O víkendu volím proti nesmyslnému obchvatu Havířova

Radek Kubala

V Havířově a Těrlicku, odkud autor pochází, zformovali aktivní občané protestní kandidátky proti nesmyslnému obchvatu Havířova, který ohrožuje klidný život v obcích i životní prostředí. Chtějí i transparentní politiku přívětivou k lidem.

Celkové náklady na obchvat Havířova určitě převýší osm miliard korun. Komunální volby v Havířově a Těrlicku budou i hlasováním o jeho plánované výstavbě. Foto FB Těrlicko

O víkendu nás čekají komunální volby a mnozí z nás stále přemýšlejí, komu nakonec dají svůj hlas. Mít možnost volit v Praze, kde nyní žiji, měl bych jasno. Levicová kandidátka Solidarita vedená Annou Šabatovou je natolik kvalitní, že bych neváhal ani vteřinu. V Brně, kde jsem žil pět let, bych to letos hodil kandidátce Zelených a Žít Brno. Ve svém domovském Těrlicku však budu volit protestní kandidátku proti nesmyslnému obchvatu Havířova.

O obchvatu Havířova, který má být součástí dálničního propojení mezi Bohumínem a Třanovicemi, se mluví už dlouhé roky. V roce 2008 záměr schválila vláda, od té doby se však s přípravami moc nepohnulo. Až letos v lednu celý záměr posvětilo ministerstvo dopravy a na podzim se připravuje posouzení vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA.

Právě kvůli novým krokům v projektu se mobilizovala občanská veřejnost v mém rodném Těrlicku, ale i v sousedním Havířově. Občanům na Havířovsku vadí, že by celá stavba byla vážným zásahem do podoby severní části Havířova i celého Těrlicka. Silnice má totiž necitlivě zasáhnout do obce Životice a bude procházet také středem Těrlicka, pravděpodobně v tunelové variantě.

S lidmi v Těrlicku o celém projektu nikdo nekomunikuje a nikdo také nedal záruku rodinám bydlícím nad plánovaným tunelem, že kvůli jeho stavbě nepřijdou o střechu nad hlavou. Mezi takové patří i moji rodiče. Místní se obávají nejen výrazného zhoršení kvality ovzduší vlivem intenzivnějšího automobilismu, které je na Ostravsku už tak velmi špatné, ale také celkového zhoršení životního prostředí, včetně vlivu na půdu a zdroje vody.

Během roku jsem o projektu mluvil s několika dopravními experty, z nichž všichni dokládali, že celý projekt je nesmyslný i z dopravního hlediska. Havířov netrpí přecpáním auty, a proto nepotřebuje ulevit obchvatem.

Plánovaný obchvat Havířova v délce 19,2 km zahrnuje také tunel v délce 770 metrů, který by měl začínat u hřbitova v Těrlicku. Mapa Ředitelství silnic a dálnic ČR

V souvislosti s obchvatem Havířova se často hovoří také o zákulisním vlivu severomoravských matadorů z ODS — a to zejména kvůli pozemkům spadajícím do katastru vedlejší obce Životice, jež by totiž případná stavba obchvatu několikanásobně zhodnotila. Jedním z těchto matadorů je europoslanec Evžen Tošenovský, jehož manželka Drahomíra Tošenovská vlastní skrze firmu Sady Životice důležité pozemky podél trasy plánovaného obchvatu.

Mluví se i o bývalém premiérovi Mirkovi Topolánkovi, ačkoliv jeho napojení na pozemky podél trasy silnice není dosud prokázané. Celkově na mě celý projekt působí podivným dojmem, který provází většina lokálních šmelin. Prakticky nulová komunikace samospráv s občany, zjevná nesmyslnost celé stavby, netransparentní atmosféra, ničení životního prostředí a ekonomické zájmy politiků a developerů.

Takové okolnosti provází všechny korupční kauzy, které znám z Brna i Prahy. Celý projekt drží při životě podpora místních samospráv, ať už se jedná o havířovský magistrát nebo obec Těrlicko. Právě proto jsem rád, že místní byli schopní postavit protestní kandidátky, které tento poměr sil plánují změnit.

V Těrlicku je to kandidátka Naše Těrlicko, jejíž sympatický program a otevřený boj proti stavbě silnice skrze obec o víkendu podpořím. V Havířově s podobným záměrem kandiduje hnutí Havířov Sobě. Věřím, že po víkendu se situace na obou radnicích pročistí a po všech stránkách nesmyslný projekt obchvatu Havířova spadne ze stolu jednou pro vždy.