Kde začíná islamofobie?
Saša UhlováSaša Uhlová reaguje na návrh Petra Bittnera, podle kterého by mělo být islamofobní stanovisko vyčleněno z demokratické diskuse. Jak ale pochopit strach lidí z islámu bez toho, že s nimi o tom budeme debatovat?
Kolega Petr Bittner ve svém sloupku Islamofobie kontra Sluníčko předestřel tezi, že naším prvořadým úkolem by mělo být především vyčlenit islamofobní stanovisko z demokratické debaty odhalením jeho rozporných, nezdůvodněných a v konečném důsledku fašistických předpokladů. Nechám stranou jinak zajímavý obsah Bittnerova textu a zaměřím se na jeho nápad, kterým svůj text uzavírá.
Před osmnácti lety jsem se na střední škole ve Francii učila, že po skončení studené války bude svět hledat pro svou rovnováhu nové konflikty. Jako jeden z možných sporů nám náš tehdejší učitel vyprávěl o možném střetu křesťanské a islámské civilizace. V naší třídě sedělo asi osm muslimů, přesto učitel látku vykládal tak, že jsem se cítila dotčená jen já. Pád Berlínské zdi totiž označil za problém, ze kterého vzniknou další, a to mi připadalo tehdy nehorázné.
Byl můj učitel islamofob? Pochybuji o tom, měla jsem tu čest ho poslouchat mnoho a mnoho hodin, a přestože jsme probírali celou řadu témat souvisejících s islámem, nikdy se tak neprojevil.
Dvacet let poté se v České republice setkávám se strachem z islámu, který přerůstá v nenávist. A samozřejmě přemýšlím nad tím, do jaké míry je motivován obavami z možných válek a konfliktů a do jaké míry se jedná o obyčejný projev xenofobie, tedy nenávisti a strachu z těch pár muslimů, kteří v naší zemi žijí. Nebo do jaké míry je islamofobie konstruktem podporovaným politicko-ekonomickým establishmentem, který si tak vytváří nepřítele, aby nemusel řešit skutečné problémy.
Vzhledem k počtu muslimů v naší zemi s nimi většina islamofobů má „zkušenost“ pouze z médií, a ty ze své povahy informují především o věcech skandálních. To má přirozeně vliv na to, že je islamofobie často odpudivější než anticiganismus. Většina protiromských rasistů má aspoň nějaké pozitivní, nebo neutrální, zkušenosti s Romy, s nějakými chodili do školy, nebo se jinak potkali. Čím jsou muslimové abstraktnější, tím větší je prostor pro to nevidět v nich lidi a tím víc se islám stává strašákem. A o to děsivější a nesrozumitelnější se islamofobie jeví lidem, kteří na to mají jiný názor a mezi muslimy mají přátele.
Ač moje aktuální obavy z možné války jsou zcela jinde, nerada bych odpírala svým spoluobčanům právo na jejich strach. A už vůbec bych k tomu nepřistupovala tak, že si vlastně zakážeme (my „dobří“, co si rozumíme a jsme humanisté) o tom s nimi mluvit. V opravdu otevřené debatě nemusí být navíc hranice islamofobie zřetelná.
Skutečnost, že nejvíce viditelní islamofobové (Islám v ČR nechceme) jsou agresivní a duševně nevyrovnaní lidé, přece neznamená, že v důsledku vyloučíme z debaty každého, kdo se nám bude jevit jako netolerantní vůči islámu.
Kde vlastně ta hranice přesně je? Diskuze o možných světových konfliktech mezi civilizačními okruhy je v pořádku, nebo už není? A co debata o islámském fundamentalismu? A o právech žen v některých islámských zemích nebo komunitách mluvit můžeme? Nebo je nepřípustná jen debata o povaze islámu jako z podstaty špatného náboženství? A do jaké míry o tom musí být ten druhý přesvědčený, abychom mu dali najevo, že to není legitimní názor? Co přesně už je tou hranicí, za kterou již nemá smysl vést diskuzi? A není to do značné míry intelektuální snobismus? Nebo se debaty vedou jen na vysoké úrovni?
Kdybychom čistě teoreticky vyčlenili z veřejné debaty islamofobní postoje, zůstali by nám jako partneři k diskuzi, která by stejně v nějaké podobě pokračovala, jen lidé, kteří se umějí přetvařovat a neříkají otevřeně to, co si doopravdy myslí. Takový stav ale neznamená, že společnost sdílí nějaké hodnoty, a že tudíž není třeba se o některých věcech vůbec bavit.
Znamená jen, že se část lidí bojí promluvit a další část se snaží vyjádřit svůj názor oklikou, nepřímo. Tudy hradba proti nenávisti, ani šíření nejrůznějších mýtů, nevede. Strach z pádu naší civilizace je navíc možná opodstatněný, jen je třeba si uvědomit, že je to primárně náš vnitřní problém. A musíme o tom vést diskuzi, ve které se nebudou lidé bát mluvit o tom, co je tíží. Tedy posunout intuitivní obavy mnoha lidí k jádru problému.
Nemám žádný recept proti islamofobnímu šílenství, které zachvátilo naši zemi, ale jako člověk, který byl pro své názory mnohokrát z diskuze „slušných“ lidí vylučován, dobře vím, že snaha vyčlenit má stanoviska z demokratické debaty nebyla úspěšná. S trochou jízlivosti mohu říci, že jsem si prostě počkala, až nás bude dost na to, aby nás nebylo možné umlčet. A až dokážeme posouvat veřejnou debatu směrem, kterým chceme.
