Válka proti Gaze: brutální izraelský útok připomíná hrůzy genocidy v Bosně
Refik HodzićOběti bosenské genocidy a jiných masově páchaných zvěrstev kdekoli na světě mají morální povinnost vystoupit proti pokračujícímu zločinu proti lidskosti v Gaze.
Bylo to od počátku jasné: totální zničení Gazy, které Izrael rozpoutal oficiálně v reakci na brutální útok Hamásu 7. října, je genocidní svým záměrem, způsobem provedení i následky.
Pro mě osobně byly základní charakteristiky genocidy zjevné už po několika týdnech izraelského ničivého útoku. Většina expertů na mezinárodní právo, které znám, se však tehdy ještě zdráhala kvalifikovat počínání Izraele jako něco víc než realizaci práva na sebeobranu.
Dnes už většina z nich pochybovat přestala. Jihoafrická republika a několik dalších zemí přednesly Mezinárodnímu soudnímu dvoru soubor drtivě přesvědčivých argumentů, že izraelské zločiny skutečně představují genocidu, a vrcholní izraelští představitelé čelí možnosti žaloby u Mezinárodního trestního soudu.
Mé vlastní závěry ohledně situace v Gaze formovala nejen více než pětadvacetiletá zkušenost z regionů, které zažily či zažívají genocidní násilí, ale především osud mého vlastního národa. Jako bosenští Muslimové jsme také utrpěli a přežili válečné tažení, jehož cílem bylo vyhladit nás v zemi, na kterou si činili nárok druzí.
Jistě, kontext každého z těchto zločinů je odlišný. Jejich historické příčiny a hlubší kořeny se různí, současně ale mají mnoho společných rysů, zvláště pokud jde o charakter zločinů spáchaných v Bosně a v Gaze.
K ospravedlnění násilí na Palestincích v Gaze používal Izrael od samého začátku stejné argumenty, jaké zaznívaly i ze strany Srbů během genocidy na bosenských Muslimech. Palestinci nejsou lidé, děti nejsou děti, všichni jsou nyní „Hamás“.
Masové hroby
Izraelské tažení na Gazu není ve své podstatě nic jiného, než trestná výprava. Se vším, co k takovým podnikům vždycky patřilo.
S dnešním vyjádřením pana Kolaříka vyjadřuji souhlas.
s kterým? S tím prvním, pouze propagujícím masivní vraždění civilistů za účelem, který se právě tím vražděním definitivě znemožňuje? Nebo s tím druhým, ve kterém, si pan Kolařík vymýšlí zjevný nesmysl, aby mohl pomlouvat levici?
Moje podpora reakci pana Kolaříka výše byla míněna v tom smyslu, jak byly onehdy probírány pod článkem o AVU podpisy petic.
Krátce předtím jsem v jiné diskusi (nepřímo) ocenil článek G. Monbiota, který je podle mne podstatný a podnětný. Vedle jistého uznání pro několik řádek pana Krupičky (s nímž zde nejčastěji velmi nesouhlasím) jsem naznačil, že tematizaci zcela okrajového aspektu článku panem Kolaříkem nevnímám, jako glosu případnou diskusi odklánějící stranou, kladně.
Hned nato jsem pak viděl, že pan Kolařík kritizuje levici ve velmi aktuálním a opodstatněném případě. Uvědomil jsem si, že se mi nechce Hodzićův převzatý komentář rozebírat, mj. i proto, že jsem si při čtení Havlova jména v textu pana Kolaříka vzpomněl na specificky podmíněný postoj Jiřího Dienstbiera k Srbsku, které napadalo jeden osamostatňující se národ končící Jugoslávie za druhým. Řekl jsem si, že od vlastní přímé konfrontace promuslimského stanoviska autora upustím.
Zároveň jsem si uvědomil, jak neúnavně právě pan Kolařík vskutku problematické texty konfrontuje a že se přitom asi nejvíc z nás snaží o zdrženlivost. Zpravidla ovšem za to nebývá oceňován, a to nejen ostatními účastníky diskusí. Přitom, myslím, jeho usilovné kritické komentování také podle mne nedobré zahraničněpolitické orientace, v sobě má logiku i etiku. Jeho postoj není křesťanský v tom smyslu, že by žádal nastavit druhou tvář, či se vyhýbal kritice pravoslavných agresorů, ale v tom smyslu, že jeho slova jsou jasná (ano, ano, ne, ne) a prostá, když míní, že opravdové zlo je začít s válkou, nikoli ji z donucení vést.
Opravdu opravněné? Levice, která se distancovala od odsouzení vraždění v Srebrenici? Zřejmě si pod slovy levice představujeme každý něco jiného, ale budiž, nepopírám Vaše právo pomlouvat.