Nelze autenticky odsoudit antisemitismus a přehlížet násilí zakoušené Palestinci
Petra Dvořáková„Boj proti antisemitismu bude neúspěšný, pokud bude přehlížet jiné formy předsudků, xenofobie a rasismu — včetně rasismu antipalestinského,“ upozorňuje v rozhovoru polská filozofka a profesorka Monika Bobaková.
„Bez konfrontace se skutečností, že určitý typ konceptualizace antisemitismu vede k dehumanizaci a znevýhodnění Palestinců, nelze udržet kognitivní, etickou a politickou soudržnost výzkumu antisemitismu a programů boje proti němu,“ píše Monika Bobaková, polská filozofka a profesorka na univerzitě Adama Mickiewicze v Poznani. S příspěvkem o instrumentalizaci holocaustu v polské debatě o válce v Gaze vystoupila 27. září na konferenci v Praze.
Odborně se věnuje otázkám rasy a rasismu, včetně islamofobie a antisemitismu, nebo problémům postkoloniálního světa, zvláště pak muslimských společností. S Monikou Bobakovou jsme hovořili o vlivu debaty o polském podílu na holocaustu na současnou debatu o válce v Gaze, nebo o podobnostech a odlišnostech mezi islamofobií a antisemitismem.
Připomínání holocaustu a antisemitismu mělo mimo jiné zabránit tomu, aby se hrůzy druhé světové války opakovaly. Jak ve svém textu v deníku Krytyka Polityczna argumentujete, určitá konceptualizace antisemitismu však může být v tomto ohledu kontraproduktivní.
Obzvláště v kontextu izraelsko-palestinského konfliktu jsou některé definice antisemitismu problematické, jelikož jsou zneužívané k umlčení a znevěrohodnění jakékoliv kritiky izraelské politiky. Takové definice upírají Palestincům práva vzepřít se izraelské politice a promluvit o svých zkušenostech s porušováním práv ze strany izraelského státu. Izraelsko-palestinský konflikt se tak částečně odehrává i na poli definic.
Jsem přesvědčená, že nemůžeme vzdorovat jedné formě rasismu, pokud zároveň nevzdorujeme všem formám rasismu. Boj proti antisemitismu bude neúspěšný, pokud bude přehlížet jakékoliv jiné formy předsudků, xenofobie a rasismu — včetně rasismu antipalestinského.
Ve zmíněném textu označujete probíhající válku v Gaze za zkoušku důvěryhodnosti polského výzkumu o holocaustu a antisemitismu v Polsku.
Polský kontext je v tomto ohledu velmi specifický, jelikož naše historická trajektorie souvisí s židovskou historií. Můžeme hovořit o „politice paměti“, která se rozvíjela obzvláště od počátku 21. století a která se týká tragické kapitoly polských dějin — polského antisemitismu během druhé světové války.
Zlom v tomto ohledu nastal s publikací knihy Jana Grosse Sousedé, která vyprávěla příběh masové vraždy stovek židů ve východopolské vesnici Jedwabne, jíž se během druhé světové války pod dohledem nacistů dopustili jejich polští sousedé. Kniha spustila bolestnou debatu o polsko-židovské minulosti — vůbec nejdůležitější debatu o polské historii, kterou kdy naše společnost vedla.
Byly založeny instituce, které zahájily výzkum na toto téma, takže dnes toho víme o polském podílu na holocaustu dost. Zevrubné zkoumání polské historické viny zároveň znamenalo převzít za ni zodpovědnost. Jedním z nejdůležitějších momentů tohoto procesu byla oficiální omluva polského prezidenta Alexandra Kwaśnievského. Proces převzetí zodpovědnosti za neslavnou kapitolu naší historie mnozí považovali za správnou věc, zároveň ale narazil i na silný odpor.
Bude mít příští článek v DR konečně titulek „Židé patří do plynu“?
(Zpočátku možná bude na konci otazník.)
„Smýšlejí o islámu jako o anticivilizačním náboženství, které je proti LGBT nebo ženským právům.“
Aha, takže jestli tomu dobře rozumím, islám není proti LGBT ani proti ženským právům a pokud to někdo tvrdí, tak lže a bude nejspíše také islamofobní.
Když je už konečně možné diskutovat o polském antisemitismu, je tedy možné diskutovat i o antisemitismu palestinském (viz třeba neblahá role přítele nacistů a válečného zločince Amína al-Husajního – mimochodem též strýce Jásira Arafata – v palestinsko-židovských vztazích)?
Předpokládám, že nejméně můj první příspěvek do diskuse pod tímto článkem bude smazán (tento je třetí).
Pane Nusharte, upřímně řečeno, nevím, co v titulku rozhovoru máte za nakročení k titulku, který jste, s otazníkem, "avizoval" ve svém prvním příspěvku.
Jestli mám (už teď) přidat něco k právě zmíněnému, pak snad to, že DR nějak slevil ze sledování vývoje obou hlavních konfliktů současnosti, dříve velmi pozorného.
Analogicky tedy „nelze odsoudit antiukrajinismus a přehlížet přitom násilí zakoušené Rusy“?
Rozumím.
antisemitismus je hluboce založený problém západní společnosti, který vyvrcholil v holokaustu. Evropané se teprve po této zkušenosti, težce a pomalu -- nezapomínejte na epiteton constans, který provázel Slánského a řadu dalších v procesech padesátých let: "židovského původu" -- naučili odsuzovat zhovadilost těch, kteří si kompenzují svá traumata znevažováním, týráním a občas také vražděním těch, které rozhodli považovat za menšinu a naložit na ně vinu za své posrané životy.
A používat tohle hrozně potřebné historické poučení jako záštitu pro vraždění civilistů, včetně malých dětí a těhotných žen je přinejmenším zvrhlé.
Co se týče vaší analogie s antiukrajinismem -- kromě toho, že to srovnání kuhá, antiukrajinismus se u nás nevyskytuje, jen antiimgrantská xenofóbie --, nevím, že by Ukrajinci ve velkém páchali válečné zločiny na Rusech.
Fašizující pravice v první polovině 20. století nenáviděla levici a židy. V následujícím vývoji židy v roli univerzálního terče nenávisti vystřídali barevní, na jednom z prvních míst s muslimy a lidmi arabského původu. Druhý pilíř, nenávist k levici, zůstal nezměněn. Ostatní je víceméně logický důsledek. Až po podporu izraelského běsnění v Gaze.