Toho bych se v případě islamofobie nerada dočkala, proto mi je bližší, když se poctivě a otevřeně hledají východiska kudy z toho ven, jako to ve svém textu činí Jan Beránek. Snažit se najít společnou řeč s agresivními islamofoby typu Martina Konvičky věru nemá žádný význam, protože diskuzi ve skutečnosti nevedou. K tomuto zjištění ale není potřeba sáhodlouze filozofovat, to se pozná nejpozději po první výměně názorů, první výhrůžce, nebo sexuální narážce .
Kvůli všem ostatním lidem, kteří nejsou šílení, ale přesto se islámu více či méně bojí, má smysl nechat diskuzi co nejvíce otevřenou a necenzurovanou. I proto, abychom věděli, co jejich strach vlastně motivuje. Protože já to pořád nevím.
Včetně toho, že tíseň a obavy z konce naší civilizace je možná na místě. Ale to není to vina islámu, nýbrž nás samotných: kdyby to nebyl islám, přišlo by něco jiného, co by na rozdíl od naší současnosti zaměstnávající se plytkým konzumem, uvízlé v pohodlí, měřící už prakticky všechno skrze peníze a vlastní prospěch, a tudíž rezignující na vyšší hodnoty a ideály (zejména tam, kde by to znamenalo sebeobětování a námahu), dokáže lidi inspirovat, nabít, oslovit a zapálit pro nějaký "vyšší cíl". V tomto ohledu můžeme zachránit naši civilizaci jen my sami, a to nikoliv mobilizací proti "barbarům" přelévajícím se přes vituální hranice, ale znovunalezením sebe a hodnot, které přesahují každodenní přežívání a sobecký pohled na svět.
Kritériem je podněcování k nenávisti, v našem případě k islámu, tedy obecně k nějakému náboženství. Od roku 2009 platí a od roku 2010 je tu účinný nový trestní zákoník. Zákaz šíření nenávisti k náboženství tu ale byl už od roku 1961. Dnešní zákoník (ustanovení § 356) v části „podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod“ uvádí, že odnětím svobody až na dvě léta bude potrestán ten, kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, rase, etnické skupině, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků. Přísněji, na šest měsíců až tři léta bude potrestán ten, kdo podněcuje k takové nenávisti či k takovému omezování tiskem, veřejně přístupnu počítačovou sítí apod. nebo se aktivně účastní činnosti skupiny, která hlásá diskriminaci, násilí nebo nenávist, mezi jinými náboženskou. Společnost stojí před úkolem rozhodnout, zda skupina „Islám tady nechceme“ takovou nenávist hlásá.
Snad ještě větší nebezpečí než hlásání náboženské či etnické nenávisti je právní tolerance takových projevů (a vlastně mnoha jiných trestných činů a přestupků) – copak se to musí stíhat? Přitom zákazy a soudní trestání za jejich porušení platí v celé Evropě, to jen v ČR se lidé pohoršují nad zákazem hazardu, násilí vůči dětem nebo diskriminace. Právě v českých zemích by lidé měli více chápat čtvrtý pražský artikul resp. čtvrté basilejské kompaktátům, že, volně staročesky řečeno, smrtedlní hřiechové musejí být od těch, kdož k tomu světský úřad mají, kazeni, tedy novočesky řečeno – soudy musejí trestat zločiny, ale i přečiny. O nedostatečném stíhání „smrtedlného hřiechu“ podněcování k nenávisti svědčí i to, že k tomuto trestnému činu byl zatím vydán jen jediný judikát, vycházející z rozhodnutí Nejvyššího soud z roku 2006. Návod, podle čeho určovat, zda islamofobní názor či postoj je už podněcováním k nenávisti, neskýtá.
Takový návod bude muset respektovat cíl, který sleduje Saša Uhlová, tedy svobodně diskutovat o islámu (ale i různých formách a projevech křesťanství a jiných náboženství současnosti i minulosti), a to při omezování svobody projevu na nejmenší možnou míru. Rozpoznat agresívní a nenávistné projevy každého náboženství či naopak „boje“ proti náboženství se v dnešním světě vyplatí.
Určitě stojí ale za to nemlčet, a třeba i podniknout kroky k tomu, jak se veřejně prezentovat a hlavně poukázat na nebezpečí islamofobie, která je minimálně v Česku mnohem vážnějším problémem a nebezpečím, než jakékoliv možné nebezpečí ze strany islámského extremismu. Ale kromě toho je potřeba veřejnost vzdělávat! Ono totiž těžko v jedné diskusi, v jedném článku vysvětlíte ateistickému Čechovi, že islám opravdu není strašákem, když tento člověk vůbec, ale vůbec nemá ponětí o principech abrahamovských (nebo jakýchkoliv jiných) náboženstev, a tudíž apriori islám se vším všudy agresivně odsoudí - takový člověk nikdy neznal křesťanství, které se také může projevovat různě (mimo jiné i extremisticky), akorát v naší zemi bylo vždy jaksi pod pokličkou a skomíralo. S touto výbavou pak člověk slyší o běsnění IS, a je ztracen. Problém tudíž já osobně vidím v nedostatečném vzdělání a informovanosti o problematice, která se snoubí s naším ateistickým světonázorem - je to nelehká situace, to je fakt.
2. Ateisté nejsou nevzdělanci, kteří nemají ponětí o křesťanství a islámu. Aspoň ne všichni.
Lidi obávající se islámu na základě neodpovědného fungování médií není správné vyhánět ze "slušné" společnosti. Je třeba trpělivě vykládat, že islám není totéž jako funadmentalismus, fanatismus, extremismus a terorismus. Je třeba jasně odmítnout extrémní formy jakékoli ideologie, včetně islámské (nebo odvolávající se na islám). Je třeba ukázat na reálných příkladech muslimy, kteří jsou humanističtí, mírumilovní, kooperativní.
