EU chce zastavit letadla bez pasažérů. První aerolinky krachují

Radek Kubala

V důsledku poklesu zájmu o leteckou dopravu, opatřením států na obranu proti šíření koronaviru a evropským pravidlům křižují nebe prázdná letadla. Unie chce problém řešit, podle kritiků však jedná příliš pomalu a nesystémově.

Bristká regionální aerolinka Flybe je první společností, která ohlásila krach. Foto Mark Harkin, WmC

Nebe nad Evropou křižují letadla bez pasažérů. Zdánlivě absurdní nesmysl, avšak v posledních týdnech realita. Poloprázdná a mnohdy úplně prázdná letadla jsou ve vzduchu kvůli opatřením na omezení šíření koronaviru a kontinentálním pravidlům, kvůli kterým mohou letecké společnosti přijít o volná letová okna, pakliže je nevyužijí.

Jsme jediné české noviny s pracovní pozicí klimatického reportéra. Podpořte nás a pomozte tak učinit z klimatu společenskou prioritu.
×

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve středu oznámila, že chce situaci řešit a převládající praxi zastavit. Podle evropských Zelených však jedná příliš pomalu a nesystémově.

Letecké společnosti musí podle evropských pravidel využít osmdesát procent volných letových oken, která jim přidělují správy letišť a místní řízení letového provozu, jinak o ně přijdou ve prospěch konkurence. Mnohdy je pro ně tudíž výhodnější vypravit prázdné letadlo než zrušit celý let.

Dané praxi chce Evropská unie zamezit a pravidla pro využívání volných letových oken alespoň dočasně zastavit. V minulosti to EU už dvakrát udělala, nejprve v roce 2001 po teroristickém útoku na Světové obchodní centrum a v roce 2003 při šíření viru SARS.

„Chceme leteckým společnostem usnadnit, aby si udržely volná letová okna i v případě poklesu leteckého provozu. Je to dočasné řešení, které pomůže jak leteckému průmyslu tak životnímu prostředí,“ řekla v úterý Ursula von der Leyenová.

Zelení: příliš pomalu a nesystémově

Zelený europoslanec Ciarán Cuffe však soudí, že proces navržený Evropskou komisí je příliš pomalý. Von der Leyenová totiž nestanovila harmonogram a jen vyzvala k tomu, aby situaci rychle vyřešil Evropský parlament a Evropská rada.

Europarlament z obavy z šíření koronaviru ale zkrátil svou současnou celotýdenní schůzi jen na dva dny. O řešení tudíž ještě nějaký čas nebude schopen hlasovat. „Je to znepokojující. Přál bych si, aby předsedkyně komise využila možnost jednat ve stavu ohrožení, než aby čekala na hlasování Europarlamentu,“ řekl Cuffe, který na evropské úrovni dlouhodobě bojuje za omezení letecké dopravy kvůli ochraně klimatu. 

Spolupředseda pražských Zelených Vít Masare Deníku Referendum řekl, že případy letadel bez pasažérů naplno odhalily absurdní fungování letecké dopravy. Masare rovněž upozornil, že například evropská směrnice o mezinárodní dopravě nebere do úvahy klimatickou krizi a počítá se zdvojnásobením leteckého provozu do roku 2040.

„Stejně jako nezdanění leteckého paliva nebo celá řada podporovaných dopravních projektů obsažených v evropské směrnici o mezinárodní dopravě jsou dokladem toho, že evropské životní prostředí dlouhé roky poškozuje jedna eurokomise za druhou. Je smutné, že až virová epidemie absurditu dané praxe odhalí natolik, že již snad nadále nebude obhajitelná," dodává Masare, který je zároveň iniciátorem kampaně 55 miliard pro budoucnost nebo do luftu, která vystupuje proti plánu rozšířit pražské Letiště Václava Havla.

Letecké společnosti krachují

Letecké dopravce zasáhla opatření spojená s epidemií koronaviru velmi citelně. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu celosvětově odhadla, že škody pro letecký průmysl mohou dorůst až na sto třináct miliard dolarů (2,6 bilionů korun).

Podle organizace ACI Europe, která reprezentuje evropské letecké dopravce, poklesl od začátku roku počet cestujících o čtrnáct procent. A v nejbližších týdnech by to mělo být ještě více.

Další ránou pro letecké společnosti bude čtvrteční rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa, který na měsíc zakázal cesty z Schengenského prostoru do USA. Podobná opatření zavádí i Indie, která ruší platnost všech turistických víz pro cizince.

Německá společnost Lufthansa už v minulém týdnu oznámila, že musí odstavit sto padesát strojů. Krach už ohlásila největší evropská regionální letecká společnost Flybe. Mnoho dalších včetně norských aerolinek Norwegian Air nebo korejských Korean Air hlásí vážné finanční problémy.

Další informace:

    Diskuse
    JH
    March 12, 2020 v 21.48
    To je tak dementní,

    až mě to lehce naštvalo. Zcela souhlasím s panem Masarem, ale nechápu proč paní superkomisařka tvrdí, že konat by měly ty pomalejší instituce.