Auto jako zbraň. Následky neopatrné jízdy se stále bagatelizují
Michal KalinaMilovníci rychlých vozů včetně europoslance Turka porušováním předpisů ukazují naprostou lhostejnost nejen k pravidlům, ale také ke svému okolí, pro které představují nebezpečí.
Kontroverzní zpěvák Daniel Landa kdysi natočil film Auto je zbraň. Ať si o kvalitě snímku myslíme cokoliv, záměr špatný nebyl. Vystihuje podstatu problému, kterou si řada řidičů a řidiček neuvědomuje nebo ji záměrně vytěsňuje — totiž fakt, že většina nehod způsobených autem ve vyšších rychlostech končí smrtí. Ať už posádek aut, nebo nejvíce zranitelných účastníků dopravního provozu — chodců či cyklistů.
Statisticky je nepřiměřená rychlost nejčastější příčinou tragických dopravních nehod. Podle analýzy Centra dopravního výzkumu kvůli ní na tisíc nehod zemřou čtyři lidé a osm jich utrpí těžká zranění. Je tomu tak i v případech, kdy si dotyční myslí, že mají vše pod kontrolou a vědomě porušují předpisy. Je přitom jedno, jestli na dálnici či ve městě.
Přesně to je případ nedávné kauzy europoslance Filipa Turka (Motoristé). Kromě obvyklých výmluv, že záběry pocházejí z Německa, obhajoval extrémní překračování rychlosti i snahou poukázat na údajnou zbytečnost rychlostních limitů. Jde o zářný příklad zvrácené logiky: pravidla nejsou třeba, protože si myslím, že všechny možné kolize zvládnu.
A nemyslí si to jen Turek. Jak ukázal pravidelný průzkum České asociace pojišťoven, řidiči některá pravidla skutečně vědomě porušují, především ta týkající se rychlosti. Jako hlavní důvod uvádějí spěch a nepozornost. Statistiky pak doplňují, že nepřiměřená rychlost způsobila v posledních patnácti letech přes dvě stě pět tisíc nehod a stála život více než tři tisíce lidí.
Nehody samozřejmě způsobují všichni, kdo se pohybují, včetně cyklistů a chodců. Jen je třeba mít na paměti, že nikoli s tak vážnými následky a hlavně ne v takové míře jako řidiči, kteří překračují rychlost. Tento fakt bychom měli přijmout, stejně jako zodpovědnost za ostatní účastníky silničního provozu — a podle toho se za volantem chovat. Nikoliv realitu zlehčovat.