Odmítnutí si zaslouží antiislamismus, který je podobný antijudaismu. Obě jsou to formy antisemitismu. Agresivní, nenávistné útoky na islám a na liberální občany, kteří muslimy hájí, jsou mimo hranice stanovené trestním zákoníkem. §§ 355 (Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob) a 356 (Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod) na to přiměřeně odpovídají.
"Ano, my muslimové jsme nebezpeční. My uznáváme jedině sílu a s tím nic neuděláte."
Proti tomu se těžko dá něco namítnout. Leda tak přerušit hovor. Pak jsem dodatečně zjistila, že ten muž byl velmi znepokojen mou vstřícností k islámu a poslal mi mailem prostřednictvím známého nějaké texty a videa. Zkrátka usoudil, že je mi zapotřebí osvěty.
Na otázku, při jak velkém rozdílu názorů má ještě smysl se pokoušet o dialog, si každý zodpoví sám.
Pan Petr Uhl připomíná hranice diskuse dané trestním zákoníkem. Kladu si otázku, jaký smysl mají zákony, jejichž dodržování není a možná ani nemůže být soustavně vynucováno. Nevzpomínám si na případ, kdy by u nás v posledních dvaceti letech selektivní aplikace § 356 (nebo podobných dřívějších zákonů) ke kultivaci veřejné diskuse přispěla. Soudní řízení spíše pomáhá nenávistné názory zviditelnit a dodat jejich nositelům gloriolu mučedníka.
Pokud si odpovíme tak, že mají, pak musíme být naprosto nekompromisní. Možná pak budeme muset vyloučit, potrestat, zavřít (podle závažnosti porušení) kdekoho. Když už se bude množství "vyloučených" osob zdát příliš veliké, můžeme zákon "změkčit" nebo přizpůsobit mentalitě osob, kterých se zákon týká. Když to budeme chtít udělat, zjistíme, že rozdílnost mentalit je příliš veliká a že bychom museli mít pro každého jiný zákon, protože každý uznává něco úplně jiného.
Zákony, které lidé neuznávají, se vynucují velmi obtížně.
Možná bychom s hrůzou zjistili, že velkému množství lidí nevadí, když někdo jedná nezákonně nebo dokonce nemorálně. Možná bychom s hrůzou zjistili, že plno lidí považuje morálku za úplný nesmysl. A jak by taky ne, když nemorální jednání nikomu nevadí? A i kdyby někomu vadilo, tak co je nám po něm, že? V atomizované společnosti morálka nemůže fungovat, a tak ji nahrazují psané zákony, o nichž nemůže být pochyb, že platí. Ale jak může společnost, která neuznává morálku, uznávat zákony? Zákony mají přece vyplývat z morálky, ne?
Nebo z čeho by vlastně měly vyplývat?
Obrat "kladu si otázku" jsem použil v doslovném slova smyslu, ne jako rétorickou otázku, odpověď nemám.
Do omrzení tvrdím, že lidská práva musejí být chráněna zákonem a že také povinnosti lze lidem ukládat jen zákonem, a ne třeba ministerskou vyhláškou, stranickým pokynem nebo nabádáním duchovních. A že zákony musejí být dodržovány i vymáhány. Striktnost toho vymáhání ale opět určí zákon. Tvrdím také, že mezinárodní závazky státu je nutno plnit a že zákony deklaratorní typu „Edvard Beneš se zasloužil o stát“ nebo „Komunismus je zlo, proti němuž jsou všichni povinni bojovat“ nepatří do právního řádu evropského demokratického státu.
Samozřejmě, zákaz i sankce za jeho porušení by tu mohly být měkčí a podněcování k nenávisti by mohlo být jen přestupkem, ale nedovedu si představit státní toleranci k onomu podněcování. Přísnost mě ale netrápí, to více mi vadí právní nevědomí o demokratickém řádu lidských práv a rezignace na dodržování zákonů a mezinárodních závazků. Je to těžké dědictví státněsocialistického (a předtím lidovědemokratického) období.
Zákon, který trestá hanobení a vyvolávání nenávisti vůči skupině obyvatel je v souhlasu s mým svědomím. Proto nepotřebuji zákon, abych se tím řídil. Nebudu-li hanobit jiná etnika, rasy, náboženství ap., nebude to zte strachu před trestem, ale protože nahlížím, že je to špatné.
Nespatřuji v tom spor.
Kde se může dejme tomu hajlovat či dělat podobné věci? Doma? Nebo i v nějaké skupině?
Konkrétně třeba v muslimských rodinách určitě nesmí být ponižována žena (aspoň pokud jsme v Evropě), ale záleží čistě na tom, jak ona sama to cítí - zda je či není ponižována. Kdyby třeba nechtěla nosit hidžáb (nebo dělat něco jiného) a manžel ji k tomu nutil, tak to se patrně nesmí. Zatímco když to za ponižování nepovažuje, pak je to zřejmě v pořádku.
Pokud jde o JINOU oblast, oblast práva, tak musíte jednat v souladu s právem, pokud jste pod kontrolou, protože právo se od etiky liší tím, že oprávněně užívá sankcí.
Pokud nejste pod kontrolou, můžete dodržovat eticky správné státní zákony - protože v takovém případě vlastně přestává jít o právo a jde o etiku.
Text, ze kterého následující údaje čerpám, vyšel ve velkém německém deníku "Süddeutsche Zeitung" 23.12. jeho autory jsou Heinz Bude, který vyučuje makrosociologii na univerzitě v Kasselu, a Ernst-Dieter Lantermann, emeritní profesor pro osobnostní a sociální psychologii.
Podle jejich výzkumů se odpůrci islámu (respektive "islamofobové") dělí do tří základních skupin, které jsou mezi sebou do značné míry nemálo odlišné.
