecně měl také více a intenzivněji prosazovat výstavbu tratí pro rychlovlaky. Naprosto souhlasím s argumentem demonstrujících, že je potřeba primárně řešit sucho a jeho negativní dopady,“ řekl Deníku Referendum Hlubuček.

Předseda zastupitelského klubu pražských Pirátů Viktor Mahrík Deníku Referendum řekl, že názory uvnitř strany na rozšiřování pražského letiště nejsou jednotné. Zároveň Piráti podle něj nechtějí blokovat úpravy stávajících terminálů a přeskupení kontroly bezpečnosti.

„V tuto chvíli ale nesouhlasíme s rozšiřováním letiště formou výstavby další paralelní dráhy. Ta by umožnila navýšit kapacitu letiště až na třicet miliónů cestujících. Takové navýšení už by však podle našeho názoru nemuselo být v souladu se zájmy Prahy, zejména z hlediska dopravního, přebujelého turismu, z hlediska urbanismu a dopadů na životní prostředí. Problematice rozvoje letiště se bude klub opět věnovat v následujících týdnech,“ vysvětlil Mahrík.

Pražští zastupitelé za TOP 09 a Praha Sobě na dotazy Deníku Referendum zatím nedopověděli. Policie na demonstraci zadržela jednoho z účastníků z hnutí Extinction Rebellion, který pošpinil budovu ministerstva.