Leteckou dopravu je třeba přestat dotovat. A naopak ji zdanit
Áron TkadlečekLetecká doprava by se vzhledem ke klimatické krizi měla dočkat systémových změn, jako je pro začátek zdanění leteckého paliva nebo ukončení vnitrostátních letů v zemích velikosti Německa.
Na konci minulého měsíce se německá vláda shodla na tak zvaném Klimapaket, v rámci kterého zdraží letenky, a naopak zvýhodní vlaky. Tento týden pak upřesnila mechanismy zdražení letů podle jejich vzdálenosti. Téma letecké dopravy rezonuje v německé veřejné diskuzi již delší dobu, v létě se například Luisa Neubauerová z německých Fridays for Future nechala slyšet, že by vláda našeho západního souseda měla zakázat všechny vnitrostátní lety.
Zaměření na leteckou dopravu dává smysl. Sektor dopravy je jedním z mála v Evropě, kde emise skleníkových plynů zapříčiňující změny klimatu neklesají, přičemž emise z letectví naopak kontinuálně rostou, za posledních pět let stouply o více než čtvrtinu.
Celkový podíl letectví na globálních emisích oxidu uhličitého se udává na přibližně dvě a půl procenta. Letecká doprava však produkuje také další látky, které celkový příspěvek k antropogenní změně klimatu více než dvojnásobně zvyšují.
Je to zejména tím, že letadla ve stratosféře či blízko pod ní uvolňují oxidy dusíku, které vytvářejí ozon. Vliv na klima má také vodní pára tvořící kondenzační stopy, saze a další částice uvolňované letadly ve vysokých nadmořských výškách. Právě proto, je z hlediska změny klimatu létání ten nejškodlivější druh dopravy.