Co je všem třem skupinám společné, je to, že "identifikace s jejich německým původem je podstatný moment jejich hrdosti na sebe samé". Zároveň příslušníci těchto tří skupin ve vysoké míře nedůvěřují "státu" a jeho institucím.
Podle jejich vzájemných odlišností je pak možno identifikovat tyto tři základní skupiny:
Ta první skupina (asi 9 procent respondentů) na tom není ekonomicky nikterak špatně. Nejsou nikterak nadprůměrně zámožní, ale žijí v zajištěných finančních a pracovních podmínkách. Přesto ale polovina z nich hledí pesimisticky do budoucnosti.
Jejich přáním je návrat společnosti, ve které by opět platily tradiční hodnoty: bezpečí ("Sicherheit", je možno přeložit také jako: jistota), disciplína a vůle k výkonu (práci; "Leistungswille"). Touží po jasných životních podmínkách, kdy nebudou rušeni lidmi, kteří myslí a žijí jinak nežli oni sami.
Základní životní postoj těchto lidí je pocit morální nadřazenosti ("Selbstgerechtigkeit", do češtiny obtížně přeložitelné) oproti ostatním, jejich životům.
Druhá skupina (13 procent) byla výzkumníky charakterizována jako "zásadně uražení", kteří trpí pocity vyloučení.
Právě toto je ta typická skupina, se kterou je tradičně spojována představa sociální zášti jakéhokoli druhu: žijí ve finančně a pracovně labilních poměrech, s nízkým vzděláním, nízké osobní sebevědomí. Jejich nejdůležitější životní cíle považují za nedosažitelné, a už se vzdali snahy pochopit svět kolem sebe. Mají pocit, že jsou společností diskreditováni, a celé dvě třetiny z nich už nic neočekávají od vlastní budoucnosti.
Tito zklamaní a uražení sdílí s tou prví skupinou zajištěných a nadřazeně se cítících touhu po návratu tradičních hodnot a jasné dělící linie ("klare Abgrenzungen"); ale navíc jsou ovládáni strachem z přečíslení cizím elementem ("Überfremdungsängste"). Kteří by jim mohli vzít kousek z jejich koláče.
Třetí skupina (13 procent) islamofobů je ovšem dosti překvapivá. Jsou to lidé, kteří jsou o sobě vlastně moderní a otevření vůči světu, a sami by se bránili oproti nařčení, že jsou nepřáteli cizinců anebo zpátečníky.
Jejich životní status je ovšem takový, že navzdory relativně dobrému vzdělání se nacházejí v prekérních finančních a pracovních poměrech; cítí se být podvedeni o své životní cíle. 72 procent z nich hledí s hlubokým pesimismem do budoucnosti, ačkoli jsou pevně přesvědčeni, že sami mají schopnosti pro vytvoření úspěšného života.
Tito lidé na jedné straně věří, že jsou svým okolím uznáváni - ale na straně druhé trpí permanentním strachem ze zneuznání ("panika střední třídy").
Na rozdíl od oněch prvních dvou skupin tato třetí netouží po návratu k nějakým tradičním pevným hodnotám; za normálních okolností jsou otevřeni vůči kontaktům s lidmi z jiných kultur a jiných životních podmínek. Ovšem! Tato jejich otevřenost okamžitě končí tam, kde se jedná o muslimy.
71 procent z nich jsou názoru, že muslimská kultura nepatří do našeho západního světa; a 31 z nich jde dokonce tak daleko, že požadují, aby muslimům bylo zakázáno jakékoli veřejné vykonávání jejich náboženství.
Takže, závěrem: tento výzkum se zaměřil ovšem jenom na určité sociální respektive sociálně psychologické kořeny "islamofobů". To jest, ani on nedokáže fakticky zodpovědět otázku, jak je to vůbec možné, že z relativně normální lidské bytosti se náhle stane nenávistný odpůrce všech, kteří vyznávají určitou -cizí - náboženskou víru.
Nicméně, přes všechny rozdíly oněch tří skupin, jeden faktor se zdá být všem společný: ve všech případech se jedná o osoby buďto v jejich životních podmínkách, anebo v jejich osobnostním typu nějakým způsobem deficitní.
Buďto sami žijí v takových materiálních podmínkách, které v nich vzbuzují obavu o jejich vlastní existenci; anebo v důsledku jejich vlastního charakteru se cítí být vyvýšeni nad všechny ostatní (respektive nad "ty cizí"), a nemají schopnost tolerance, natož pak osobního vcítění se do životů druhých.
Jednou větou by bylo možno konstatovat, že za všemi formami islámofobie nakonec stojí nějaká forma socio- nebo psychopatologie.
Na rozdíl od Bittnera, není Saša Uhlová "zjevnou fašistkou", jak jsem označil jejího kolegu - ale pořád v ní zbývá něco blahovolně nadřazeneckého. Ti, kteří nejsou jako Konvička, jsou podle zřejmě podle posledních vět jejího článku nad tímto vláknem, vlastně jaksi nemocní a je třeba přijít na kloub tomu, kde se ten jejich strach bere a nějak to zkusit léčit.
Saša Uhlová je zjevně v zajetí svého vlastního přesvědčení natolik, že její vztah k nějakému umírněnějšímu islamofóbovi je jednostranný - ano, diskutovat s ním snad prý chce, ale nedovede si ani v nejmenším představit, že by si nějaké argumenty toho umírněného islamofóba pustila k tělu, aby u sebe dovolila, aby ty argumenty mohly (směly) zabírat u ní samotné a že by je nechala na sebe působit s možností, aby jí mohly v něčem dokonce snad i - pánbúsnámiazlépryč - ovlivnit. To nepřipustí - ti lidé jsou podle předem zaujatého postoje přece "nemocní", je třeba analyzovat odkud se bere jejich nemoc - jako je třeba nikoli věřit, že chovanec psychiatrické léčebny tím Napoleonem je a uvažovat o této možnosti, ale pokoušet se ho nějak vyléčit.
