Proč DR končí na Twitteru a proč vás zveme na Bluesky
×

Profil čtenáře:
Katarina Maruskinova

Profese:
Ty mne rozesmály nejvíce. Ty byste ale mohla, Kláro, přehodnotit :-).
Paní Uhlová, máte zcela jistě pravdu v tom, že islamofobie zachvátila Českou republiku, a člověk se z ciziny až diví, jak to doma všichni s tím islámem prožívají. Dokonce se mi už stává i to, že na zájezdech zrovna do islámských zemí poslouchám samé protiislámské "kecy", a to by jeden čekal trochu vyšší úroveň od lidí, kteří platí několik desítek tisíc za to, aby se do té které zemi mohli podívat.
Určitě stojí ale za to nemlčet, a třeba i podniknout kroky k tomu, jak se veřejně prezentovat a hlavně poukázat na nebezpečí islamofobie, která je minimálně v Česku mnohem vážnějším problémem a nebezpečím, než jakékoliv možné nebezpečí ze strany islámského extremismu. Ale kromě toho je potřeba veřejnost vzdělávat! Ono totiž těžko v jedné diskusi, v jedném článku vysvětlíte ateistickému Čechovi, že islám opravdu není strašákem, když tento člověk vůbec, ale vůbec nemá ponětí o principech abrahamovských (nebo jakýchkoliv jiných) náboženstev, a tudíž apriori islám se vším všudy agresivně odsoudí - takový člověk nikdy neznal křesťanství, které se také může projevovat různě (mimo jiné i extremisticky), akorát v naší zemi bylo vždy jaksi pod pokličkou a skomíralo. S touto výbavou pak člověk slyší o běsnění IS, a je ztracen. Problém tudíž já osobně vidím v nedostatečném vzdělání a informovanosti o problematice, která se snoubí s naším ateistickým světonázorem - je to nelehká situace, to je fakt.
Pane Beránku, shrnul jste to situaci v Čechách moc dobře. Jednak s Vámi souhlasím, že je potřeba se adekvátně profesionálně tématu věnovat, protože vzbuzuje emoce. To jsem já říkala už před několika lety - bude pozdě litovat, pokud nějaký islamofobní fanatik sáhne po řešení po vzoru Breivika. Máte také pravdu v tom, že situace ani zdaleka není tak jednoznačná, jak se Čechovi od obrazovky jeví - ani Kurdové, ani Jezídové nejsou beránci, a jejich mentalita se daleko více ponáší na tu "sunnitskou" než na tu naší, Evropskou. Otázkou nyní je, jak v dané situaci zareagují odborníci na Blízký východ, ale také psychologové a sociologové. Pár pomatenců ze sociálních sítí, zdá se, udává nyní směr, jak a co si o islámu a muslimech myslet - a to je špatné. Extremismus zcela jistě ve společnosti vždy byl a bude, ale má být na okraji, ne v centru dění. A to je, dle mého, ta největší úloha do nového roku.