Železniční doprava prohrává s tisícihlavou saní automobilové lobby

Miroslav Hudec

Ač politici tvrdí, že budoucnost cestování je na kolejích, skutek utek. Udržitelná veřejná doprava se netěší zdaleka takové podpoře jako automobilismus. Závislí jsou na něm mnozí řidiči i česká ekonomika. Dlouhodobě je to neudržitelné.

Ani současné české předsednictví Rady Evropské unie nenavázalo na její loni vzniklý plán na postcovidovou obnovu nočních železničních spojení měst na kontinentě. Foto Denys Gromov, Pexels

V České republice se kromě modernizace několika koridorů — zaplať pánbůh za čtvrtý z nich z Prahy do Budějovic, který by měl být zprovozněn příští měsíc — ve prospěch udržitelné dopravy příliš neudělalo. Zejména na železnici se spíše kráčí vzad. Už se opět chystá rušení některých regionálních drah, protože jsou prý ztrátové: ročně 281 milionů.

Částka sice představuje pouhé tisíciny procenta státního rozpočtu a čtvrt procenta letošního rozpočtu Ministerstva dopravy, ale rušiči tratí se patrně spoléhají, že si málokdo dá práci částku porovnat třeba s výstavbou jednoho kilometru dálnice, který u nás stojí od 150 milionů do 1 miliardy korun.

×