Jenže umírněný islamofób není nemocný - vyhodnocuje si data určité reality a činí závěry vesměs s ohledem na sebezáchovu vlastního světa navrstveného staletími, osvícenectvím, i tím marxismem atd. ... a který podle něj je cenným dědictvím a má smysl ho hájit - přičemž on, "islamofób" si míru ohrožení ze shodných určitých dat vyhodnotil jako vyšší ... To je onen skandinávsko-holandský liberálně levicový "islamofób", o kterém byla myslím v jednom z prosincových čísel sobotní Orientace Lidovek řeč ...
Kdo bude rozhodovat, co uz je podnecovani nenavisti a co jiny nazor ? Soudce ateista ? Senat slozeny z ateistu, muslimu , katoliku, evangeliku, budhistu, mormonu a jehovistu ? Zvlastni lidovy soud ? Generalni tajemnik multikulturni strany, ci jeji ustredni vybor ? Nebo zvlastni femovy soud vedeny panem Bittnerem a jeho zastupcem panem Kolarikem z Mnichova ? Chcete dlazdit cestu do pekla onech proslavenych taboru p. Uhl ? Monopol na pravdu nikam jinam nevede. Jste v pokuseni mit jeste jednou v zivote moznost po bolsevicky zatocit s temi, co nejdou s vami ?
Fašisti a (neo)nacisti se intenzivně zkoumají liberální procedury a dovolávají se liberálních práv, aby mohli demokratické a liberální pořádky svrhnout. Ale nepodaří se Vám to. Věděl to už Winston Churchill, když vyhlásil heslo "Demokracii dmeokratům". Smiřte se s tím, že v boji proti demokracii nezvítězíte.
Se samotným podněcováním nenávisti je to složitější. Vyžaduje, aby se téměř případ od případu určovala jak vlas víly tenká hranice. A nemyslím, že by demokracie ve Velké Británii byla slabá, když odmítala soudit i v době bombardování Londýna štvavé řeči, pokud jejich přímým důsledkem nebyl násilný čin.
Prvotně ve svatém boj proti křesťanské herezi -
proti bezbožnému materialismu,
proti imperialistickému křesťanskému duchu,
proti kapitalistickému modlářství, který říká bůh a myslí peníze.
Podmaňování světa ve znamení kříže označuje za teologickou provokaci - jak může náboženství zneužít absolutního boha a pomocí smyšlenky pozemského syna jej zapřáhnout do služeb svých špinavých pozemských zájmů.
Abu al-Bagdadi zkoncipoval projekt militarizace islámského vědomí za účelem odplaty a pomsty dobyvačnému křesťanství/západu, který muslimský svět zotročil pomocí křesťansky lstivě zmanipulovaných pojmů jako "mír, koexistence, svoboda, demokracie, sekularizace, ap."
A co s instrumentalizovanou nenávistí j .....bych se zeptal.
Jak to s těmi zákony (případně s etikou) vlastně je? Přiznám se, že jsem o tom přemýšlela skoro celé Vánoce. Znamená pojem demokratické zákony = etické zákony?
Znamená demokratičnost zákonů to, že jsou tvořeny demokraticky zvolenými zástupci lidu? Ale co když lid (nebo jeho zástupci) nesmýšlí příliš demokraticky? To je vlastně nesmysl, že? Lid by demokraticky smýšlet měl, když demokracie pochází od slova démos=lid.
Ale na druhé straně lid může smýšlet neeticky. Potom by zákony přijaté lidem či jeho zástupci teoreticky mohly být neetické. Odkud se vlastně bere etika?
Znamená slovo demokracie spíš vládu lidu nebo vládu ve prospěch lidu? Anebo by to obojí mělo být vyvážené?
Abraham Lincoln charakterizoval demokracii jako vládu lidu, prostřednictvím lidu, v zájmu lidu. Ale někdy se ještě připomíná vláda práva.
S původem etiky a s její závazností to není snadné, tuto filosofickou diskusi si ani netroufám rozvíjet. Něco teď o tom píšu pro ob týdeník Tvar.
Protože se mi zdá, že jím uvedené důvody (a odpověď na ně) by mohly být zajímavé a přínosné i pro širší okruh diskutujících, rozhodl jsem se odpověď zveřejnit zde.
Takže, pane Kejíku: je sice dozajista hodné uznání, že jste si dal alespoň práci s tím, "prokousat se velmi nečtivou knihou jménem Korán"; ovšem zůstává otevřená otázka, do jaké míry jste tuto knihu dokázal číst opravdu nezaujatě, a do jaké míry jste byl skutečně schopen vstřebat a pochopit její pravé intence.
Jen tak pro příklad: svého času jsem se - taktéž na stránkách DR - dostal do diskuse s jedním účastníkem, který byl evidentně militantním odpůrcem islámu. A on kromě jiného s naprosto pevným přesvědčením tvrdil, že prorok Mohamed prý schvaloval či dokonce nařizoval bití žen jejich muži. A toto své tvrzení mi dokládal dokonce konkrétními súrami z Koránu. Když jsem pak tyto údaje ověřil, ukázalo se, že pokud se jenom poněkud přihlédne k reálnému kontextu oněch súr, pak se zcela jasně vyjeví, že Mohamed přesně naopak ženy b r á n i l před násilím ze strany jejich mužů!
Takže, ono je vždycky v prvé řadě zapotřebí dát si tu námahu s tím, odhalit pravé intence řečeného. (Jen tak mimochodem: nedalo by sebemenší práci i v křesťanské Bibli objevit celou řadu citátů, na jejichž základě by bylo možno doložit, že křesťanství je "xenofobní nenávistná militantně expanzivní ideologie"...)
Co se pak blíže toho Koránu týče, pak je nutno si uvědomit, že Korán vlastně vůbec není možno číst v jeho autentickém znění. V jeho autentickém sdělení.
Za prvé: klasické řazení súr v psaném Koránu vůbec neodpovídá jejich reálnému chronologickému pořadí, jak svá sdělení svému lidu pronášel samotný prorok Mohamed. Při první edici Koránu byly jednotlivé súry prostě seřazeny podle velikosti. Tím pak může vzniknout dojem vnitřní nesouvislosti.
Za druhé: Korán je daleko spíše nežli k přečtení určen k p ř e d n e s u - k citování či spíše recitování před shromážděnou muslimskou obcí. A přitom, sdělení (či působení) takto přednášených súr nelze ani zdaleka omezit jenom na čistě slovní, logický obsah, nýbrž jedná se zároveň o emocionální působení spojené s oním přednesem, kteréžto účinky opět nelze odmyslit od specifické zpěvnosti arabštiny. Toto specifické působení je dokonce natolik jedinečné, že mnozí arabští muslimové, kteří Korán četli v jiné řeči, mají dojem, že se jedná o nějaký úplně jiný Korán!
Takže, tolik jenom předběžně k tomu, do jaké míry jste se opravdu seznámil se skutečným sdělením a významem Koránu.
Dále: že prý je islám "nenávistný a xenofobní"? - Pane Kejíku, v každém případě za života zakladatele islámu, proroka Mohameda, byl islám jedinečně t o l e r a n t n í m náboženstvím, které naprosto uznávalo legitimitu jak křesťanství, tak judaismu; ale dokonce mělo pochopení i pro spirituální formy nižšího druhu. Kromě jiného, Mohamed výslovně z a k á z a l násilné obracení k islámu! K islámu se má obrátit jenom ten, kdo je k tomu sám vnitřně připraven.
Všeobecně vzato, islám (a s ním spojené normy sociální existence) byl ve své době (s ve svém regionu) až extrémně pokrokovým duchovním systémem, jehož vytčenými cíli byla sociální rovnost, ochrana slabých a bezbranných, vzájemná úcta a pomoc.
Že se v dobách pozdějších islám stal náboženstvím doprovázejícím arabskou expanzi: tato expanze byla daleko spíše záležitostí ryze politicko-mocenskou, vznikla zde prostě nová říše, která - jak to v oněch dobách bylo všeobecným zvykem - prostě začala expandovat. (Nebylo to svého času snad také křesťanství, které expandovalo - a cizí národy si podrobovalo - ještě v daleko větším měřítku, nežli islám?) Islámské náboženství na těchto pozdějších výbojích může jenom v tom ohledu nést "vinu", že se - jakožto jednotící element - zasloužilo o sjednocení do té doby kmenově roztříštěného arabského živlu.
- Ostatně, jen tak mimochodem: jedině díky této expanzi arabského živlu a islámu se do tehdejší barbarské Evropy dostala věda, kultura, umění. Dokonce i takový ryze evropský myslitel jako Aristoteles se do (západní) Evropy vrátil - jenom oklikou přes filozofii islámských myslitelů!
Ale, pane Kejíku, Vám se nakonec stejně jedná o něco naprosto jiného, nežli o pravé duchovní poselství islámu a Koránu. Jak sám píšete, "nejde ale jen o teorii obsaženou v této knize, důležitější je praxe". A přitom poukazujete na všechno to násilí, které se v určitých regionech tohoto světa děje pod nálepkou islámu.
Pane Kejíku, naučte se prosím rozlišovat mezi dvěma zcela odlišnými skutečnostmi: mezi islámem jako takovým na straně jedné, a mezi i s l a m i s m e m, jak se v současné době v oněch zmíněných regionech projevuje ve své nejprimitivnější, nejbrutálnější zfanatizované podobě, na straně druhé.
Budiž řečeno jasně: před svým zneužitím se nemůže ubránit žádný myšlenkový či duchovní systém; a tím méně se proti tomuto zneužití svých myšlenek mohou bránit jeho zakladatelé.
Už zde bylo zmíněno křesťanství: máme snad opravdu krvavé, loupeživé (a v podstatě naprosto nesmyslné) výboje raně středověkého křesťanstva do "Svaté země", s potoky nevinně prolité krve civilního obyvatelstva, přičíst k tíži samotnému Ježíši Kristovi, s jeho poselstvím míru a vzájemné snášenlivosti? Je opravdu možno excesy "Svaté inkvizice" argumentovat proti křesťanství jako takovému? Je opravdu krvavá expanze křesťanských Španělů v Jižní Americe, s milióny vyvražděných domorodých Indiánů, finálním důkazem o tom, že křesťanství je "xenofobní nenávistná militantně expanzivní ideologie"?
To, že se tito fanatičtí radikálové v blízkovýchodním regionu pustili do boje proti západnímu světu, to má daleko jiné příčiny, především příčiny sociální, je to střet světa který byl kdysi na výši dějinného hnutí, ale pak se dostal do jejich vleku, dostal se pod dominanci (ekonomickou, politickou i kulturní) světa západního, není schopen toto napětí mezi kulturami snést a zpracovat jinak, nežli ozbrojeným bojem, vyhlášením totální války onomu "dekadentnímu Západu".
Jinak řečeno, v tomto konfliktu s islamistickými fanatiky se jedná v prvé řadě o konflikt kulturní a sociální; že tito militantní fanatikové pro odůvodnění svých nároků na obnovení své role ve světě sáhli zrovna po náboženství islámu, je v podstatě jenom důsledkem té dějinné náhody, že islám je v jejich regionu dominantním náboženstvím. - Kdyby byl islám v Evropě přítomen respektive dominantní před sto lety, zřejmě by i Hitler dokázal své expanzivní choutky odůvodnit právě jím.
Takže, pane Kejíku, ještě jednou: zkuste si v klidu znovu rozmyslet, jestli Vám vadí opravdu k a ž d é fundamentalistické násilí na tomto světě; anebo jestli Vás specificky islám dráždí jenom tím, že se Vám jako cizí element ukazuje ve Vašem ach tak posvátném "tradičním" světě.
Jen tak mimochodem: v Německu jsou ty antiislamistické, ale i všeobecně xenofobní projevy mnohem intenzivnější v bývalém Německu v ý c h o d n í m - ačkoli zde žije procentuálně mnohonásobně m é n ě cizinců (a tedy i těch s islámským vyznáním), nežli v Německu západním! A v tomto porovnání se jeví až vysloveně grotesktním, když se cítí být povinen bojovat proti "nebezpečí islámu" někdo zrovna v českém státě - kde žije všehovšudy řádově jenom několik málo tisíc (či dokonce snad jenom stovek) aktivních muslimů!
Je jistým omezením demokracie i zmíněná Churchillova myšlenka "Demokracii demokratům", která patrně naznačuje, jak je možno naložit s protidemokraticky jednajícími lidmi? Říkám záměrně s protidemokraticky jednajícími nikoli nedemokraticky smýšlejícími. Předpokládám totiž, že s nedemokraticky smýšlejícími lidmi se nic udělat nedá. Nanejvýš je možné snažit se je přesvědčit.
Předpokladem kýžené demokracie je využití jeho jedinečné možnosti dosažení vysokého stupně objektivity v soupeření partikulárních zájmů. Etickou normou je tedy nekonečný disput nad světem nabízejícím nekonečné množství různých stanovisek,
Staří Řekové - oproti nám - kladli důraz na výuku vzájemného porozumění na základě schopnosti pozorovat svět ze stanoviska druhých - z protikladných zorných úhlů.
Platným etickým maximem se tak stává:
poznání, že neexistuje světlo dokonalé pravdy
schopnost rozpoznávání rozdílných perspektiv společného světa a rozdílných schopností umění s touto rozmanitostí zacházet.
Etickým ideálem je schopnost vysoké objektivity vyúsťující do vysoké virtuosity umění konsenzu .......... trochu pretenciózně řečeno
Dnes žijeme také v demokratické pluralitní společnosti, ale jiných etických ideálů.........řekl bych.
Milionář by si to teoreticky (či spíš prakticky) mohl aspoň vyzkoušet...
:-)
Ale i mezi tou menšinou se najdou virtuózové konsenzu jak s milionářským tak holým pozadím..........jsem si všiml.
Konkrétně v případě hanobení muslimů by mimoto uplatnění trestního zákona mělo v českých zemích ohavnou pachuť zásluhou je postižitelné ch ohavných výroku prezidenta republiky na toto téma.
Takže, pan Kejík píše: "Nelze si nevšimnout, že propagace Islámu v současnosti pochází především z levicových kruhů (u nás část ČSSD, Zelení a část TOP09). Dle některých komentářů jde o součást programu novodobých marxistů, kteří se nevzdali myšlenky na rozložení tradiční společnosti a zavedení totalitního režimu (diktaturu proletariátu nahradila diktatura všemožných menšin)."
Takže, zase tady máme tu "tradiční společnost" jakožto jakousi svátost, kterou je nutno za všech okolností bránit, proti všem atakům jakýchsi zlovolných menšin, které nemyslí na nic jiného, nežli jak celou společnost podřídit svému vlastnímu diktátu.
Skutečně se nelze ubránit tomu, připomenout si jisté paralely z minulosti:
"Nyní začíná největší, poslední revoluce. Zatímco si Žid vydobyl politickou moc, odhazuje i poslední roucha, která ho ještě kryla. Z demokratického lidového Žida se stává krvavý Žid a tyran národů. Za několik let se pokusí vymýtit mezinárodní inteligenci a zničit moc národů a tím, že si přivlastní jejich přirozené duchovní vůdcovství, je připraví na jejich otroctví a věčnou porobu."
No, takže původcem těchto rasistických fantasmagorií nebyl samozřejmě nikdo jiný, nežli samotný Adolf Hitler. Ale zaznamenáníhodné je na tom jedno: on sám o p r a v d u věřil, že Žid, židovský národ, židovské etnikum jsou reálným nebezpečím pro německý národ! Že světové židovstvo svým - marxisticky fundovaným - relativismem rozvrátí tradiční hodnoty německo-germánské rasy!
Samozřejmě nelze v plném, intenzivním smyslu srovnávat Hitlerův fanatický antisemitismus se současnými projevy islamofobie; ale na straně druhé opravdu nelze přehlédnout, že ty základní myšlenkové a argumentační vzorce jsou ve své podstatě přesně ty samé.
Je tu ten samý boj za "tradiční hodnoty" respektive "tradiční společnost"; přičemž tito bojovníci za tradice očividně jsou sami pevně přesvědčeni o tom, že náš vlastní svět je akutně ohrožen těmi cizími elementy.
Takže, pane Kejíku, závěrem bych dodal toto: ano, je to opravdu především levice, která je tradičně mnohem vstřícnější vůči jiným lidem bez ohledu na jejich rasu a náboženství, nežli přinejmenším latentně do svých vlastních soukromých zájmů uzavřená pravice. Právě tato otevřenost vůči všem lidem je jedna z nejcennějších vlastností levice, na kterou tato právem může být hrdá.
Možná, že i Vy byste v něm pro sebe našel určité inspirace...
Takže, jenom několik poznámek ke zde zmíněným problémům či otázkám:
× Demokracie jako "vláda lidu, prostřednictvím lidu a v zájmu lidu" - to zní napohled samozřejmě neobyčejně ušlechtile; ovšem postačí si uvědomit, že v aktuálních demokraciích se vládne nikoli "prostřednictvím lidu", nýbrž výlučně prostřednictvím tak či onak volených zástupců, aby se ukázalo, že se jedná jenom o vzletnou frázi.
Navíc, ten postulát "vláda lidu" se velice snadno může dostat do konfliktu s oním "v zájmu lidu". Jak už bylo zmíněno, tato "vláda lidu" se může velice rozcházet s principy etiky (která by měla ztělesňovat ty pravé "zájmy lidu").
× Etika konsensu: opět to zní velice ušlechtile, ale opět to neobstojí před realitou. Jak už naznačila paní Hájková, jsou prostě sociální, třídní atd. konflikty, které lze sotva řešit nějakým konsensem. - K jakému "konsensu" může dospět vlk a ovce? Vrah a jeho oběť? Otrok a jeho otrokář?
Jestliže výchova ke vzájemnému konsensu byla - bezpochyby ušlechtilou - součástí antické výchovy, pak nelze odhlédnout od faktu, že veškerá tato etická výchova se konala v rámci jedné jediné, a to sice sociálně víceméně homogenní vrstvy obyvatelstva - totiž v patricijských rodinách plnoprávných občanů.
Jsou prostě společenské konflikty, které nelze řešit nějakým "kompromisem", nýbrž které je nutno řešit v jejich samotné substanci. Takový postulát "etiky kompromisů", který odhlíží od těchto reálných protikladů, se může velice snadno zvrhnout v pouhou ideologii, která realitu světa přizpůsobuje své vlastní optice.
A samozrejme o jeho humanite a demokratrickem smysleni svedci jeho souhlas s genocidou nemeckych civilistu (kobercove bombardovani Nemecka). Ale tenhle svet uz je takovy. Kdyz muze valecny zlocinec Obama, odmitajici trestat muceni, obdrzet Nobelovu cenu miru, co uz muzeme cekat od tzv. ceskeho intelektuala. Nota bene pobihajiciho od cirkve k cirkvi a hledajiciho Boha v instituci a ne v dusi (tedy mne to tak pripada).
Takze , kdyz je v Koranu napsano "bijte je (zeny) a vykazte jim misto" znamena to pro dobreho muslima Polacka, ze je ma zahrnout laskou a dary. Je li tam napsano, ze " pred soudem svedectvi jednoho muze , lze vyvazit pouze svedectvim dvou zen", je to podle dobreho muslima Polacka patrne tiskova chyba. Problem je, ze vetsina muslimu neni jako muslim Polacek a berou to doslovne.
p.s. Zakladata tento text duvod k obvineni podle § 356 pane Uhl ?
Tedy řešit pouze nastolením nové ideologie, která v současné kondici humána se může velice snadno zvrhnout v pouhou ideologii, která realitu světa přizpůsobuje své vlastní optice........bych tak trochu ustrašeně namítl pane Poláčku.
Pro názorný příklad si vezměme onen klasický Hegelův model vztahu pán - rab, který jste tu nedávno sám uvedl.
Jaký by mezi jimi dvěma byl vlastně možný "kompromis"? Snad ten, že se dohodnou na tom, že pán bude od nynějška pouze polovičním pánem, a rab pouze polovičním otrokem?...
Nikoli; konflikt takovéhoto druhu je možno odstranit jenom tím způsobem, že se odstraní panství jednoho člověka nad druhým jako takové.
K tomu je ovšem zapotřebí zcela reálných změn ve společnosti: změn sociálních a politických, ale tyto změny jsou samy podmíněny změnami a vývojem ještě v hlubších rovinách společenské reality - totiž v těch, pro které měl Marx název "materiální základna".
Totiž, ve skutečnosti je ta celá problematika opravdu ještě mnohem složitější, ony ty odstraněné (zdánlivě odstraněné) konflikty mají tu tvrdošíjnou tendenci restaurovat se stále znovu, v nové a nové podobě; takže za dějinný úspěch je nutno považovat už to, že ta nová podoba onoho konfliktu (respektive panství) je alespoň o něco umírněnější, civilizovanější než ty formy předchozí.
Z tohoto hlediska bych Vám dokonce dal za pravdu: jsem v tomto s jak s Vámi, tak i s Aristotelem toho náhledu, že je opravdu zapotřebí vyhledávat vlastní střed věcí, a s přihlédnutím k tomuto středu vytvářet pokud možno vyvážený a harmonický poměr oněch rozličných elementů.
Nicméně, i tak setrvávám na postoji, že takovémuto autenticky vyváženému narovnání různých elementů našeho světa nelze dospět nějakým pouze v e r b á l n í m či pouze politickým kompromisnictvím (v řeči německé pro to existuje jedno velmi výstižné pojmenování, "fauler Kompromiss", čili něco jako "shnilý kompromis").
Jinak řečeno: jsou případy, kdy je možno nepravý stav věcí léčit hojivými mastmi, s nadějí, že víceméně zdravý stav se obnoví sám sebou. Ale jsou prostě případy, kdy pro nápravu je nezbytné sáhnout k chirurgickému skalpelu.
A nikdo nám předem nedá nějaký pro všechny případy platný návod, kde je možno se spokojit s jedním, a kdy už je nutno druhého. Pro každý jednotlivý případ musíme vždycky znovu a znovu hledat to právě v danou chvíli správné řešení.